An Audience With John Farnham

20. august 2003 af Jesper Lund Nielsen

3 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

An Audience With John Farnham billede

John Farnham har været en syngende legende i Australien i snart 35 år, og med denne DVD følger han op på de mange års succes

indrømmet – jeg har aldrig været den store fan af John Farnham, og stiftede egentlig først bekendtskab med ham gennem ”You’re the Voice” singlen, hvor han sammen med en række andre kunstnere sang for velgørenhed. Men dette var blot toppen af isbjerget på en musikkarriere, der strækker sig over hele fem årtier fra 1967 til nu.

John Farnham er måske nok Australiens største navn indenfor musik (og det på trods af at han stammer fra England), og han er indehaver af rekorden for det mest sælgende australske solo album. Han formåede med albummet ” Whispering Jack” at sælge knap 1,5 mio. eksemplarer, hvilket har været en ubrudt rekord siden 1986. Siden da har John Farnham udgivet flere albums der alle fik gode hitliste placeringer, herunder ”Age Of Reason”, ”Full House”, ”Then Again”, ”Romeo's Heart” og ”33 1/3”.
Den 2. juni i år 2003 udkom endnu et album her i Europa (det første i seks år) som han har kaldt ”The Last Time”. I Australien har albummet allerede ligget #1 på den australske albumhitliste, og det udsender et signal om den kvalitet John Farnham ligger for dage i hans arbejde. Med denne baggrundsviden var det ikke uden nysgerrighed at jeg satte mig til DVD afspilleren og lod en Australsk legende overtage mit tv for en stund.

Helt som forventet er DVD’en opbygget i et meget anstændigt og stilrent look, og stemningen er god fra starten. En rimeligt kort men præcis menu afslører, at DVD’en er opdelt i tre mindre afsnit. Det ene er syv af John Farnhams sange (listen findes nederst i anmeldelsen) indspillet under en eksklusiv koncert der givetvis er lavet til formålet. Anden del er en kort backstage tour ved koncerten, og tredje del, som må betragtes som ekstramaterialet er et interview med manden i centrum, John Farnham. De tre dele bør behandles hver for sig.

Sangene er et bredt udvalg af både lystige og mere dybsindige kompositioner, og for folk som undertegnede der kender meget lidt til John Farnhams værker, tror jeg alligevel man får en rimelig fornemmelse af mandens kompetence. John lyser langt væk af rutine og nærhed med publikum, og alene hans lune måde at præsentere sangene på, og måden han udfører dem gør, at man ikke kan lade være med at sidde og vugge stille i takt med musikken. Ganske glimrende show, dog uden helt at tage pusten fra seeren, og udbudet er måske lige en anelse kortfattet. Men overall en behagelig oplevelse at være tilskuer til. I øvrigt gøres der umage ud af at vise de celebrities der deltager som publikum, hvoraf blandt andet Olivia Newton John Debra Byrne, Christine Anu og Marcia Hines deltager. De er alle Australske berømtheder, og venner af John Farnham.

Backstage turen er hurtigt overstået, og indeholder egentlig heller ikke så meget information. Det virker en anelse poppet og luget langt væk af at der skulle være mere end bare sange på DVD’en. OK, man oplever John Farnham på nært hold, og følger optakten til koncerten, hvilket på sin vis er ganske stemningsfyldt. Måske burde backstage turen have ligget før selve koncerten på DVD’en, men menuen gør det da heldigvis muligt, selv at vælge rækkefølgen. Jeg anbefaler i hvert fald at man tager backstage turen først, for den bygger godt op til koncerten.

Interviewene går tæt på John Farnham, og viser hans menneskelige kvaliteter som en lun og eftertænksom mand, med livslang erfaring og visdom at dele ud af. Uden at afsløre det hele kan jeg sige, at jeg efter at have set interviewet og have hørt sangene har fundet ny respekt for John Farnham, den levende legende.

Samlet set er DVD’en stilren og proper. Billederne er skarpe og nydeligt optaget, og kvaliteten er generelt god. Indholdet er, efter min mening, en smule rudimentært, men kommer da helskindet gennem både koncert og interview. Er man John Farnham fanatiker er denne DVD et must, men er man ikke, vil den næppe være noget man vil stå i kø for at få fat i. Jeg kan derfor tildele ”an audience with John Farnham” tre store stjerner, der bør læses som fire hvis man er fan.

Sangliste:
Chain Reaction
No Ordinary World