Alien Vs. Predator two disc extreme edition

8. april 2005 af Helle Perrier

Alien Vs. Predator two disc extreme edition billede

Min fjendes fjende er min ven

Alien Vs. Predator blev nok ikke den store film som mange havde set frem til. Den skuffede fælt og mange fans havde ikke andet end grimme ord til overs for den og instruktøren Paul W. S. Anderson. Det var desværre med rette, for filmen havde egentlig et ganske udmærket udgangspunkt i sine filmiske oplæg, men formåede at blive til en omgang plat og ligegyldig action.

Alien er nok alle tiders mest uhyggelige monster. Det har ingen anden motivation end at overleve, formere sig og så ellers dræbe alt hvad der står i mellem den og den totale dominans. En af de ting der er specielt ved netop Alien’en er de forskellige stadier i dens livscyklus. Fra æg til mangebenet tingest der suger sig fast på værtens krop og lægger æg i maven og til sidst til en lille Alien (der hurtigt bliver stor) der bryder ud af sin værts brystkasse. Store, sorte, slimede monstre, der har sylespidse haler, syre som blod og uhyggelige tænder. Jo, sådan en er det nok de færreste der havde lyst til at møde en mørk aften. Predators derimod adskiller sig fra Aliens i kraft af at de faktisk ikke kan noget sådan rigtigt. De er en stor muskuløs skabning (ved ikke hvad man ellers skal kalde dem) med arme og ben og rastahår. Hvad de har, er teknologi. De kan blive usynlige, de har avancerede laservåben og kan i kraft af deres ansigtsvisir se kropsvarme og lignende. Deres kultur er en blanding af det højteknologiske og det rituelle. For Predators kan lide at jage, og deres ofre hænger de op i træerne og beholder deres kranier som jagttrofæer. Jo, det er heller ikke en fætter man har lyst til at støde ind i.

Denne gang vil Predator dog ikke jage mennesker. Denne gang skal unge Predators ud på en rituel prøve, hvor de skal slå Aliens ihjel. Denne prøve foregår naturligvis på Jorden i en pyramide på Antarktis. Midt i det hele er en forskergruppe, der er kommet for at undersøge pyramiden. De ledes af Weyland (Lance Henriksen) en rig forretningsmand (senere i Alien-filmene det selskab der sender stakkels Ripley i kamp) og endnu en handlekraftig kvinde i form af Alexa Woods (Sanaa Lathan). Der er naturligvis også en machovidenskabsmand og en flok lejesoldater. De stakkels mennesker opdager efterhånden hvad der er på færde, og i kampen for at overleve må de alliere sig med den ene af deres fjender.

Nej, det er ikke det mest geniale plot verden endnu har set. Og det kunne faktisk være rart at have haft lidt mere tid til at lære personerne at kende. Hvis de har tænkt sig at fortsætte med denne AVP serie, kunne det være rart at forstå den kvindelige person lidt bedre, hvis hun skal køres i stilling som en slags ny Ripley (hvilket jo ved Gud ikke bliver nemt).
Filmen er helt igennem horribel. Det er dog rart at få lov til at se en film med Alien igen, mens vi venter på 5’eren. Noget af det værste ved Alien Vs. Predator er faktisk at den flere steder ikke er tro mod sit oplæg. Predators er tiltrukkede af varme, det er der i de jager (den forklaring får vi på dem i 1’eren) og så løber de rundt på sydpolen. – Det giver ingen mening. Vores kvindelige hovedperson bliver udstyret med et skjold lavet af et afrevet Alienhoved. Øhm, de har syre som blod, men det påvirker hende ikke det mindste. Nej, denne film burde være lavet med lidt mere respekt i stedet for at være intet andet end dårlige dialoger, stupide karakterer og elendigt plot. Bare fordi filmens idé og grundkerne allerede er lavet i forvejen er der ingen grund til at være doven.

Hvis man alligevel beslutter sig for at man må eje filmen på dvd, og det er der sikkert mange der gør, da den jo trods alt hører hjemme i samlingen, hvis man er fan af Alien eller Predatorfilmene. Så er denne udgave absolut værd at gå efter. Der er mere end to timers ekstramateriale der virkelig kommer bag om produktionen på en aldeles fremragende måde. Der er interviews med effektmænd og kamerafolk og skuespillere og instruktøren. Det er godt bygget op og man føres systematisk igennem idéer, præmis og udførelse.
Ekstramaterialet kan der ikke sættes en finger på, og det er helt klart også det bedste ved denne udgivelse.
Filmen får karakter 2/6
Og ekstramaterialet får karakteren 6/6.