Agent Red

11. juni 2007 af Søren Rasmussen

1 stjerner Skriv en kommentar

Agent Red billede

Agent Red skulle have været en højspændt hi-tech thriller i Tom Clancy stilen. I stedet er det en ufrivillig parodi på den typiske 80’er actionfilm.

Tjah… Hvad kan man sige om det her. Jeg så kun filmen færdig fordi jeg skulle anmelde den. Alt andet ville jo være utroværdigt, men det var hårdt at komme igennem. Det kostede megen tæerkrummen og salte tårer. Heldigvis var der dog enkelte lyspunkter af selv-ironi og sandheden er nok at dem der vil købe denne film kan lide stilen og er fuldstændig ligeglade med hvad jeg skriver.

Så here goes…

Agent Red er et amerikansk biologisk våben som var så farligt at det blev lagt på hylden igen. Russerne stjal det dog i 50’erne og nu, hvor de selv er bange for at have det liggende, vil de levere de stjålne varer tilbage. Vores helt Dolph, eller Matt som han hedder, skal babysitte det stjålne gods hjem til USA i ubåden USS New Orleans. Efterhånden som dette, filmens hovedplot, tager fart bliver filmen lidt interessant men en troværdig og bare nogenlunde realistisk handling opnås aldrig.
I filmens actionfyldte, og meget 80 agtige, indledning (faktisk er hele filmen meget 80’er agtig) har thailandske risbønder, anført af levn fra sovjettiden i amerikanske uniformer, stjålet en amerikansk F-117 stealth fighter. De har så gemt den af vejen i et skur ved en rismark og er ved at forberede en markvej hvorfra de kan lande og lette. Nogen burde være pinligt berørt over det i sig selv, men for at gøre det rigtig pinligt har man så tilsat det meget løst sammenhængende og endnu mere utroværdige hovedplot, samt en dialog der når nye højder indenfor det man kalder pinligt. Indledningens resultat er dog at nu er vores James Bond-agtige commando-helt præsenteret i al hans mandighed og styrke. Vores stoiske helt tager alting med et let anstrengt ansigtsudtryk og et lille, træt smil. Man må næsten holde af ham og er nødt til det, for det er alt han kan. Ildkampene holder ikke, kampkunsten holder ikke og one-linerne holder ikke. Denne film holder ikke.

Dolph var stor i 80’erne, hvor han sammen med Arnold og Sylle stod for de typiske 80’er actionbrag. Dengang fungerede det men verden er rykket videre og Dolph blev efterladt. Måske han burde slå sig sammen med en anden Dolph, med en bredere røv, større ego og dansk herkomst. Flodhesten og 80’er bøffen som team i en film burde kunne blive en herlig blanding… Seriøst!!!:-)

Hvad kan jeg sige. Jeg giver Agent Red 1 stjerne ud af 6 mulige, fordi jeg trods alt har set værre film.

On Air Video.

Titel: Agent Red