American Horror Story: Freak Show Sæson 4

6. december 2015 af Henrik Andersen

American Horror Story: Freak Show Sæson 4 billede

I denne 4. sæson af American Horror Story befinder vi os i 1952. Elsa Marsh driver et freak show, og tjener penge på de folk der vil se vanskabninger, blandt andet en skægget dame og andre af naturens luner. I omegnen hærger en bestialsk morder, og snart kæder politiet mordene sammen med Elsas’s Cirkus. 4. sæson skuffer ikke, og husk at nye interesserede i serien sagtens kan starte her, da hver sæson er helt for sig selv med en afsluttende historie.

I den lille by Jupiter i Florida holder resterne af Elsa Marsh’s (Jessica Lange) freak show til. Ikke mange besøger det lyssky cirkus mere, men da man på egnen finder den 2 hovede kvinde Bette og Dot (Sarah Paulson), øjner Madam Elsa nye chancer for at trække folk til. Til flokken af mutanter og freaks kommer også den stærke mand Dell og hans Hermafrodit kone Desiree (Angela Basset), komplet med begge køns forplantnings organer og ikke mindre end 3 bryster. Dell er dog meget bestemmende, og rager snart uklar med den skæggede dames søn, hummer Drengen Jimmy Darling (Evan Peters), i hans forsøg på at optimere det efterhånden noget faldfærdige freak show. I byen forsvinder der både mennesker og dyr, og et par mord får Elsas mutanter i politiets søgelys. Det er den ekstremt psykotiske Twisty the Clown, der er på spil, og han går aldrig af vejen for et godt og blodigt mord iført hans væmmelige klovnekostume. I kulissen lurer også den skrøbelige kvinde Gloria, og hendes ekstremt forkælede og dysfunktionelle søn Dandy, der for alt i verden ønsker at være med i det store cirkus, men efter en afvisning møder Twisty, hvilket bestemt ikke er nogen god rollemodel for Dandy. Bunken af lige, både i det lille cirkus og udenfor hober sig snart op, og spørgsmålet er, hvem der er de største freaks. De deforme artister eller byens ”almindelige” borgere.

American Horror Story er en fantastisk serie, der i hver sæson starter og afslutter en historie. Det er for største parten de samme skuespillere, der er med i de bærende roller hver gang, og dette gør den også unik. Således levere Jessica Lange endnu engang en helt fantastisk og foruroligende præstation, og hun beviser endnu engang hvor dygtig en skuespiller hun er. Af andre gode præstationer i sæson 4 bør nævnes Kathy Bates som Elsas højre hånd, den skæggede dame Ethel. Det er tydeligt at det faste skuespillerhold hygger sig i deres roller, og denne ”leg” med mediet smitter af på hele sæsonen.

Sæson 4 er fyldt med fantastiske effekter, og et gennemført design af kulisser, og de rammer tidsperioden (1952) helt perfekt. Det er spændende at se, hvordan man har valgt at blande rigtige mennesker med deformiteter, med skuespillere iført proteger og makeup. Det hele går op i en højre enhed, og virker på en gang både fascinerende og uhyggeligt, og tankerne ledes tilbage til Tod Brownings filmklassiker Freaks, der uden tvivl også har stået som en inspirationskilde for denne sæson.

Det er som om serien American Horror Stort bare bliver bedre og bedre, og sæson 3 og 4 bærer en anderledes ro end de første 2 hæsblæsende sæsoner havde. Dette er godt for historien, der det til trods stadigvæk indeholder nogle ret vilde scener og optrin, der både er surrealistiske og modbydelige i deres absurditet.

Har man set de første 3 sæsoner, bør man ikke snyde sig for sæson 4.

American Horror Story: Freak Show Sæson 4 består af 13 episoder af cirka 1 times varighed, fordelt på 4 Disc.

Monsters Among Us.

Massacres and Matinees.

Edward Mordrake: Part 1.

Edward Mordrake: Part 2.

Pink Cupcakes.

Bullseye.

Test of Strength.

Blood Bath.

Tupperware Party Massacre.

Orphans.

Magical Thinking.

Show Stoppers.

Curtain Call.

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale på denne DVD udgivelse. En række små dokumentarprogrammer tager dig fint omkring tilblivelsen af Freak Show:
Extra-Ordinary Artists, Hollywood Freak Show Season Four Premiere, Getting Freaky: A Peek under the Tent, Two Heads are Better Than One, Freak lore: The Specter of Edward Mordrake, Twisty: Behind the Mask of Terror.

Det er muligt at nyde lyden i Engelsk DD5.1, og der kan klikkes et væld af forskellige undertekster på: Engelsk, Dansk, Svensk, Norsk, Finsk, Tysk, Fransk og Hollandsk.

Serien er venligst stillet til rådighed af Fox – Paramount.

Titel: American Horror Story: Freak Show Sæson 4