About Alex

3. juni 2015 af Jesper Poulsen

About Alex billede

Hvad sker der når dine nærmeste venner kommer alt for nær?

Alex forsøger at begå selvmord ved at snitte i sine håndled. Han har dog ikke held med at gennemføre gerningen, men det vækker stor bekymring hos Alex’ gamle universitetskammerater at han tilsyneladende er så langt ude. Derfor planlægger de en gensynsweekend, hvor de kan vise Alex den fornødne støtte og omsorg, og også holde et vågent øje med hans sindstilstand.

Egentlig handler det om at få skabt rammerne for at dyrke det venskab, som engang var så tæt og ubrydeligt. Det som knyttede dem sammen og gjorde dem trygge i hinandens selskab. Det starter såmænd også ganske hyggeligt og betryggende. Men langsomt må individerne også sande at den sorgløse tilværelse fra universitetstiden ikke er intakt. Små gnidninger opstår i det lille fællesskab og værdier, normer og holdninger har ændret sig i takt med at de hver især er blevet ældre og har ændret sig i forhold til de personer de var dengang. Og da der kommer musik på pladespilleren og øl og joints på bordet, så smides alle hæmninger og venskaberne kommer for alvor til at stå sin prøve.

Da jeg fik udgivelsens cover stukket i hånden, var der umiddelbart ikke så mange navn som lige klingede i mine ører. Men et par efternavne stak dog lidt ud. Max Minghella, som spiller Isaac, er søn af filminstruktør Anthony Minghella (Den Engelske Patient, Tilbage Til Cold Mountain, The Talented Mr. Ripley). Selve intruktøren bag About Alex hedder Jesse Zwick, og ved nærmere eftersøgning holdt min formodning stik. Han er søn af Edward Zwick, som var instruktør på film som Den Sidste Samurai, Blood Diamond og Legendernes Tid. Ellers er der vist kun Maggie Grace på rollelisten som påkalder sig min hukommelse. Hun spillede Bryan Mills’ (Liam Neeson) datter i Taken-filmene.

About Alex er et fuldblodsdrama, som egentlig går stille med dørene, men som samtidig giver så meget. Den er således næsten 100 % afviklet i Alex’ hus, hvor al dynamik og nerve udspiller sig parterne i mellem. Det kræver et stærkt manuskript, gode skuespillere og en instruktør som kan gelejde tropperne sikkert gennem udfordringerne. Alle ingredienser er tilstede og resultatet er også blevet temmelig godt. About Alex er ved første øjekast et ungdomsdrama, men filmen låser sig ikke på en bestemt målgruppe. Mon ikke vi alle kan genkende vores egne mentale ældning, uanset om man er jævnaldrende med figurerne, eller om man er ældre endnu? Jeg vil tro at begge scenarier vil give masser af stof til eftertanke, og dermed bliver About Alex til en vidtfavnende forestilling som kan tåle at blive set af alle og enhver. Jeg tildeler selve filmen 4 stjerner.

Bonus-materialet består af et kig bag om kameraet, hvor du får interviews med instruktør og skuespillere. Du kan også komme tættere på udviklingen af manuskriptet, udvælgelsen af den primære location og hvordan figurernes påklædning er tænkt at skulle symbolisere og karakterisere deres personlighed. Endelig kan du også se hvordan biluheldet (vigtig begivenhed sidst i filmen) er blevet optaget. Endelige kan du se en stribe trailers for andre udgivelser.

Universal Pictures.

Titel: About Alex
Original Titel: About Alex