Act Of Valor

19. juli 2012 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Act Of Valor billede

Krigsfilmen over dem alle

En hæsblæsende trafiksituation gennem Manilas gader (Filippinernes hovedstad). En isbil kører forbi, kameraet ”vender hovedet” efter isbilen, forfølger den og vupti – så er vi indenfor i isbilen. Den kører ind i skolegården på en international skole. Børnene er ellevilde og stiller sig i kø for at købe is. Den amerikanske ambassadør er selvsamme sted, i færd med at hente sin søn som går på skolen. Sønnen plager om en is, og får lokket faren med over for at betale. Isbilens chauffør går målrettet væk fra isbilen i rask gang, og da han når omkring et hjørne på skolen, lyder der et brag...

Jep, vi er dykket indenfor i terrorens øje, i selvmordsbombernes højborg, på kidnapningernes holdeplads. Godt fundet på, tænker du måske. Fundet på og fundet på... Tja, filmen er faktisk baseret på virkelige taktikker i forbindelse med ægte missioner. Act Of Valor er alt andet end for sjov. Dette er ikke en film om, hvordan det måske er at være soldat i den del af den amerikanske hær. Det er the real deal. Skuespillerne er rigtige Navy Seals, så egentlig skal de ikke spille så meget. Mere sådan bare være dem selv. Og det går rent ind. Her er rå realitet for alle pengene. Ja, selv våbnene som bruges undervejs er ægte (dog med løst krudt forstås)!

En specialstyrke får til opgave at redde en kidnappet CIA agent. Selve missionen viser sig at have langt større tråde ud i verden, og der skal handles hurtigt og effektivt for at stoppe to kollaborerende fundamentalister i deres virke ud i ekstremisme, ødelæggelse af infrastruktur og omfattende våbenhandel. Det bliver en langt mere kompleks mission, som kræver sine mænd. Og det med en risiko for at man aldrig igen kommer til at se sine kære igen.

Glem alt om Saving Private Ryan, Platoon og alle de andre krigsfilm du sikkert har set. Det her er det tætteste du nogensinde kommer på fornemmelsen af selv at være til stede i kugleregnen. Det er virkelig med livet som indsats, og det er ganske skelsættende hvor meget selvopofrende soldaternes tilværelse må være. Synes du selv du er tæt på, når du sidder med controller eller mus med fingeren på aftrækkeren under Medal Of Honor eller Call Of Duty, så lad mig blot sige: Det er vand ved siden af denne film.

At få sammensat en så gennemarbejdet film, har krævet sin mand – eller rette sine mænd. Scott Waugh og Mouse McCoy er duo'en som så sublimt har indfanget livet som Navy Seal. Og de går tæt på. De står så også med en forsamling af Jordens sejeste mænd, som ikke har primadonna-nykker eller er for fine til at kravle ombord i en sump fuld af slanger. De er vant til at blive budt umulige forhold. Waugh og McCoy har begge baggrund som stuntmen og de har uden tvivl lagt al deres erfaring ind i Act Of Valor for at skabe en fantastisk nervepirrende og spændende action-film. Men ikke for den rene og skære underholdnings skyld. Det er der heldigvis udbredt respekt omkring. Hele herligheden er filmet og klippet, så det til tider ligner first-person-live action, og det giver virkelig et nærvær og en fuldkommen oplevelse af at være med ombord. Og så er det altså bare nogle fantastisk skønne billeder der er indfanget, uanset om vi så er til lands, til vands eller i luften. Min umiddelbare tanke er at Bubber nok skal være glad for at det, trods alt, kun var B.S. der kostede ham rundt i manegen i sin tid.

Act Of Valor er ud over at være en fængslende oplevelse, et studie i teamwork, planlægning, kynisme, effektivitet og ikke mindst tålmodighed. Under en mission klipskiftes der da også til en tropisk edderkop som har brugt lang tid på at nitte sit spind, for så at vente, vente og vente. Lige indtil at byttet går i fælden, hvor der så ikke vises nåde. Sammenligningen er til at få øje på. Jeg kan kun ønske jer alle rigtig god fornøjelse med Act Of Valor.

Filmen er i øvrigt dedikeret til de flådefolk som har bragt det ultimative offer siden terror-angrebet 11. September 2001 – og til alle fremtidige Navy Seals.

Titel: Act Of Valor
Original Titel: Act Of Valor