American Murder

6. september 2012 af David Lund

American Murder billede

"Ondskabens Øjne" har ikke levet forgæves!

“Ondskabens Øjne” er en af de bedste thrillere nogensinde. Måske en mærkelig påstand at indlede en anmeldelse med, men ”American Murder” er udmærket klar over dette faktum, og derfor forsøger den igennem halvanden time, at skabe samme stemning, intensitet og indlevelse ved at lave den samme historie med de samme scener igen. Selve plottet har måske nogle lidt andre drejninger, men vi har alt fra Clarice Starling til Hannibal Lector og Buffalo Bill i andre skikkelser, og enkelte scener er nærmest direkte overført. Det er lidt synd, at ”American Murder” læner sig så meget op af inspirationskilden, for ser man filmen med andre briller, så har den masser af kvaliteter igennem udmærket skuespil, fin instruktion og en ganske naturlig udfoldelse af plottet. Med andre ord – jeg kunne have været godt underholdt, hvis jeg ikke med det samme kunne se, at filmen er en tro kopi af ”Ondskabens Øjne”. Heldigvis er ”Ondskabens Øjne” en af de bedste thrillere nogensinde, og derfor kan en kopifilm som denne skam godt underholde alligevel, nu når den minder så meget om den, og jeg kedede mig da heller ikke et øjeblik. Der var dog enkelte scener, der var direkte latterlige, hvor Hannibal Lector klonen f.eks. laver stort set den samme lyd med munden, som Anthony Hopkins gjorde ved tanken om menneskelever med vin.

Lad os tage hul på de positive elementer. Kelly McGillis spiller hovedrollen Audrey glimrende. Audrey har en fortid der langsomt afsløres, og hendes panikanfald rammer McGillis fremragende. David Keith udgør også en faretruende seriemorder, selvom det er en smule morsomt, at netop en faretruende seriemorder samler på noget så vattet som dukker. Instruktionen af Howard McCain er ofte sikker uden de store forsøg, selvom Audreys panikanfald blvier vist igennem billige effekter, gør selv disse scener, det de skal. ”American Murder” er en Tv-film fra 90’erne, men det kan sjældent mærkes, da skuespillet er i top, og selve filmen ikke ser billig ud (bortset fra de førnævnte panikscener).

Har man glemt ”Ondskabens Øjne”, er det ikke umuligt, at man ligefrem vil finde denne film god. En anmelder med respekt for filmmediet generelt, kan dog umuligt hylde en kopifilm, der så ansvarsløst læner sig op af sin inspirationskilde. Den har masser af muligheder og potentiale gemt i sig, men desværre forfalder det hele til ren plagiat, og det er slet og ret synd. Se den hvis ”Ondskabens Øjne” er langt tilbage i hukommelsen, eller hvis du er stor tilhænger af genren. Hvis ikke går du ikke glip af det store – desværre.

Another World Entertainment.

Titel: American Murder
Original Titel: Perfect Prey