American Ninja 4

9. oktober 2007 af David Lund

American Ninja 4 billede

American Ninja 4 er et skridt i den rigtige retning - alligevel en noget jævn film med dårlig balance.

Da terroristen Mulgrew fanger og torturerer USA's Delta Force gruppe, bliver Sean og Carl sendt af sted på en redningsaktion. Mulgrew har i sinde, at henrette fangerne og har i øvrigt allieret sig med en gruppe ninjaer, samt netop udviklet et kernevåben, der kan være i en kuffert. På trods af god indsats ender Sean og Carl også i kløerne på Mulgrew, og så er der kun en tilbage der kan redde dagen… Joe.

Michael Dudikoff er tilbage i den blodigste og mest brutale ”American Ninja” film. Efter fraværet i ”American Ninja 3” fik filmselskabet kigget sine papirer igennem igen, og gik på kompromis om en sidste film med Michael Dudikoff. Han optræder dog kun i filmens anden halvdel, og dette skaber en noget forvirrende balancegang, da filmen pludselig skifter hastighed, historie og hovedperson. ”American Ninja 4” er to forskellige kortfilm sat sammen til en spillefilm, og dette er nok filmens største problem. Første halvdel er allerede en forbedring siden sidst. Ganske vist er David Bradley som Sean næppe blevet nogen bedre skuespiller, ej heller er instruktøren Cedric Sundstrom blevet en bedre instruktør, men historien er blevet væsentligt bedre. Skurken Mulgrew er ligeså den mest ondskabsfulde skurk i ”American Ninja” filmserien, der dræber, torturerer og forulemper mennesker for et godt ord. De andre skurke i de tidligere ”American Ninja” film har nærmest været parodier på skurke fra James Bond filmene, så det er rart at se, at filmen her har fået et skub i den rigtige retning.

Cedric Sundstrom har tyvstjålet stort set alt fra datidens actionfilm. I det ene øjeblik ligner ”American Ninja” en Jean-Claude Van Damme film hvor Sean går i split og kampscenerne bliver vist i slowmotion, og det andet øjeblik ser man en hel nation med samme påklædning og attitude som karaktererne i ”Mad Max” filmene. Sundstrom har stadig ikke en original idé, men det er noget mere spændende at se en ”American Ninja” film der ligner andre store actionfilm, frem for at se en der blot gentager de andre film i serien. Sundstrom har stadig et stort problem med kameravinkler og klipning, så halvdelen af actionscenerne, forstår man slet ikke hvad der sker i. Alligevel lykkedes det at holde spændingen i denne film, i hvert fald indtil filmens anden halvdel.

I den anden halvdel af ”American Ninja 4” overtager Michael Dudikoff hovedrollen som Joe. Dette bør være en forbedring på filmen, men Dudikoff virker uengageret. Dudikoff viser at han stadig har styr på sine ting, og karakteren Joe er der skam ikke lavet om på, alligevel kan man mærke en mangel på lyst hos skuespilleren, og her kan filmselskaberne tag af lære, ikke at hive skuespillere ind til et projekt, de føler de er vokset fra. Filmens tempo bliver ligeså sat ned, og den ellers nogenlunde udmærkede spænding forsvinder langsomt hen. Lange og kedelige scener bliver dominerende i en film der ellers startede fint, og det er ikke før filmens sidste 10 minutter, at man føler sig godt underholdt igen.

”American Ninja 4” er dog ingen dårlig film, den kunne bare have været så meget bedre, ja faktisk havde den mulighed for at blive den bedste i serien. Alligevel ender man med en noget tom fornemmelse efter filmen, for der er så mange ting der mangler. Hvor er Curtis Jackson f.eks. blevet af? Med en noget bedre fokus og en noget bedre instruktør (Sam Firstenberg muligvis), havde ”American Ninja 4” været en stærk film, der havde genoplivet hele filmserien. Alligevel er jeg tilbøjelig til at give filmen 3 stjerner, men det er kun med nød og næppe, og kun for filmens første halvdel og filmens sidste 10 minutter.

Der er endnu engang intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.

Titel: American Ninja 4