American Ninja 2

5. oktober 2007 af David Lund

American Ninja 2 billede

Den svære opfølger til

Joe Armstrong og Curtis Jackson er blevet sendt på en mission på en ø i det caribiske hav. Her er flere marinersoldater meldt savnet, men Joe og Jackson kommer hurtigt på sporet af en narkokonge ved navn ”Løven” der avler genetisk muterede superninjaer.

”American Ninja 2” er den svære opfølger til den kitschede kultfilm ”American Ninja”. I stedet for at fortsætte i samme spor som 1’eren, gør 2’eren det kloge træk at tage historien og stilen endnu længere ud. Det er ikke mere en low-budget kitschfilm, hvor flere scener kræver den store fantasi fra filmskaberne for, at få disse til at give mening. Budgetforøgelsen har nemlig gjort, at der er plads til store eksplosioner, gode effekter og en bedre produktion bl.a. med et fremragende soundtrack af George S. Clinton. Historien har også fået et make-over, og i ”American Ninja 2” kommer figuren Jackson til sin ret. Jackson har nemlig fået en masse one-liners, hvor han bl.a. i løbet af 3 minutters tid får fyret omkring 10 af. Dette betyder også at ”American Ninja 2” er en langt mere humorøs film. Der hvor ”American Ninja 2” taber noget af pusten er, ved det konstant intense og høje tempo. Filmen føles for lang selvom den kun varer halvanden time, og havde man fokuseret noget mere på historiefortællingen fremover filmens actionscener, havde det klædt filmen en del.

Makkerparret Michael Dudikoff og Steve James gentager i ”American Ninja 2” deres roller fra 1’eren. Joe Armstrong er stadig den samme disciplinære karakter med hang til utraditionelle metoder, imens Curtis Jackson er blevet langt mere interessant som allerede nævnt. Dudikoff har imellem ”American Ninja” og ”American Ninja 2” prøvet kræfter med Tv-serien ”Nord Og Syd” samt haft hovedrollen i ”Avenging Force”. Det store spørgsmål er så, om han har udviklet sig som skuespiller, og svaret er naturligvis nej. Dudikoff er hvad han er – en kampsportsskuespiller og intet andet. Jackson derimod er blevet langt bedre, og han er mester i charmerende grimasser. Sam Firstenberg der ligeså instruerede den originale ”American Ninja”, er i sit rette element med et højere budget. Man kan virkelig føle glæden ved denne indspilning, og Firstenberg bliver en bedre instruktør film efter film.

Jeg nød ”American Ninja 2” sådan ca. på lige fod med ”American Ninja”. Jeg kan naturligvis godt se, at fans af 1’eren kunne have været noget skuffede over 2’eren, nu når både tonen og produktionen har fået en anden lyd, men det klæder altid en filmserie som denne, at være i konstant udvikling. ”American Ninja 2” har været en svær opfølger, men jeg tror bestemt at denne film, er grunden til, at der kom alt i alt 5 ”American Ninja” film.

Denne gang består ekstramaterialet af en trailer til filmen. Lyden er dog blevet betydeligt forbedret, og præsenteres i Dolby Surround 5.1.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.

Titel: American Ninja 2