25 film du bør se i 2010 - del 1

31. december 2009 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

25 film du bør se i 2010 - del 1 billede

Som traditionen byder sig her på ON-Z, ønsker vi godt nytår med anmelder Jesper Poulsens bud på en stribe film som er værd at holde øje med i det nye år.

DEL 1

De 25 film er groft sorteret ud fra allerede annoncerede film, som dog, til hver en tid, kan udskydes af filmselskaberne. Betragt derfor dette udvalg med et vist forbehold. Godt nytår ønsker ON-Z!

År 2010 lægger ud med at George Clooney slår en ged ihjel alene ved at stirre på den. Det sker i The Men Who Stare At Goats, som er en rablende krigs-komedie hvor Clooneys karakter hævder at tilhøre en eksperimental afdeling i den amerikanske hær, hvor soldater med stærke psykiske kræfter udnytter evnerne i kampen mod fjenden. Jeff Bridges, Ewan McGregor og Kevin Spacey deltager også i løjerne, sammen med den føromtalte ged! Noget der ligner en ged er der at finde i Where The Wild Things Are, som har fået den danske titel Villy Vilddyr. Det er Spike Jonze som har instrueret filmatiseringen af den elskede børnebog om drengen Max der føler sig misforstået af sin familie og i sin fantasi undslipper til sit eget drømmeunivers med en masse sære uldne og lodne skabninger. Max lover som konge over vilddyrene at skabe en tilværelse, hvor alle er lykkelige – men det er ikke så ligetil som han gik og troede. Talende væsner finder vi også i Wes Andersons animerede version af Roald Dahls Den Fantastiske Hr. Ræv. Stemmerne får vi fra Bill Murray, Angelica Huston og George Clooney. Det kan næsten kun blive vidunderligt og vittigt – om ikke interessant at se Anderson skifte den sofistikerede humorgenre ud med familiefilm. For de lidt ældre børn og unge er der også mange raske bud på noget solid underholdning. Narnia – The Voyage Of The Dawn Treader sender Edmund og Lucy tilbage til det magiske land. Denne gang med fætter Eustace i bagagen. Gamle venner og nye skabninger dukker op og fortsætter C. S. Lewis’ elskede bogseries 3. kapitel. Afslutningen på en anden populær bogserie finder sted i 2010. Det er ikke overraskende Harry Potter Og Dødsregalierne som deles i 2 film, hvor trådene omkring den unge troldmand samles. Der bliver helt sikkert billetstorm over hele landet, når magien slippes løs. Endnu en bogklassiker ser dagens lys på film i noget der ligner en mageløs version. Alice I Eventyrland, udsat for Tim Burtons snørklede hjerne. Naturligvis med de faste støtter Johnny Depp og Helena Bonham Carter i vigtige (og højt sminkede) roller.

Dansk film kommer også på den ene eller anden måde til at spille en central rolle i 2010. Blandt de mest interessante overskrifter finder vi Valhalla Rising som er Nicolas Winding Refns stort opslåede vikinge-epos med Mads Mikkelsen som den tilfangetagne kriger One Eye som ender ombord på et vikingeskib med kurs mod en tågebelagt ø. Selvsamme Mikkelsen spiller med i Titanernes Kamp (Clash Of The Titans) og det overfor velansete navne som Sam Worthington, Ralph Fiennes og Liam Neeson. Magtsyge mænd, konger og Guder mødes i det ultimative showdown. Verden er på destruktionens rand. Jim Sheridan står bag den amerikanske version af Susanne Biers Brødre. Meget naturligt hedder den bare Brothers som international titel. Det er Tobey Maguire og Jake Gyllenhaal som spiller de rivaliserende brødre. Det bliver spændende at se hvor meget væde der kan presses ud af en af de mest anerkendte danske film i nyere tid. Og nu vi er ved brødre, så er der psykisk terror mellem Thure Lindhardt og Nicolas Bro som duellerer på magtens skarpe knivsæg når homoseksualitet og nazisme tordner sammen med David Dencik som bindeled i filmen Broderskab - instrueret af Rasmus Birch. Erik Clausen returnerer også med holdet bag Ledsaget Udgang, som her får en fortsættelse i Frihed På Prøve. Som i de fleste Clausen-film, har hovedpersonen, i dette tilfælde John, sjældent succes med sit liv selvom karaktereren ofte vil gøre det så godt som muligt for alle parter. Jesper Asholt vender også, nu som forfremmet fængselsdirektør. Sidst, men ikke mindst, kan vi stadig kippe med flaget over Viggo Mortensen som far sammen med sin søn, må kæmpe sig gennem et post-apokalyptisk Amerika med alvorlige fjender som kulde og sult og absolut ingen medmenneskelighed. The Road bliver en barsk omgang, og mon ikke Viggo med den skarpe sans for rolle-præg giver sig fuldt ud?