Afsløringen

21. februar 2008 af Jesper Skovlund

Afsløringen billede

Frygtelig aktuel og vedkommende film

I 2004 blev den tysk-jordanske forretningsmand Khaled el-Masri bortført af CIA, da han var på ferie i Makedonien. Herefter måtte han gennemgå en lang række forhør under tortur. Forhørene fandt sted i et afghansk fængsel over 5 måneder. Derefter fandt CIA øjensynlig ud af, at de havde forvekslet ham med en anden. Så man fløj ham til Albanien, hvor man satte ham af på en markvej. Herfra måtte han selv finde hjem. I al den tid vidste hans familie intet om, hvor han var henne, ligesom han knap selv gjorde det.

CIAs kidnapninger og flyvninger til fængsler i lande, der har et særdeles lemfældeligt forhold til menneskerettigheder og brug af tortur, er kendt under navnet The Rendition (overførelses) Program. Programmet blev iværksat under præsident Clinton, men fik først vind under sejlene under præsident Bush efter 9.11. Rendition er blevet så meget mere nærværende herhjemme, efter at det er kommet frem, at CIA-flyene også er mellemlandet i Kastrup og på Grønland.

Khaled el-Masris historie er sandsynligvis ikke enestående, men det er enestående, at den er kommet frem. Historien danner baggrund for Gavin Hoods "Rendition". I tre parallelhandlinger oprulles programmet: Den græsk-amerikanske kemiingeniør Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally) bliver efter en arbejdskonference i Syd Afrika bortført af CIA, fordi man har ham mistænkt for at have forbindelse til den terrorbevægelse, som stod bag en selvmordsbombers attentat midt i Kairo. Når amerikanerne overhovedet går ind i opklaringen, er det fordi en amerikaner, dvs en CIA-mand tilfældigvis døde ved attentatet; den unge muslimske kvinde Fatima Fawal (Zineb Oukach) mødes hemmeligt med sin kæreste Khalid (Moa Khouas). Hemmeligt må det være, for hendes far har lovet hende bort til en anden. Ikke uvæsentligt her er, at faderen Abasi Fawal (Yigal Naor) er den der leder de brutale forhør af Anwar. Og ligeså væsentligt er det, at Khalid, uden Fatimas vidende, er under træning til den næste selvmordsaktion; i USA forsøger Anwars gravide kone Isabella (Reese Whiterspoon) at finde ud af, hvor hendes mand er henne. Hendes søgen fører hende til kongressen og ikke mindst til den person, Corrine Whitman (Meryl Streep), der leder Rendition-programmet.

Uanset hvor horribel historien om Rendition-programmet er i sig selv, er det instruktørens tætte sammenvævning af de tre parallelhistorier der er filmens styrke. Vi får på den måde mulighed for at forstå omfanget af den brutalitet og de brud på menneskerettighederne og ikke mindst den politik og de følelser der ligger bag programmet.
Budskabet og de betydningsfulde tråde mellem handlingerne står stærkt, på trods af at fremstillingen ikke kan sige sig fri for en hel del fortærskede genreelementer. Det gælder ikke mindst i fremstillingen af de amerikanske familieforhold, hvor det ikke blot er en hengiven hustru der kæmper mandens sag derhjemme, men endda en højgravid en af slagsen. Reese Witherspoon som Isabella der løber/vralter kongresmændene på dørene har ikke mange chancer for at få nuancer ind i sin karakter. Heller ikke fremstillingen af muslimske patriarkalske familieforhold endsige af muslimske fundamentalister er uden velafprøvede konventioner. Heroverfor står en bemærkelsesværdigt tavs CIA-mand Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal) der pludselig får nok. Han har ingen store ord eller gestusser, blot en stillen sigen fra med positive konsekvenser. Den tavshed og den handlen virker, uanset den genrekonventionelle baggrund, den udspiller sig på.

Den konventionelle fremstilling skal nok sikre filmen et velfortjent stort publikum. Men vi venter stadig på den kompromisløse og selvstændige filmiske fremstilling af den senmoderne tids verdens-politik.

Af ekstramaterialet kan ikke nok fremhæves dokumentaren der satte instruktør Gavin Hood i gang med filmen. ”Outlawed” lader to ofre for Rendition-programmet komme til orde, dels ovenfor omtalte Khaled el-Masri, der nu er tilbage i Tyskland, og den i england-boende etiopier Binyam Mohamed, der endnu ikke er frigivet fra Guantanamo, men hvis rystende dagbogsoptegnelser, hans bror læser op. Der krydsklippes imellem de to fortællinger og så kommentarer fra FN, fra chefarkitekten bag Rendition-programmet, CIA-manden Michael Scheuer, fra udenrigsminister Condoleezza Rice og ikke mindst fra præsident Bush. Filmen er aldeles fremragende og i virkeligheden mere vedkommende end om CIA-flyene landede/r i Danmark eller ej.

SF/Fox.

Titel: Afsløringen
Original Titel: Rendition