A Night In Old Mexico

7. december 2014 af Jesper Poulsen

A Night In Old Mexico billede

Vil du med til Mexico?

Han er klar til at tage kuglen. I laden på sin store gård, sidder Red Bovie og gør klar til at tage sit eget liv. Familiens ranch er tabt og skal rives ned, så Reds eneste faste holdepunkt i tilværelsen, er på vej ud af hans hænder. Han henvender sig til Gud om at vise ham et tegn på at tingene skulle blive bedre, for hvis ikke, så er det ”adios”. I det samme dukker hans ukendte barnebarn op, og det får i sidste ende Red til at afstå fra sin plan.

Red og Gally, som barnebarnet hedder, stikker af fra det hele i Reds Cadillac. Turen går mod Mexico, men den kommer ikke til at forløbe så stilfærdigt som håbet. Ved en tankstation mangler Red penge til benzinen, og et par skumle typer tilbyder at betale i modgift for at rejse med. Det bliver startskuddet til en række begivenheder som dybest set ikke egner sig for en gammel mand og en grønskolling af et barnebarn.

Det er gode gamle Robert Duvall (Dommedag Nu, Falling Down, Den Sidste Drøm) som spiller den gnavne Red Bovie, mens Jeremy Irvine (War Horse, The Railway Man) spiller hans barnebarn. De passer ganske fint ind, og man glemmer til tider at det bare er skuespil. Duvall er forlignelig med en ældre handlekraftig herre med en skarp tunge, mens Irvine er den forsagte og forsigtige ungdom. Et sjovt samspil mellem to roller som skal forestille aldrig at have set hinanden før, selvom de er i familie. Dermed også et slags umage makkerpar.

A Night In Old Mexico er et action-drama om en generationstur med uventede udfordringer, som tvinger resterne af Bovie-klanen til at tage stafetten op. Udspillet i et fascinerende miljø, hvor menneskene som Red og Gally støder ind i, er meget anderledes end dem selv. Selvom der er rigtig road-movie-stemning undervejs, så kan man godt savne at filmen turde dvæle lidt mere ved de forskellige indspark som man bliver budt. Det er som om at tingene går lidt for stærkt og at manuskriptet ikke er lige holdbart alle steder. Selvom vi skal få følelsen af at Red på ingen måde er færdig som comboy, så får vi ikke helt nok dybde og kontrast til at suppen indfinder sig. Det er i og for sig lidt synd, for idéen er ellers god.

Man kan sagtens nyde A Night In Old Mexico, men det store sus udebliver i sidste ende. Men godt at se at Robert Duvall stadig kan spille en mand med masser af karakter.

Bonusmaterialet består af trailers og slideshow.

Another World Entertainment.