American Ninja 3

8. oktober 2007 af David Lund

American Ninja 3 billede

... og så blev der kogt for meget suppe på den filmserie.

Sean var vidne til det brutale mord på sin far til en karateturnering i 1979. 10 år efter er Sean verdensmester i karate, og er blevet oplært af mesteren Izumo til at blive en ninja. Under en karateturnering møder han Jackson fra de forrige ”American Ninja” film, og sammen kommer de på sporet af en terrorist ved navn The Cobra, da denne kidnapper Izumo. The Cobra er selvfølgelig også indblandet i mordet på Seans far.

”American Ninja 2” var en fornøjelig fortsættelse af en kultfilm, der prøvede vellykket at gå i en ny retning. ”American Ninja 3” er derimod den direkte modsætning af det. Allerede fra starten af filmen, går det hurtigt op for en, at filmskaberne har skrevet hovedpersonen i de andre film ud af historien. Jeg har så læst bagefter, at Michael Dudikoff slet ikke længere var interesseret i disse film, men vender tilbage i ”American Ninja 4” pga. juridiske årsager. Hvis man ikke lagde mærke til det i startteksterne, finder man også hurtigt ud af, at en ny instruktør har overtaget filmserien. Til gengæld er Steve James i rollen som Jackson tilbage, og han er en fin figur, som man desværre ikke får set nok af i filmen her. ”American Ninja 3” er et typisk eksempel på, at man bør have stoppet imens legen var god. Filmen koger supper på adskillige scener og plotudviklinger fra de forrige film, og der er absolut intet nyt under solen her og derfor intet at komme efter.

David Bradley er navnet på den nye amerikanske ninja. Bradley er en gammel karatemester, og han har kun haft mikroskopiske roller i film før denne. Bradley kan da bestemt sit kram når det kommer til karate, men han mangler udstråling og talent som skuespiller, og så hjælper det ikke, at hans rolle er enormt triviel og kedelig. Joe var den mystiske og hårde gut, hvor Sean er en blid og venlig fyr. Michalle B. Chan som Chan Lee bør også lige nævnes, for her bliver bunden virkeligt skrabet. Skuespillet er helt i bund og kampsporten ligeså. Selvfølgelig er det sjældent at man oplever godt skuespil i film som disse, men der er en grund til, at man kender navnene på de store b-skuespillere, og det er fordi de med deres naive charme gør godt for deres mangel på talent. Cedric Sundstrom hedder instruktøren på denne og ligeså den næste ”American Ninja” film i rækken. Sundstrom prøver at gøre Firstenberg efter, men fejler helt fuldkomment. Han virker som en komplet identitetsløs instruktør uden kendetegn, idéer og lignende. Mange scener mangler lige det ekstra skub vha. en god sammensætningen af klip eller opbygning af spænding.

”American Ninja 3” er dog ikke den komplette fiasko som f.eks. IMDb (The Internet Movie Database) prøver at gøre den til, for her rangerer filmen i øjeblikket som den 100. dårligste film nogensinde, og så slemt står det ikke til. Der er enkelte kampscener der, heldigt nok, er klippet ordentligt sammen, og ser glimrende ud. Derudover kan man ikke tage filmens kitschede værdi fra den, for den oser af 80’er stemning med grimt hår, funky musik, elendigt skuespil og muskelmænd der banker ninjaer. Bare synd at der er så meget genbrug og ingen originale idéer.

Ekstramaterialet består af en trailer, og lyden er i 5.1 dolby surround.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.

Titel: American Ninja 3