Alt for hende

8. juli 2010 af Nikolaj Sonqvist

Alt for hende billede

Kampen om kærligheden kræver blod, sved og tårer

Julien (Vincent Lindon), Lisa (Diane Kruger) og deres lille søn Oscar(Lancelot Roch) lever i midlertidigt et lykkeligt og fredeligt liv. En dag stormer politiet deres lejlighed og Lisa bliver beskyldt og senere dømt for mordet på hendes chef. Et flashback afslører hendes uskyldighed, men beviserne er desværre overvældende imod hende og hun får en lang fængselsdom. Julien er overbevist om Lisas uskyld og indleder nu en plan, for at de tre igen kan leve sammen og genoptage deres lykkelige liv. Julien må tage alle midler i brug…

Med ægte suspense giver Alt for hende dig en vellykket krimi thriller i stil med sidste års Law Abiding Citizen. Juliens kærlighed til hans kone er så stor, at når samfundets rettergang ikke kan løslade hans uskyldig dømte kone, må han tage loven i egen hånd. Julien lukker sig inde med sin planer og bortforklarer dem for sin søn, i ægte ”La vita è bella” stil. Julien har dog ikke set sig sur på retssystemet og ønsker ej heller, at finde den skyldige og hævne sig, som fx Clyde Shelton i Law Abiding Citizen eller Paul Kersey i Death Wish serien. Tværdigmod. For Juliens kone Lisa er ikke død – hun er blot blevet ham frarøvet. Derfor er Juliens mission at blive forenet med sit et og alt, koste hvad det vil.

Som publikum bliver interessen fastholdt, fordi suspensen ligger i, at Julien altid er skridt foran os. Han har taget beslutningen før vi forstår, hvad han vil og i den grad hvor langt han vil gå. Og ofte går han længere end de fleste af os nogensinde ville gøre, men Julien har også moral. Da Julien skal skaffe penge til sin plan, kører han, bevæbnet med en skarpladt pistol, op til en bank og når helt hen til fordøren, før han ombestemmer sig. Julien indser det moralsk ukorrekte og alt uskyldige bliver ramt. Kærligheden for enhver pris, men ikke på alle vilkår.

I hendes isolation fra omverdenen ved Lisa ingenting om, hvad Julien planlægger trods hans hyppige besøg hos hende. Og indespærringen tager hårdt på hende og bringer hende på selvmordets rand. Specielt som hendes søn Oscar, glider længere og længere bort fra hende og nægter hende bare et blik. Til sidste beder Lisa, Julien om ikke at tage ungen med længere. Lisa er ved at gå til.

Det er svært at fortælle mere, uden at afslører for meget, men Alt for hende er særdeles en spændingsfyldt og medrivende film. Det er instruktøren Fred Cavayé debutspillefilm og det er svært at få øje på. Den er stilsikkert og intenst fortalt og stiller ingen spørgsmål ved hvad der er forkert eller rigtigt. Men stiller mere spørgsmål til os, om vi ville have lyst til at fortsætte ud over lovens grænser for kærligheden eller ville vi vælge at blive siddende på sofaen?

Vincent Lindon er fremragende og overbevisende i rollen som Julien. Hans rå, slidte udseende og underspillede skuespil, minder i høj grad om 30’ernes Jean Gabin fra fx Tågernes Kaj og filmens plot kan da også trækker paralleller til den franske poetiske realisme fra den tid. Og da Julien bevæger sig ind i underverdens dystre tilholdssteder, passer han bemærkelsesværdigt ind sammen med de skumle typer. Selvom instruktøren prøver at fortælle det modsatte. Diana Kruger, som man nok bedst kender fra Tarantinos Inglourious Basterds, viser også klasse i rollen som Lisa, men hendes chancer for at udfolde sig, er mere begrænset til en fortabt sjæl i en fængselscelle.

”Alt for hende” beviser, at fordommene overfor for fransk film, bør gemmes væk. Filmen pakker de franske klichéer væk og giver en spændingsfyldt thriller, som bestemt kan anbefales. Det er ikke en perfekt film, da den til tider kan være lidt kluntet fortalt og aldersforskellen mellem Julien og Lisa på 20 år, giver familieidyllen en vis utroværdighed. Men Vincent Lindon hjælper kraftigt med at trække filmen op på et højere niveau.

Titel: Alt for hende
Original Titel: Pour elle
Premieredato: 8. juli 2010