Amanda og rævepelsen

25. maj 2013 af Caritas Fischer

Amanda og rævepelsen billede

Charmerende Goldie Hawn viser lår i ikke særligt romantisk westernkomedie.

Amanda og rævepelsen er en hyggelig, familievenlig film, som passende kan ses med tømmermænd og slik på en søndag. Plottet og tonen minder meget om den senere Maverick (1994), hvor halv-kriminelle Mel Gibson og Jodie Foster forelsker sig selvom de er rivaler i en pokerturnering. Maverick er dog en noget bedre film.

I Amanda og rævepelsen forsøger den prostituerede cabaret-sanger, Amanda, at bedre sine kår. Da hun møder den klassiske gambler-med-et-glimt-i-øjet, Charlie (også kendt som The Dirtwater Fox), ser hun sit snit ved at stjæle hans taske med $40.000. Der er bare det at Charlie selv har stjålet tasken fra en gruppe bankrøvere. Amanda løber væk med Charlie i hælene, som selv har bankrøverne i hælene. Efterhånden slår Amanda og Charlie sig sammen, da de opdager at de har mere tilfælles end kærlighed til penge.

Guddommelig Goldie
Goldie Hawn er bedårende smuk i filmen og har nogle dejlige kostumer, som alle viser godt med både baller og lår - noget som instruktøren tydeligvis meget gerne vil understrege (''Ups, der faldt jeg lige helt tilfældigt, så man kan se mine underbukser''). Hun er overbevisende og underholdende som en tøs, der ved hvordan mænd skal manipuleres med, for man kan næsten ikke forestille sig at nogen ville kunne stå for hende. Datteren, Kate Hudson, ligner hende meget, men selvom hun også har overskud af charme, synes jeg altså ikke, at hun slår mor her i sin prime .

Ikke rigtigt romantisk komedie
Selvom meget af filmens humor refererer til sex, er den hverken grov eller usofistikeret og vil kunne forstås af både børn og voksne. Dialogen mellem parret i centrum er for det meste sød og vittig, og bliver aldrig sentimental. Jeg blev dog ikke overbevist af kærlighedshistorien og kunne godt have tænkt mig at noget af tiden hvor Goldie løfter i kjolen blev erstattet af lidt mere indsigt i karakterene. Det er på grund af interessante og troværdige karakterer at Maverick lykkedes så meget bedre end Amanda og rævepelsen. Som det er, er man ikke helt sikker på hvorfor Amanda og Charlie forelsker sig, og det gør alt ståhejen lidt formålsløst. George Segal, som spiller Charlie, er også charmerende som rævepelsen, men han er måske en smule for gammel til rollen og pigen. Ærgerligt at to tiltrækkende og dygtige skuespillere bare ikke slår gnister sammen. Jeg skyder skylden på instruktørens overfladiskhed.

Så hvis man en søndag eftermiddag står og mangler en vittig og harmløs film, der er lækker at se på, anbefaler jeg Amanda og rævepelsen. Forvent bare ikke at få hjertebanken eller at kunne huske noget som helst om den efter at tømmermændene er væk.

Ekstramateriale: trailer og slideshow.

Another World Entertainment

Titel: Amanda og rævepelsen