A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues

30. april 2016 af Carsten Skov

A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues billede

Det kan bedst betegnes som en vovet opgave at kaste sig over produktionen af en TV-serie, der beskriver, hvad der skete op til, i forbindelse med og ikke mindst i tiden efter Jesu korsfæstelse. På den ene side rummer historien et storslået dramatisk potentiale. På den anden side skal der ikke mange fejlgreb og meget kunstnerisk fri fortolkning til, før skriftkloge kristne kredse vil ytre stor utilfredshed med Mark Burnetts og Roma Downeys serie.

Nu skal jeg ikke kaste mig ud i dygsindige betragtninger over, om A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues er tro mod teksten … og i så fald hvilken tekst. Mit forhold til Bibelens tekster er i hvert fald baseret en lægmands ikke særligt dybtgående kendskab.

Alligevel har jeg dog fulgt så meget med i religions-timerne, at jeg faktisk mener at kunne genkende lange stræk af begivenheder og en række detaljer, der viser produktionens omhu for at vise troværdige omgivelser. En omhu, der faktisk er endt med at supplere den til lejligheden opfundne dialog og det dertil hørende persongalleri.

Det jødiske lederskab opererer inden for de rammer, som er udstukket af den romerske præfekt Pilatus og som forvaltes særdeles håndfast af hans hengivne centurium Cornelius. Den jødiske ypperstepræst Caiaphas forlanger Jesus henrettet, hvilket Pilatus sørger – om end de har hver deres dagsorden og forventninger i forhold til at fastholde magt og indflydelse.

Serien er castet med en stribe fortræffelige engelske skuespillere. Kevin Doyle, der især er kendt fra rollen som Joseph Molesley i Downton Abbey, bringer sin tvivl ind i billedet over for det jødiske lederskab i rollen som Josef af Arimathea. Joanne Whalley har tilsvarende hensigter over for sin mand, Pilatus, mens denne selv, fornemt fremstillet af Vincent Regan, kæmper med sine bange anelser om, hvad fremtiden kan bringe, når Jesus selv efter sin død synes at vinde nye, ihærdige tilhængere. Historien udfolder sig alt i alt med et mangefacetteret persongalleri, der løfter resultatet et godt stykke over en middelmådig jagt på udvendige effekter.

Jeg skal som antydet indledningsvis ikke kunne sige, om serien afviger afgørende fra de Bibelske tekster. Det afgørende for mig er mere, om serien formår at formidle sit emne og sin vinkel på det uden at gøre stoffet til gold udenadslære, der ikke just kalder på personlig eftertanke og refleksion. Set i dét perspektiv, er A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues et sobert stykke TV-drama. At serien så oven i købet samlet set er aldeles spændende og underholdende kan så absolut kun opfattes som et plus – uanset religiøst ståsted. Det er jo trods alt selve kernen i den kristne tro og begrebsverden, det hele handler om.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues
Original Titel: A. D. Kingdom and Empire – The Bible Continues