Alle for tre

2. februar 2017 af Maria Bogensberger

Alle for tre billede

Banal kommedie uden overraskelser.

I Alle for tre har Timo (Rasmus Bjerg) og Ralf (Mick Øgendahl) gang i et nyt kup, et solarie-og-kobberkogle-kup hvor de skal stjæle designer lamper. Men ikke alt går efter planen, og da deres far Arno (Kurt Ravn) pludselig stiller træskoene og efterlader sin antikke veteranmotorcykel til deres hidtil ukendte søster Kim (Sonja Richter) må de straks ile til Italien for at få fingrene i arven. Men det er ikke så ligetil, de må overvinde en masse forhindringer for at udføre deres største kup til dato.

Instruktør
Alle for tre er tredje film i serien. De foregående film er Alle for en (2011) og Alle for to (2013) som alle er instrueret af Rasmus Heide. Rasmus Heide har bla. instrueret Blå mænd (2008) som var hans debutfilm, som han vandt en Robert for. Han har også instrueret Julefrokosten (2009). Filmen Alle for to vandt han prisen for Bedste film 2013 ved Zulu Awards.

Trist
Filmen Alle for tre er en komedie, som jeg for at være helt ærlig, ikke havde de store forventninger til. Og jeg må konstatere at jeg desværre ikke blev overrasket. Jeg havde håbet på at jeg ville fange mig selv i at grine højlydt, men det skete ikke. Der var en gang, hvor et forsigtigt ”Ha” kom over mine læber. Den var simpelthen for plat og jeg sad det meste af tiden med et kedsommeligt udtryk i ansigtet.

Ihærdigt forsøg
De prøvede ellers ihærdigt af få filmen til at være underholdende, og der var da også en ok handling. Selve ideen med at lave et kup, for at få fat i den meget værdifulde veteranmotorcykel var godt udtænkt. Søsteren Kim var bestemt ikke, den de havde regnet med, da de i første omgang havde regnet med en bror. Kim viser sig at være en stor modstander af Pels industrien. Så udover at skulle samarbejde, hvilket Timo har meget svært ved, må de også hjælpe kim med at infiltrere en chinchillafarm, som er ejet af Signore Pelliccia (Zlatko Buric), en gal pelsmillionær som desuden også er i besiddelse af veteranmotorcyklen, som han har tilegnet sig på ikke helt lovlig vis. Det viser sig at være noget af en opgave, hvor som altid Ralf bliver udsat for ydmygende og pinlige situationer. Men det er for overspillet og helt hen i vejret og det sjove går hurtigt af.

Jeg må desværre sige, at jeg var ikke imponeret. Handlingsmæssigt er den på sin vis tålelig, men som komedie er det en ommer.

Titel: Alle for tre
Original Titel: Alle for tre