Agents Secrets

25. august 2005 af Michael Panduro

Agents Secrets billede

Ordinær og lidt for selvhøjtidelig fransk spionfilm

”Agents Secrets” er ikke en film der følger standarden for moderne fransk film, og med det mener jeg at den i langt højere grad virker som en typisk Hollywood-film end sine langt mere interessante franske fætre. En ordinær historie om de to hemmelige agenter, Vincent Cassel og Monica Bellucci (der også spillede sammen i de langt bedre ”Irreversible”, ”Dobermann” og ”Pagten”), og deres forsøg på at afsløre en enorm ring af våbensmuglere. Naturligvis er intet som det skal være i en verden af skumle planer og spionage. Ingen er hvem de udgiver sig for, og særligt da hvor kvindelige hovedperson beslutter sig for at forlade sin hemmelighedsfulde levevej opdager hun at der ikke er nogen ordinær tilværelse i vente hvis man siger sit job op hos regeringen.

Der skal ikke være nogen tvivl om at den respekterede duo i front leverer vanligt flot skuespil, og det er heller ikke helt umuligt at skimte nogle originale ideer bag filmen tykke overflade af klicheer, men i sidste ende er ”Agents Secrets” en tynd og hurtigt glemt affære. Historien er kun mildt fængende og med de sædvanlige twists og overraskelser bliver man hurtigt ligeglad med hovedpersonernes mange prøvelser. Dertil kommer den selvfede, men kluntede, billedside. Hvis instruktør Frederic Schoendoerffer måske var lidt mindre opmærksom på at lave sine flotte ”moderne europæiske” billeder i hver eneste scene og måske i stedet koncentrerede sig om hvorledes han bedst fortalte sin historie og beholdt publikums opmærksomhed, så ville resultatet uværgeligt være mere spændende og mindre irriterende. Instruktøren har uden tvivl potentiale, for som sagt indeholder filmen flere gode ideer, og man kan kun håbe på at hans næste projekt bliver mere overbevisende.

Bonusmateriale:
Udover en stribe trailere indeholder DVDen en making-of, som bruger meget tid på at uddybe de bedre sider af filmen. De mindre vellykkede forsøg på at fortælle historien om de hemmelige agenters ”virkelige” tilværelse bliver næsten retfærdiggjort, men så kommer man i tanke om at man lige har set det færdige, mindre vellykkede resultat.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.

Titel: Agents Secrets