Adrenalin-Kick i det indre Aarhus

7. august 2013 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Adrenalin-Kick i det indre Aarhus billede

CinemaOnline fulgte optagelserne af Lev Stærkt - måske indeholdende Danmarkshistoriens vildeste biljagt!

Lugten af brændt gummi bredte sig i det indre Aarhus i går aftes tæt ved midnatstid. Pedalen blev trykket i bund, da to biler plus 8 følgevogne hamrede gennem midtbyen i en intens og pirrende biljagt. Denne vanvidskørsel fik enkelte skræmte borgere til at kontakte politiet, som dog kunne give et par beroligende ord med på vejen. Disse borgere havde tilsyneladende ikke fået tømt deres postkasse, for i denne ville de nok finde en område-husstandsomdelt skrivelse fra Zentropa og M2Film. Sagen er nemlig den, at den fart og djævelskab som var produktet af gårsdagens hændelse, kan føres tilbage til de filmoptagelser som i denne tid sker i Smilets By.

Christian E. Christiansens filmhit Råzone fra 2006, får sig nemlig en uafhængig efterfølger til foråret. Hvor Råzone fokuserede på en pigegruppes intriger og modbydelige behandling af hinanden, så er det nu drengenes tur. I Lev Stærkt følger vi Nikolaj (Cyron Melville – Fighter, Vanvittig Forelsket, Jul I Valhal, En Kongelig Affære) som sammen med sin gode ven Martin (Jakob Oftebro – Kon-Tiki, 1864) har hang til gaderæs, alkohol og hurtig kærlighed. Deres venskab får dog en del ridser i lakken, da de i forbindelse med et bilræs slår en ung pige ihjel. Martin ryger i fængsel, mens Nikolaj går fri. Og bedre går det ikke da Nikolaj forelsker sig i Martins drømmepige, og havner i det ultimative dilemma som har en konsekvens. Med på rollelisten finder vi også Joakim Ingversen – vært i Bingo Banko og vinder af Vild Med Dans – som spiller Tonny og Caspar Fomsgaard, i rollen som Kenn. Disse fire skuespillere plus instruktør Christian E. Christiansen er tilgængelige denne tirsdag aften for pressen, som sidenhen får lov til at komme med bag kulisserne på produktionen, og i særdeleshed den scene som skal i kassen her til aften. Nemlig scenen, hvor gaderæset får det fatale udfald med døden til følge.

Klokken er 21 og jeg har indfundet mig på Haralds Plads i Aarhus. Jeg kan hurtigt spotte at jeg er ankommet til det rette sted, for det er næppe normalt at en personbil er udstyret med så mange kameraer, som den der hurtigt fanger mit øje. Jeg kan også se et hav af vesteklædte frivillige, som briefes omkring aftenens optagelser. Disse frivillige har til opgave af få afspærret de store veje i Aarhus for trafik, samt holde nysgerrige civilister på afstand fra optagelserne. En bil kører op på siden af mig og ud stiger de fire skuespillere i de bærende roller. På plænen kan jeg spotte Christian E. Christiansen i samtale med tidligere generaldirektør hos DR Kenneth Plummer. Plummer er til stede, da han (sammen med Mads Munk) er hjernerne bag M2Film, som nu står overfor at debutere som co-producere i filmens verden. I det hele taget summer den lille plæne i hjertet af den jyske by af liv og forventning. Flere dukker op, blandt andet Zentropa-producer Louise, filmfotografen Ian, stuntkoordinatoren Stig og selveste Erik W (mangeårig professionel stuntman med speciale i bil-action), som ikke overraskende er ham der skal kværne gennem gaderne i aften.

Stig fortæller at grunden til at biljagter på film er så fascinerende, er noget fysiologisk. Den forlængelse af fysiske kræfter man oplever med speederen i bund kombineret med det kick som fart og tempo giver, ja det sidder nok dybt i mange mænd. Og så er racerbiler jo i manges øjne et stort stykke legetøj. Om Erik W synes at hans specialbyggede Corvette, som snart skal i ilden, er et stykke legetøj, melder historien ikke noget om. Faktum er dog at den er et hidsigt bæst, som er gejlet og udstyret med alt muligt kram, og intet under at den er det naturlige samlingspunkt på plænen.

Zentropa-producer Louise beder om ordet, og forklarer hvad der er baggrunden for at vi er samlet her til aften. For der er lagt i kakkelovnen til det som kan blive et bud på danmarkshistoriens, indtil videre, største biljagt/gaderæs, og det er jo ikke så lidt. Strækningen som der skal optages gaderæs fra, er på 1,1 km, hvilket kræver at hele 19 indfaldsveje bliver afspærret under optagelserne. For at tilbageholde trafikken kræver det over 100 vagter, som alle her til aften er klædt i gule veste. De har således en stor opgave foran sig, når mørket falder på. Lev Stærkt har et budget på 13 millioner kr. og optages udelukkende i Aarhus i løbet af seks ugers tid. Den forventede premiere hedder marts 2014.

Lige bag Louise står Christian E. Christiansen, instruktøren bag film som Dig og Mig, Zoomerne, julekalenderen Mikkel Og Guldkortet, ID:A samt Hollywood-gyseren The Roommate. Inden vi får Lev Stærkt at se, så dukker endnu en Hollywood-produktion op fra netop Christiansens hånd, nemlig thrilleren Where The Devil Hides med bl.a. Rufus Sewell på rollelisten. Christian forklarer lidt om baggrunden for Lev Stærkt, bl.a. om disse identitetssøgende unge knægte som med deres lyster og image, ender i en fatal nedadgående spiral. Ja, alt bliver sådan undervejs bare mere og mere kompliceret for vores figurer og deres indbyrdes forhold. Alt startende med den ulykkelige hændelse som sker med påkørslen af en ung pige som dør, og som jo er netop den scene som skal optages om et par timer. Christiansen påpeger at han og medforfatter Morten Dragsted, selv har ageret små drenge i processen. De har tyvstjålet deres børns legetøjsbiler og siddet og flyttet rundt med disse, for at kunne få det forkromede overblik over gaderæsets anatomi set oppefra.

Derefter er det tid til at slå en sludder af med de fire knægte som om ¾ år for en stund hedder Nikolaj, Martin, Kenn og Tonny. Tja, det gør de jo sådan set også lige her og nu, kan man sige. De fortæller i hvert fald om deres karakterers styrker og svagheder og om der er ligheder fra deres rolle til deres egen personlighed. Man kan på sin vis godt mærke at der er tale om fire drengerøve, som nok ville slå ihjel for at køre stuntscenen selv senere i dag. Ikke mindst når man hører Erik W og hans crew træde på gaspedalen. Men Cyron, Joakim, Caspar og Jakob er her kun for pressens skyld her til aften, så da seancen er ovre, så bliver Joakim rastløs og finder en fodbold. Da bolden først ruller, smitter det Jakob og inden længe så er alle fire skuespillere samlet om den lille runde. Tricks og finter og drilagtige indbyrdes kommentarer hænger i natteluften. Dog er der ikke meget plads, så da Jakob med bolden rammer en vogn med teknisk udstyr, kigger Louise surt på dem. ”Hvor der er græs må der spilles fodbold – har du aldrig hørt om det?”, lyder det kækt fra Caspar. Louise svarer tørt: ”Lær at spille først”, og så kryber drengene lidt sammen og erkender deres tankeløshed, dog ikke uden et smil i mundvigen.

Mørket tager til at den samlede presse ledes mod startstedet for optagelserne. Det er ved at være lige op over. Klokken er meget tæt på 23, og det er efterhånden svært at se hvem der er hvem. Det er på nuværende tidspunkt en umulighed at tage billeder, desværre. Kun stemmerne afslører hvem der er koordinator, stuntmænd, tekniker og instruktør. Det er lige nu, man begynder at fornemme hvor meget der egentlig skal til for at få hele setup'et til at klappe. Der er heftig kommunikation via det interne walkie talkie system. At tøjle trafikken i det indre Aarhus omkring Stadion Allé, Søndre Ringgade og hvad de alle sammen hedder, er ikke så lige til. Det er nu at de plus 100 service-folk skal i aktion. De har fået tilladelse til at tilbageholde trafikken syv minutter ad gangen, mellem hvert take. Dog bliver det hurtigt klart at ikke alle har tænkt sig at holde tilbage for en filmoptagelse. En enkelt bil bryder afspærringen, en anden laver en uventet u-vending. Dertil kom en stunt-koordinator som kom i billedet, en stuntbil der ramte kantstenen under selve ræset og så ikke mindst et par udrykkende ambulancer som naturligvis ikke kunne holdes tilbage i 7 minutter.

Da alt så var klar til VÆRSGO, så skal jeg så også lige love for at adrenalin-suset indfandt sig. Med fire biler høvlende forbi presse-standen i nattens mulm og mørke, så kunne man alligevel ikke lade være med at råbe Wuuhuuu... Tre takes overværede jeg, plus fik lov at kigge med på monitoren som samler alle kameraoptagelser – og for pokker, hvor det altså umiddelbart så særdeles attraktivt ud. Da seancen så sluttede godt og vel 23.30, så havde undertegnede ikke fået nok. Ved en tilfældighed viste det sig at jeg havde fået parkeret min egen bil på en parkeringsplads 15 meter fra det fix-punkt som skal udgøre selve kollisionen ved gaderæset. Så den hvinende Corvette, den jagtende Ford Focus og kamera-bilernes endeligt, kunne jeg som prikken over i'et, nyde ved at stå halvvejs oprejst ud af min egen lille Peugeot, som jeg af gode grunde ikke forsøgte at presse op på 200 km/t, som en anden Erik W. Jeg må sige at jeg har ganske store forventninger til foråret 2014. I kan nok regne ud hvorfor...