American Ninja 5

10. oktober 2007 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar

American Ninja 5 billede

Den dårligste film i serien er blandt de dårligste film nogensinde.

Endnu engang holder terrorister en videnskabsmand til fange for denne gang at udvikle en dødbringende gas. For at holde videnskabsmanden på den rette kurs, kidnappes hans datter, Lisa. Hvad terroristerne ikke ved er, at Lisa netop har stiftet bekendtskab med Joe, der sammen med han nye ninjalærling, den unge dreng Hiro, følger efter dem.

Hvad fanden? Spiller David Bradley nu lige pludselig Michael Dudikoffs karakter Joe? Og er Joe nu lige pludselig blevet mere ligesom Bradleys gamle karakter Sean? Der er masser af hentydninger, der peger i retning af, at hovedpersonen er den Joe vi kender, men det giver slet ikke mening, at bytte rundt på rollerne på den måde. Der er skam også masser af andre spørgsmål der presser på. Virker plottet ikke temmelig bekendt? Det er nemlig nærmest helt identisk med ”American Ninja 2”. At tænke tilbage på oplevelsen jeg havde med, at se ”American Ninja 5” vækker desværre kun arrigskab og frustration. Filmen er fyldt med tåbeligheder, og er klart den værste film i serien, der har fortjent sin plads på IMDb (The Internet Movie Database) som den 21. værste film nogensinde. Man har forsøgt at gøre ”American Ninja 5” morsom og ungdommelig, og den ender med at blive en børnefilm. Det er der dog et lille problem med, da filmen kun er tilladt for alle over 15 år.

David Bradley har fået en opsang i ”American Ninja 3” anmeldelsen, og han er ikke blevet bedre. Han spiller denne gang Joe, og karakteren er helt ugenkendelig. Væk er den tavse, mystiske og overlegne ninja, i stedet har vi en klovn der render rundt, og ved tilfælde ender med at redde verden. Endnu værre er Lee Reyes som hans lærling Hiro. Karakteren er i sig selv irriterende i det ekstreme, ved konstant at være med på noderne, have sjove kommentarer til alt og da han pludselig bliver en kampsportsekspert efter en enkelt træningstime, bliver det næppe meget bedre. Joe viser sig også at have en Sensei, som vi ellers havde et fint indtryk af, var en komplet anden end den i denne film. Denne Sensei hedder Tetsu, og han spilles af ingen ringere end Pat Morita, bedre kendt som Mr. Miyagi fra ”Karate Kid” filmene. Morita blev endda i sin tid nomineret til en Oscar for rollen som Mr. Miyagi, og selvom han egentlig blot gentager den samme rolle, blot uden at være den komiske filosof han var dengang, falder han helt igennem her. Morita er måske med i 5 minutter af filmen, men selv da virker han klodset og ligegyldig. Tydeligvis en person der er blevet hyret pga. hans ”star quality”. Instruktøren Bobby Jean Leonard er der ikke meget at sige om. Måske var Cedric Sundstrom, instruktøren af ”American Ninja 3” og ”American Ninja 4”, en skygge af sine ikoner, men Leonard er fuldstændig ingenting. Manden forstår sig hverken på kampsport eller film, hvilket gør denne film til et klasseeksempel på hvad man ikke skal gøre som instruktør. Dette er nok grunden til at ”American Ninja 5” blev til Leonards eneste spillefilm.

Der er ikke meget mere at sige om denne film end: hold jer langt væk! Dette er filmen der dræbte et allerede døende franchise, og virkelig sætter alle de andre film i serien i dårligt lys.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.