Alexander

25. november 2004 af Lise Aakjær

Alexander billede

Den amerikanske instruktør Oliver Stones ambitiøse film om Alexander den Store er flot og storslået, men historien roder, mangler fokus og det er som tilskuer svært at fastholde interessen.

Der har været kamp om at blive den første filminstruktør, der lavede filmEN om kongesønnen Alexander den Store af Makedonien, der levede et kort og intenst liv fra 356-323 f. Kr., og hans blodige erobring af 90% af den dengang kendte verden. Oliver Stone vandt slaget om filmatiseringen af Alexanders' liv skarpt efterfulgt af den australske instruktør Baz Luhrman (Moulin Rouge, Strictly Ballroom), der nu tilsyneladende har udskudt sit Alexander-projekt på ubestemt tid. Ærgerligt, for historien om Alexander den Store kunne fortælles meget mere spændende og medrivende, end Stone gør.

I "Alexander" legemliggøres den legendariske makedonier af Colin Farrell, mens hans mor Olympias spilles af Angelina Jolie. Det er forholdet mellem de to, som Stone tager udgangspunkt i, og allerede her går det galt, for forholdet mellem den dominerende mor og uægte søn fungerer ikke rigtig som præmis. Moderbindingen bliver en letkøbt, overfladisk løsning, der ikke forekommer at have været det mest interessante i Alexander den Stores liv. Desuden overspiller både Farrell og Jolie, så man krummer tæer. Jolie er tilmed blevet pålagt en ufrivillig komisk russisk-klingende accent med så heftigt rullende r'er, at er meget vanskelig at tage hendes figur seriøst.

Det psykologiske aspekt af personskildringen ses også i beskrivelsen af Alexanders barndomsdrømme om at blive en mytologisk figur og at leve op til sin far Kong Philips (Val Kilmer) forventninger. Men det hele forbliver på et overfladisk niveau og medbringer ikke væsentligt større indsigt i personen Alexander som sådan.

Dernæst giver filmen sig i kast med at udpensle de mange blodige slag, som Alexander og hans fåtallige hær utrætteligt udkæmpede på det 8-år lange erobringstogt, der til sidst samlede Persien, Egypten og Indien til ét enormt imperium, til Alexanders enevældige fyrstedømme. Den visionære krigsstrateg begyndte dog som følge af sine erobringer at lide kraftigt af storhedsvanvid og oparbejdede en voldsom arrogance, der ultimativt førte til hans død som blot 32-årig. Lad det være et spændingselement, hvordan han dør.

Ikke blot de mange blodige slag og den endeløse rejse skildres, men også Alexanders kærlighedsforhold til barndomsvennen Hephaistion (Jared Leto) og til den almindelige pige Roxane (Rosario Dawson), som han gifter sig med, kommer op at vende. Alexanders biseksualitet problematiseres lidt rigeligt, mens der samtidig holdes påfaldende tilbage med at vise ømme scener mellem f.eks. Alexander og Hephaistion.

Det er et meget væsentligt - og nok det største - problem med filmen, at den er usammenhængende og består af løsrevne, episodiske sekvenser af Alexanders liv. Det er åbenlyst, at Stone besidder en enorm viden om Alexander den Store og den tid, han levede i, men måske mere end godt er. For han formår ganske enkelt ikke at omsætte sin baggrundsviden til en interessant, medrivende og helstøbt film. Det flyver rundt med brudstykker af historier, utallige personer og billedlige idéer, og man leder som tilskuer længe og forgæves efter den røde tråd.

Selv om man er i selskab med Alexander den Store i næsten tre timer, forbliver det alligevel et overfladisk bekendtskab. Stone vil så gerne fortælle alt, og ender med at fortælle så lidt.

Et andet problemet med filmen er, at Stone ikke synes at kunne beslutte sig for, om han vil skildre myten Alexander på linie med andre mytologiske figurer som f.eks. Ødipus, Zeus og Medea, eller om han vil lave et dokumentarisk-biografisk portræt af manden. Filmen bliver derfor et misk-mask af myter, historiske facts og eftertidens fortolkninger af sagnet om Alexander. Fortællingen befinder sig på den måde i et vanskeligt grænseområde mellem fakta og fiktion.

Når alt det er sagt, må man dog alligevel tage hatten af for dette storstilede projekt. Dels for Stones sædvanlige spændende, eksperimenterende stil og udtryksfulde billedside, og for de fantastiske optagelser, og imponerende kampscener, der sjældent har set mage, og som utvivlsomt hviler på et svimlende højt budget. Men Baz Luhrman kan stadig nå at vinde slaget om Alexander den Store.

Titel: Alexander
Original Titel: Alexander
Premieredato: 25. november 2004