American Hustle

6. juni 2014 af Jesper Poulsen

American Hustle billede

Krøller eller ej...

Instruktør David O. Russell har hidkaldt et par duo'er fra hans tidligere succesfulde produktioner. Christian Bale og Amy Adams brugte han i The Fighter, mens Bradley Cooper og Jennifer Lawrence medvirkede i Silver Linings Playbook (i øvrigt sammen med Robert De Niro, som her, i American Hustle, har en mindre og ikke-krediteret rolle). Desuden finder vi navne som Jeremy Renner, Louis C.K., Michael Pena samt de to Boardwalk Empire-folk Shea Whigham og Jack Huston. Så alt i alt et imponerende cast til dette svindler-drama med masser af krøller, parykker og hentehår.

Vi er tilbage i tiden, lidt oldschool fra dengang Donna Summer var disco-dronning og Elton John leverede popballader på stribe. Vi møder Irving og hans partner Sydney, som gennem længere tid har tjent styrtende via diverse falsknerier og simpel snyd og bedrag. En dag klapper fælden, da FBI-agent Richie DiMaso dukker op og snupper de to på fersk gerning. Irving og Sydney får dog muligheden for at slippe for straf, hvis de indvilliger i at hjælpe ordensmagten med at slå kløerne i andre fra det korrupte miljø. Med andre ord, venter der en infiltrering af New Jerseys mafia, hvilket giver en del forviklinger og udfordringer – ikke mindst da Irvings kone pludselig blander i hele miseren.

American Hustle blev i indeværende år nomineret til hele 10 Oscars, bl.a. for bedste film, samt de fire skuespilskategorier. Dog måtte filmen gå tomhændet hjem, i modsætning til Golden Globe-uddelingen, hvor der blev sejret i stor stil. Hvad denne store forskel drejede sig om, står hen i det uvisse, men denne signatur har et bud. Filmen har sine styrkesider i de overdrevne karakterer, den særprægede fokus på stil (eller mangel på samme) og det letbenede univers. Slagssiden er så nok den absurde lange spilletid, hvor handlingen snegler sig frem og ad flere omgange bliver kedsommelig. På den konto fremstår American Hustle i min optik heller ikke som en værdig Oscar-vinder, hvis det skulle have kommet dertil. Krimidrama som genre med indslag af humor, har heller aldrig været potentiale for alvor, når det oftere er hjerteskærende skæbner eller stort opslåede portrætfilm som løber med opmærksomheden.

Man skal ikke se American Hustle for at opleve en storfilm for fuld udblæsning. Man skal se American Hustle for sit skæve samtidsbillede med en stjerneparade af dressede og dullede a-liste-skuespillere. Man skal forvente godt 9 kvarters blandede bolcher, hvor noget vækker opsigt og andet er aldeles ligegyldigt. Derfor kan det heller ikke blive til meget mere end end middelkarakter herfra.

Bonus materialet består af en række slettede scener samt en dokumentar om tilblivelsen.

Mis. Label.

Titel: American Hustle