About A Boy

26. juli 2002 af Mia Vildbrad

About A Boy billede

Hvordan udnytter man kvinder bedst muligt. Will har prøvet det mange gange, men en dag finder han ud af at alenemødre er de bedste, og han opdigter en søn, og melder sig ind i en mødre-gruppe …

Han laver ikke dagens gerning, bruger kun tiden på sig selv, og har aldrig i sit liv foretaget sig noget fornuftigt. Men alligevel har han kassen. Will er 38 år og bor i en lækker lejlighed i Londons gader, her lever han i bedste velgående uden de store problemer, penge har han nok af, for det har hans far sørget for. Will lever nemlig af Royalty-pengene fra en julesang som hans far skrev for mange år siden. Will hygger sig dagen lang med personlig pleje, afslapning, og ikke mindst smukke kvinder.

Will er glad for hans single-liv og ønsker ikke at have nogle at dele dagene med. Det kan da kun være for sjov. En dag bliver han splejset sammen med en alenemor, og det går bestemt ikke. Og netop da han vil gøre en ende på forholdet, har kvinden intentioner om at gøre det samme. Will finder hurtigt ud af at det da var glimrende. Han synes fraskilte mødre er et hit, og derfor er will ikke sen til at finde ud af hvor han kan møde andre enlige mødre. Will opdigter en søn, og melder sig ind i en selvhjælpsgruppe for enlige forældre. Godt nok som den eneste mand, men hvad…han får hurtigt sympati fra alle de mange kvinder. Specielt denne Susie. De aftaler en skovtur, og til Wills held er ”Ned” hjemme hos sin ligeså opdigtede mor denne dag. Men på skovturen medbringer Susie hendes veninde Fionas sære snegl af en søn Marcus. Will finder denne teenage søn noget speciel, med hans hippielook, fodformede sko og ikke mindst hjemmestrikket hue. Skovturen forløber fint, og Will følger den hjem bagefter. Da de træder indenfor døren, finder de Fiona midt i et selvmordsforsøg, og til alt held bliver Fiona redet. Marcus synes godt om Will og er sikker på at han må være manden der kan få skik på hans mor. Så Marcus sætter alle flag til.

Marcus søger for at Will og Fiona skal på en date, men Marcus finder hurtigt ud af at de bestemt ikke er skabt for hinanden. Marcus har en fornemmelse af at Will ikke har nogen søn, og beslutter sig for at skygge ham. Og da Marcus konfrontere ham på hans dørtærskel, bliver Will nød til at lukke den stakkels ensomme dreng ind. Marcus synes så godt om Will at han beslutter sig for at besøge ham dagligt efter skole. Det er Will dog ikke vild med, men da han en dag åbner døren for Marcus og ser en flok skoledrenge i hælene på ham beslutter Will sig for at Marcus i det mindste kan få nogle smarte og lidt mere moderne sko, og de går på indkøb. Dog går der kun en dag og Marcus kommer grædende hjem uden sko, de var nemlig så smarte at de blev stjålet på skolen.

Da Fiona finder ud af hvilket forhold Marcus og Will har til hinanden bliver hun meget vred. Hun opsøger Will og beskylder ham for det der er værre, nemlig seksuel omgang med hendes søn. Will bliver meget fornærmet, og Marcus giver Will ret. Will vil gerne undgå at Marcus kommer over hver eftermiddag, men det bliver Fiona også sur over. Og enden af det bliver så at Marcus fortsat kommer hos Will, og Fiona invitere Will til at holde jul sammen med dem, Will synes ikke om ideen først, men ender med at få en ganske hyggelig aften.

Marcus viser sig snart at være et godt parti til at score kvinder, for da Will til en Nytårsfest møder den smukke Rachel, har de ikke rigtig noget at snakke om. Og pludselig er Marcus samtale emne, og Rachel tror at det er Wills søn, og så kører løgnen igen….

Hugh Grant spiller den egocentriske Will der helst ikke vil have andre i sit liv end sig selv.Han scorer stadig damer som vi kender ham, men han er lidt mere hård denne gang. Grant spiller en spændende rolle, for den går nemlig ikke kun ud på at score damer, men mere på at hjælpe den stakkels ensomme Marcus. Det synes han bestemt ikke om i starten, men hen i filmen sætter han nærmest en ære i at have Marcus som ven. Det er også en ny og kæmpe opgave for Grant at skulle spille overfor et barn, det har han aldrig gjort før, og det klarer han bestemt meget flot. Bestemt en god og anderledes film for Grant.

Nicholas Hoult spiller den ensomme og meget hippie agtige Marcus. Han spiller suverænt, og det er rart at se disse evner fra et barn. Og det er da heller ikke just nemt at spille overfor en så professionel skuespiller som Grant. Det klarer han rigtig flot. Og man kan se at de bestemt udviser respekt for hinandens personligheder. Nicholas Hoult er et rimelig nyt og spændende navn som jeg bestemt tror vi får set meget mere til.

Instruktørerne Paul og Chris Weitz har her gjort det igen, de har formået at lave en rigtig god og fængende film, som rammer plet med mange emner. Det er spændende at de har lavet en film over Nick Hornby´s bog´. Hele filmholdet har inden optagelserne startede blevet bedt om at læse bogen ”omkring en dreng” for at de skulle komme så tæt på filmatiseringen som mulig. De har lavet en god film, som bestem er værd at se. De har formået at finde en rolle til Grant, der er meget anderledes end hvad vi er vant til at se.

About a Boy er en god og sjov film og den er lavet på en lidt tragisk-komisk måde, hvor man ser en mand være totalt isoleret fra omverdenen, efter eget valg. Og til pludselig ”få en familie” som gerne vil have ham med ind i kredsen. Den indeholder mange gode emner, lige fra selvmordsforsøg til gode venskaber. Det gør denne film værd at se. De har formået at finde kernen i filmen nemlig hvad der sker med en eller flere personer der bliver udsat for både isolation, familietraditioner, og ikke mindst uventet kærlighed. Dette er bestemt en anbefalelsesværdig film.

Titel: About A Boy
Original Titel: About A Boy
Premieredato: 26. juli 2002