Alias Complete 1 Series

14. marts 2004 af Per C. Halling

Alias Complete 1 Series billede

Hele 1. sæson af den populære Tv-serie ”Alias” er nu kommet på dvd og vi har kigget nærmere på denne spændende Tv-serie, som byder på mere end Babe, Bulder og Brag.

Det er sjældent at Tv-serier er så populære, at de udsendes på DVD og med danske tekster for det er tros alt et begrænset publikum som gider at se 20 – 24 timer igennem, eller så er typisk par enkelte afsnit, man kan lide og så kan det være en stor omkostning at skulle investere i en hel boks kun for at kunne se disse. Men på tros af dette kommer der fra tid til anden serier, som skiller sig ud fra mængden. ”24 timer” (24), ”Kammerater i Krig” (Band of Brothers) og ikke mindst vores egen ”Matador” er gode eksempler på serier, der bliver bedre ved flere gennemsyn, hvis man lige ser bort fra serier som Star Trek-serierne og ”Streng Fortroligt” (X-files), som næsten er skabt til et liv også på video/dvd.

Serien, som denne gang er blevet valg til at blive udgivet er ”Alias” som sammen med ”The Agency” i en periode tog over efter ”24” havde holdt os klisteret til skærmen i mange uger. At gengive alle afsnit i denne første sæson ville være lidt af en opgave, men jeg har prøvet, uden at afsløre for meget, at genfortælle handlingen i grove træk.

Jennifer Garner spiller den søde og smukke Sydney Bristow, som på overfladen er en helt almindelig 26-årig universitetsstuderende. Hun går til forelæsninger på universitetet, har en sød kæreste og en far, hun ikke særlig meget kontakt til. Hun er, med andre ord, helt normal og så alligevel ikke for under det smukke ydre har hun en identitet, som hverken hendes venner eller kæreste kender til., for en del af hendes fritid lever hun et livsfarligt dobbeltliv, som hemmelig agent for efterretningsorganisationen SD-6, en under afdeling af CIA, som ofte sender hende på ”studieture” rundt om i verden. Her er hun alt andet end den stilfærdige veninde og kæreste som de kender. Hun er lynhurtig, sexet, snu og dødsensfarlig ikke en man skal i kontakt med, hvis man er hendes fjende. Nogen vil måske kalde hende en kvindelig James Bond. Jeg syntes mere hun er en Jim Phelps fra Tv-serien ”Mission Impossible”. Efter en mission vælger hun en dag, at bryde sin tavshedspligt over for sin forlovede Danny, men det får fetale konsekvenser. Han bliver han nemlig kort tid efter brutalt myrdet af SD-6’s agenter. Da Sidney undersøger sagen nærmere, finder hun ud af, at SD-6 slet ikke har noget med CIA at gøre og det går op for hende, at hun har arbejdet for den fjende, som hun troede hun bekæmpede. SD-6 er nemlig en del af Alliancen – en organisation af freelanceagenter fra verdens bedste efterretningsorganisationer. En organisation, som er loyal over for den højstbydende, og som er en svoren fjende af USA. Hun beslutter nu på at få hævn og går derfor til CIA med et tilbud, de ikke kan afslå: Hun vil hjælpe dem med at få SD-6 ned med nakken ved at arbejde indefra organisationen. Men arbejdet som dobbelt agent er ikke helt så ufarligt, og SD-6s kolde chef Sloane er ikke sådan at løbe om hjørner med. Men Sidney er heldigvis ikke alene. Det viser sig nemlig, at hendes far også arbejder som dobbeltagent for SD-6, og hendes CIA kontakt (Michael Vaughn) viser sig også at være en rigtig sød fyr.

Er det så i bund og grund ikke bare endnu en action serie fra Amerika ??? Her vil jeg sige at svaret er klart – Nej !

Med de mange fantastiske våben, flotte aftenselskaber, hemmelige organisationer, Sydneys utallige parykker og forklædninger er ”Alias” imidlertid mere om førnævnte Jim Phelps i TV-serien ”Mission Impossible” end CIA-agenten Jack Bauer i ”24 Timer”. Serien har sin egen helt specielle stil, med et unik mix af slagkraftige agenthistorier, som er fyldt til randen med twists, dobbeltagenter, koder, dimser og lyddæmpere – ”shaken not stirred” med en engagerende og troværdig fortælling om en far og hans datter, der begynder at genopbygge deres ødelagte forhold, selvom det under nogen noget specielle omstændigheder. Men det også spændende at følge Sidney når hun ikke er på mission, for hun skal stadig prøve at få sit privatliv til at hænge sammen. Nok er hun er hun en dygtig agent, men det betyder samtidigt ikke, at hun har check på sit eget liv – hun er stadig kun et menneske, med tanker, følelser, forpligtigelser og dilemmaer, som fx skal indlede et forhold til vennen Will eller fratager hende heller ikke fra at blive tvangsindlagt til lytte sin roommates konstante beklagelser over sin umulige kæreste. Det er alle disse kontraster, der gør dette til en spændende tv-serie, som godt kan tages frem med jævne mellemrum og i ses mindre doser. Her er det perfekt, at man ikke skal vente en uge på at se et afsnit mere, hvis det er det man er i humør til. Det er faktisk flot at man inden for de ca. 45 minutter et afsnit både får habil action, men også hverdagsdrama. Det er ikke mange serier, der formår. Hvis man skal nævne andre, der også viser mange sider af spændende og stærke personligheder er ”New York Blues”, ”E.R.” og diverse serier af David E. Kelly oplagte at nævne.

I rollen som Sidney Bristow ses som sagt Jennifer Garner, der giver en fremragende præstation med den perfekte blanding af skønhed, farlighed og usikkerhed som figuren har. Jennifer Garner udfører alle sine stunts selv og det giver serien lige et plus til troværdigheden og som gør hende til en endnu bedre actionhelt end mange af de andre på Tv. Den gode præstation har imidlertid givet pote, for i 2002 modtog hun en Golden Globe for sin hovedrollepræstation, og igen i 2003 var hun atter nomineret for rollen. Hun har på kort tid gjort lynkarriere både på film (bl.a. i ”Daredevil” og ”Catch Me If You Can”) og masser af de rigtige Tv-serier som fx ”Felicity”, så hende kommer vi helt sikkert til at se mere til.

At ”Alias” er en god serie er ikke kun på grund af Jennifer Garners præstation og figur alene, de andre medvirkende yder også gode præstationer.

Sidneys far Jack spilles af Victor Garber. Hans kølige ydre og dræbende effektivitet bliver flere gange i løbet af serien sat i perspektiv af at han flere gange, uden held, forsøger at beskytte sin datter fra verden omkring hende. Dette gør deres forhold bare endnu mere anspændt og skubber hende længere væk. Han elsker hende højt det er der ingen tvivl om, men han ved ikke, hvordan han skal fortælle eller vise hende det på den rigtige måde. Når de endelig har en stille stund sammen er han så blokeret, at ikke ved hvordan han skal snakke med hende. Derfor bliver deres forhold værre og værre i løbet af denne 1. sæson, og ikke mindst efterhånden som Sidney finder ud af, hvor meget han er involveret i spionbranchen. Victor Garber er rigtig god i rollen og man husker hans ansigt, men meget sjældent filmene eller Tv-serierne han har medvirket i. Til gengæld har han i mere en 20 år været en af Broadways helt store stjerner, hvilket vi ikke har så meget glæde af, men han sikre godt spil også i birollen. Det bare undre at han har som sagt aldrig har fået det gennembrud på film eller tv, han fortjener, for han tilføjer altid sine roller en realisme, som man normalt kun ser på teateret eller i meget seriøse film. Victor Garber er dog populær i branchen for han er de sidste par år blevet Emmy-nomineret for sine Tv-roller ikke færre end tre gange, og den ene af dem var netop for rollen som Jack Bristow.

Seriens Bad Guy nr. 1, Arvin Sloane, er en af de bedste Tv-skurke i lang tid, og det er måske fordi serien aldrig gør ham til en typisk og stereotyp Bad Guy. Nej - Han er ligesom de andre også et rigtig menneske med en mission, en plan og en idé om, hvordan verden skal hænge sammen. Man kan være enig eller uenig med ham, men det stopper ham ikke fra at være afsindig effektiv og målrettet. Han bliver fremragende spillet af Ron Rifkin, så man virkelig ikke føler sig tryg ved at være sammen med ham for længe af gangen. Han har spillet med i adskillige og mange genre på film, både i spændingsfilm som fx ”Sum of All Fears”og ”The Negotiator” og komedier som fx ”Keeping the Faith” og i dramaerne ”JFK” og ”Dragonfly”.

Hendes CIA kontakt (en såkaldt "Dealer") Michael Vaughn, spilles af den yderst rare og tiltalende Michael Vartan. Han er ikke så kendt på disse kanter med mindre du kigger godt efter. Han var bl.a. med i den lille effektive thriller ”The Curve” og i den intense film ”One Hour Photo”. Efterhånden som Sidney bliver suget mere ind i arbejdet som dobbeltagent, begynder Vaughn at få følelser for til hende, og hun til ham. Men er det rigtig kærlighed eller bare dybe følelser forårsaget af deres professionelle afhængighedsforhold ??? Et er at fungere professionelt sammen noget andet er, når det bliver hverdag uden bulder, brag og adrenalin pumpende rundt i blodet. Denne konflikt i ham viser han fint med sit spil, selvom det ikke er til Emmy-niveau.

Tv-serien har da også et skandinavisk islæt med en af Sveriges forførende skuespillere Lena Olin, som er set i både store og små roller i Amerikansk film bl.a. ”Romeo is Bleeding” og dukker også op som fast medvirkende i serien med en aldeles forrygende præstation, men dette sker dog først i 2. sæson. Da hendes rolle er en meget vigtig karakter, skal der ikke afsløres mere om hende her.

Nu har vi kigget lidt på indholdet af serien, så lad os gå videre med at kigge på hvad DVD sættet ellers har at byde på og den tekniske kvalitet.

Ekstra Materiale

Disse er okay kvalitet, men står sig slet ikke mål i forhold til dem man normalt finder på fx spillefilms dvd’er. Der er Kommentarspor på udvalgte episoder, med bl.a. Jennifer Garner, men kommentarerne kunne sagtens have været kogt ned til en lille booklet, der kunne have været vedlagt boxen. Det samme kan man sige om Produktionsdagbog om pilot-afsnittet. Inside Shots, Fraklippede scener og Gag reel er okay første gang, men ikke nogen man vender tilbage til med mindre man er die hard fan af serien. Preview af Season 2 og Sneak peek på Playstation 2 spillet er som de skal være. Alt i alt en samling af ting og sager, som virker på mig som om de bare skulle have noget på og kun gået halvhjertet ind i for at undgå kritik, som fx ”24 Timer” boxen fik for kun at indeholde den alternative slutning. Man burde i stedet have lavet et lille hæfte eller bog med diverse informationer om serien og ikke mens folkene både foran og bag kameraet.

2 stjerner ud 6

Audio og Video

Billedesiden er i flot 16:9 dvs. widescreen 1.78:1 og lyden kommer i ud af højtalerne i et god Dolby Digital 5.1 lyd, som giver dig et godt indtryk af at være på mission med Sidney & Co. Kvaliteten af billede og lyd er over normal Tv-serie kvalitet, men langt fra biograffilmkvalitet og kan slet fx slet ikke måle sig med fx Boxen med 1. sæson af ”Six Feet Under” eller ”Band of Brothers” boxen, som både havde et bedre Dolby og ikke mindst et meget flot DTS mix.

4 stjerner ud 6

Konklusion

Dette er en meget underholdende Tv-serie, som man nu får mulighed for nyde i større eller mindre doser og når det passer dig. Den er god, spændende og afgjort et kig værd, hvis du ikke allerede har set den på Tv. Jeg ved ikke hvad prisen er på den, men hvis den ligger på de typiske 700 – 800 kr. tror jeg ikke den bliver en succes for udover selve serien er der ikke meget at komme efter, for ekstra materialet er for kedeligt og med den fart priserne på DVD’er hurtigt falder, vil jeg nok vente til den bliver billigere. Den fanger hellere ikke på samme måde som fx ”Band of Brothers” som jeg med jævne mellemrum tager frem og ser igen på tros af jeg ved hvad der sker, måske er det fordi den er lavet som en rigtig film a la ”Saving Private Ryan” og man skal vende sig til at se Tv-serier på denne måde. Jeg blev dog godt underholdt under de, 8 gange 3 afsnit af gangen, jeg sad og så den, for den har som nævnt ovenfor mere end bare action at byde på og ser frem til at se 2. sæson på samme måde, hvis de vælger også at udgive den.

Her kommer titlerne på de forskellige afsnit, så du kan se om måske dit favoritafsnit er imellem:

Truth Be Told, So It Begins, Parity, A Broken Heart, Doppelganger, Reckoning, Color Blind, Time Will Tell, Mea Culpa, Spirit, The Confession, The Box - Part 1, The Box Conclusion, The Coup, Page 47, The Prophecy, Q & A, Masquerade, Snowman, The Solution, Rendezvous og Almost Thirty Years .

Tv-serien “Alias” er venligst udlånt til os af Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Alias - The Complete First Season
Original Titel: Alias - The Complete First Season