Aguirre, Den Gale Erobrer.

21. maj 2005 af Henrik Andersen

Aguirre, Den Gale Erobrer. billede

I 1500-tallet begiver Aguirre sig på jagt efter det mystiske El Dorado. Den tyranniske Aguirre begår mytteri mod gruppens leder og overtager kommandoen i sin besatte søgen efter guld.

Aguirre ( Klaus Kinski )er en spansk officer, som engang i 1500-tallet leder en ekspedition fra Andelsbjergene og ind i Amazonejunglen på jagt efter det legendariske guldland El Dorado. Med våben i den ene hånd og Biblen i den anden vil spanierne skaffe sig rigdom og berømmelse, men får i stedet galskab og død, fordi Aguirre i sin storhedsvanvittige galskab tror at være altings behersker. Det tillader virkeligheden ikke, og hybris rammes af nemesis. Hans virkelighed bliver mere og mere sindssyg, og i en magtgal vision bestemmer han sig for at grundlægge et nyt kejserligt imperium.

Werner Herzog beskriver i sin internationale gennembrudsfilm Aguirre, den gale erobrer, menneskets ubeherskede griskhed og storhedsvanviddets konsekvenser. Et mesterligt uforglemmeligt portræt af menneskelig forfængelighed, magt og galskab.
Med Aguirre, den gale erobrer indledte Herzog sit tilbagevendende samarbejde med den viljestærke og intensive Klaus Kinski. Hurtigt kom deres stærke viljer på kollisionskurs, og på et tidspunkt truede Herzog med at slå Kinski ihjel, fordi han ville forlade indspilningerne, inden filmen var færdig!
Trods sit enkle ydre forløb er Aguirre en mangetydig film, som både handler om natur kontra korrumperet kultur, om imperialismens væsen og om menneskets lidenhed trods magtbegær og kynisme. Men i stedet for en intellektuel analyse har Werner Herzog lavet en mareridtsagtig og næsten hypnotiserende fabel, der med sine klaustrofobiske billeder fra Perus jungle og med Klaus Kinskis bizart-besættende præstation som Aguirre appellerer stærkt og direkte til sanser og følelser. Filmen taler ikke via abstrakte ideer, men gennem konkrete billeder, som blander dokumentarisme og surrealisme til en dyster og dragende helhed. På det tidspunkt filmen skulle indspilles, var de steder den skulle filmes, i Perus jungle ganske uudforskede. Det var vilde områder der ikke var blevet kortlagt og dette vildnis, blev på bedste vis forvandlet til billedskønne locations for det tyske filmhold. Denne form for realisme er med til at Aguirre, den gale erobrer starter og slutter med nogle af de mest åndeløst smukke billeder, nogen film overhovedet har formidlet. Tag for et eksempel åbningsscenen hvor hundredvis af statister baner sig vej igennem den vilde jungle, ad smalle jungle-stier, imens tågen letter over bjergkammen. Sjældent er fremmedgørelse, ensomhed og umulige idealer portrætteret så stærkt æstetisk og med så stor indlevelse som Herzogs poetiske mesterværk.

Werner Herzog har ud over filmen om Aguirre også lavet: NOSFERATU fra 1979, WOYZECK også fra 1979, FITZCARRALDO 1982, COBRA VERDE 1987 og MY BEST FIEND fra 1999. Alle med Klaus Kinski i yderste frembrusende hovedroller.

Klaus Kinski har dog også lavet film hvor Werner Herzog ikke har siddet ved roret. Han havde således en lille med fin rolle i David Leans DOCTOR ZHIVAGO fra 1966. Ellers har han haft roller i mange middelmådige gyser film. Blandt andet VENOM fra 1982. Klaus Kinski er en mand med mange talenter og besidder mange forskellige sider af skuespillerfaget. Han har derfor været vidt omkring i de forskellige genrer, og Spagetti westerns har han også snuset til. Han kan blandt andet opleves i THE GREAT SILENCE fra 1968 og så husker de fleste ham vel for hans birolle i Sergio Leones FOR A FEW DOLLORS MORE fra 1965.

Ud over Rainer Werner Fassbinder og Wim Wenders er Werner Herzog en af de største og mest spændende tyske instruktører i nyere tid, og vi har her fornøjelsen af at kunne præsentere seks af hans film.
Med sine nærmest mytisk manende billeder tager Herzog livtag med så fundamentale problemstillinger som vilje kontra skæbne og natur kontra kultur. Men modsat Fassbinders klare, pædagogiske og noget intellektualiserende stil fortæller Herzog sine historier i billeder, der på en meget umiddelbar og storslået måde taler for sig selv og så absolut fortjener at blive set på stort lærred.
Werner Herzog har på det nærmeste gjort det til sit varemærke at lave umulige film i eksotiske omgivelser. Således tager han os i denne serie film med til så forskellige steder som Amazonejunglen, den australske ørken og Afrikas vestkyst.

Aguirre, den gale erobrer, kan varmt anbefales hvis man er til smukke billeder og intens drama, og hvis man er fan af Werner Herzog’s og Klaus Kinskis forunderlige universer, så vil man glædes over at der nu er mulighed for at nyde værkerne på DVD.

Ekstramateriale.

Karakter for ekstramaterialet: ***

Der er ikke meget at komme efter her, i betragtning af at det i høj grad var lidt af en kraftpræstation at optage filmen, dengang i 1971, hvor junglen flere steder var meget ufremkommelig og endnu ikke kortlagt af den hvide mand. Der er nogle udmærkede biografier over Werner Herzog og Klaus Kinski og en Tysk trailer til Aguirre, Der zorn Gottes. Når ekstramaterilaet dog får 3 stjerner ud af seks mulige, er det på grund af et spændende kommentarspor af filmmanden Norman Hill og instruktøren Werner Herzog. der kommer mange spændende ting frem undervejs, og giver også et klart billede af den vanskelige produktion.

Det er ikke oplyst på DVD'ens cover at filmen indeholder et kommentarspor. Men hvis du i menuen går ind under setup så kan man vælge det til og fra.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Criterion Films.

Titel: Aguirre den gale erobrer.