Agent Cody Banks

19. november 2003 af Jesper Lund Nielsen

Agent Cody Banks billede

CIA’s nye tiltag mod terrorisme er en ny type eliteagent. Han er sej, han er cool, og så er han…teenager. En rendyrket morsom filmoplevelse for både unge og voksne.

Agent Cody Banks er titlen på en ny generation af sekventielle film. 2’eren er allerede på vej, og hvis den er lige så god som 1’eren bliver Cody Banks nutidens svar på en teenage superhelt. Men hvem er så denne unge agent?

Navnet er Banks, Cody Banks. Han er på overfladen en helt almindelig 15 årig knægt, der af kammeraterne opfattes som lidt af en nørd. Hans store kvaler med tøserne gør ikke dette rygte mindre, for Cody kan bare ikke finde ud af at agere cool, når der er søde piger til stede. Codys forældre ser ham som en almindelig mellembegavet teenager, der stadig ikke helt har fattet pointen i huslige pligter og lektier. Hvad de ikke ved er, at deres søn allerede på nuværende tidspunkt indgår i CIA’s tophemmelige børneprojekt, der går ud på at træne særligt egnede teenagere til specialagenter (under påskud af at de er på sommerskole). Her lærer de kampsport, brug af agentudstyr, at køre bil, ja, alt hvad man kunne ønske sig som agent.

Det er to år siden Cody var på sommerskole, og han har aldrig været på mission for CIA endnu, indtil en særlig kritisk situation pludselig opstår. En videnskabsmand med speciale i nano-teknologi (bitte små robotter på størrelse med atomer) er blevet lokket til at udvikle sin forskning hen mod et middel til at tilintetgøre styresystemerne i USA’s atomvåben. Det går jo ikke, så CIA reagerer gang på gang ved at sætte agenter ind mod den onde skurk, Brinkman (Ian McShane – kendt fra ”Sex Beast”), dog uden held. Her kommer Banks ind i billedet, for den stadig uvidene videnskabsmand har en smuk ung teenagedatter som han betror sig til, og hende skal Cody ”infiltrere”, hvilket vil sige, at han skal sætte sig ud over sin generthed og score hende. Hvordan det går for sig må du selv se, men mange ting kan komme i vejen når man skal score en smuk pige, redde verden, og passe skolen samtidig!

Castet til filmen er i danske øjne noget ukendt. Dog er Arnold Vosloo, som spiller skurkens højre hånd, ret kendt herhjemme for hovedroller i ”Mumien” og ”mumien vender tilbage”. Ellers er det småt med kendte ansigter, men det gør ikke noget. Filmen løftes af et udstyrsstykke der er enhver agentfilm værdig, og den rene humor der fylder scenerne i filmen. En kombination af kvikke ordspil og akavede situationer gør filmen til en lang omgang motion til smilebåndet. Især kunne jeg lide Keith David (Requiem for a Dream) i rollen som CIA lederen. Han er simpelthen for sjov at høre på – især når han flipper ud.

Instruktøren, Harald Zwart, har tidligere stået bag ”one night at McCool’s”, og ”Hamilton” og har derfor både arbejdet med komedier og action thrillere. Agent Cody Banks er lidt af en blanding, så Harald er den rette til jobbet. Filmen er sammensat og klippetpå en sådan måde, at scenerne giver mening som de er. Det er igen lykkedes Harald Zwart at stå bag en film jeg synes er god, og tager man med i betragtningen, at der på denne dvd udgave er kræset for menuen og ekstramaterialet (beskrives senere) kan jeg ikke gøre andet end at forære Agent Cody Banks 4 flotte stjerner. Den er bestemt over middel af komedier, og bestemt værd at bruge sin tid på.

Ekstra Materiale:
Den gennemførte menu indeholder ud over filmen og scenevalget en række andre gode sager. Interviews om filmens ideer og skabelse, små klip fra filmen der blev klippet ud, scenerne fra flere vinkler, træningssekvenser og meget meget mere. Der er desuden to små ”easter eggs” placeret på DVD’en men dem må du selv finde…
Det er godt materiale og der er masser af det. Glimrende!

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox

Titel: Agent Cody Banks