Anchorman

5. november 2004 af Henrik Østergaard

Anchorman billede

Saturday Night Live komikeren Will Ferrells store hit fra USA, med et komisk ’spin’ på såvel dagens som 70’ernes nyhedsdækning som veloplagt kødben, lægger op til en rigtig grinebider.

Som så mange andre amerikanske komikere trådte Will Ferrell sine komiske barnesko i de populære Saturday Night Live programmer, og som så mange andre bevægede han sig efterhånden over i mindeværdige biroller. Han har nu de seneste år også forsøgt at bide skeer med hovedrollen i diverse komedier, og dette med stor succes i hjemlandet. Med ”Anchorman” forsøger han sig nok engang, og denne blev da også endnu en triumf på hjemmebanen for Ferrell. ”Anchorman” er i øvrigt den første film hvor det danske biografpublikum får lov at opleve Will Ferrell i en hovedrolle.

Den amerikanske nyhedsdækning og forkærlighed for ikonisering af nyhedsoplæsere er det der denne gang forsøges kogt lattervækkende suppe på. Og det er da også et tema der er masser af komisk saft og kraft i. Ron Burgundy, elsket og populær nyhedsoplæser i 70’ernes San Diego, dum som en dør og sygeligt selvoptaget, er det altoverskyggende centrum der med med sine tro væbnere omkring sig, sportsjournalisten Champ, reporteren Brian Fantana og den retarderede vejrmand Brick, lever et liv med… ja, øl, fisse og hornmusik for dem selv.

Dette perfekte liv for vores fire gæve og stærkt mandschauvinistiske venner bliver imidlertid sønderskudt da Christina Applegate dukker op som den sexede og ikke mindst kvindelige nyhedsoplæser, Veronica Corningstone, der uanfægtet træder ind i den mandsdominerede tv-verden med brændende ambitioner om at blive landets første "anchorman" – eller rettere "anchorwoman".

Den kan sammenlignes med ”Dodgeball”, som i øjeblikket også figurerer i de danske biografsale., men mangler de gyldne øjeblikke som man fandt i den lignende ”Dodgeball”. De deler samme humor i krydsfeltet imellem det vulgære og det surrealistiske, men Will Ferrell viser sig som langt mindre kompetent end en mand som Ben Stiller til at håndtere denne form for humor, der både er spidsfindig og langt underbæltestedet. Udover gross-out humoren har de to film også andre elementer tilfældes. Også i denne vælter det nærmest med cameo-rollerne. De er dog langt fra samme komiske klasse, snarere kun overraskende, som når stjerner som Tim Robbins (”Mystic River”, ”Shawshank Redemption” m.fl.), Ben Stiller (”Dodgeball”, ”Meet The Parents”), Luke Wilson (”The Royal Tenenbaums”), Vince Vaughn (”Dodgeball”), bryder ud i fuldt ud ”slå-på-tæven” slagsmål som rivaliserende bander med vores ven Ron Burgundys nyhedshold. Eller når Jack Black (“School of Rock”, “High Fidelity”) lammetæver Ron Burgundys elskede lille hund. Som medforfatter til filmen sammen med instruktørdebutanten Adam McKay, har han givet de sjoveste replikker til sig selv, og resten af castet reduceres til intetsigende statister, og Ferrell selv skulle nok have holdt sig til birollerne. Et skuffende resultat, med ellers udmærket kildemateriale.

Titel: Anchorman
Original Titel: Anchorman: The Legend of Ron Burgundy
Premieredato: 5. november 2004