Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen

14. juni 2014 af Kristian Jensen

Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen billede

Pruttehumor i primetime…

Det var tilbage i 2004, at verden første gang mødte nyhedsværten og legenden Ron Burgundy (Will Ferrell) i filmen ”Anchorman: The legend of Ron Burgundy”. Filmen blev ikke noget særligt stor hit i biograferne, men fik senere et enormt kultfølge på DVD og BluRay. Det er derfor lidt af en gåde, hvorfor der skulle gå hele ni år, før en efterfølger nåede de mange fans verden over.

Da Ron Burgundy får sparket fra sit gamle job og hans kone Veronica (Christina Applegate) samtidig får en stor forfremmelse, er gode råd dyre. Ron, som den modne mand han er, reagerer naturligvis med et hysterisk anfald, hvorefter han stormer ud af døren. Nogle måneder og adskillige whiskysjusser senere, har Ron ramt bunden som vært ved et delfinshow. Heldigvis får Burgundy et tilbud om at blive vært på den banebrydende 24timers nyhedskanal GNN, og med løftet om en strålende karriere på nationalt TV, takker Ron ja.
Han får lynhurtigt samlet sit gamle nyhedsteam, rapporteren Brian Fantana (Paul Rudd), sportskommentatoren Champ Kind (David Koechner) og vejrmanden Brick Tamland (Steve Carrell), og sammen begiver de sig til GNN’s hovedkvarter i New York. Men de mange nye udfordringer og Rons enorme ego truer med at splitte gruppen, og problemerne melder hurtigt sin ankomst.

Der er absolut ikke noget nyt under solen i ”Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen”, der som titlen antyder, blot indeholder mere humoristisk ’flimmer’ fra Will Ferrell og co. Filmen er en lang gentagelse af den første film fra 2004, og det er ganske overraskende, hvor lidt originalitet Ferrell og instruktør Adam McKay har formået at proppe ind i deres film.
De mange jokes og morsomme optrind virker mistænkeligt velkendte, og føles ofte som opdateringer fra den første ”Anchorman” film. Tanken har sikkert været i stil med ”If ain’t broken – don’t fix it”. Men desværre betyder den manglende originalitet, at man relativt hurtigt kommer til at kede sig, og så kan filmens samtlige 108 minutter virker aldeles lange.

Men når det er sagt, så har ”Anchorman 2” stadig sine små øjeblikke, hvor det er ualmindeligt svært at holde latteren tilbage. Det er især i de scener, hvor hele nyhedsholdet er samlet, at der sprænger komiske gnistre imellem de herrer Ferrell, Rudd, Koechner og Carrell. Ligeledes er James Marsden ustyrligt morsom som slibrig nyhedsoplæser, der hurtigt får et horn i siden på Ron Burgundy.

”Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen” føles langt hen af vejen som en lidt unødvendig film. Filmen er i bund og grund en opdatering af den første film, blot med større kulisser og celebre gæsteoptrædener. Dog har filmen sine øjeblikke af genial humor, og hvor chancen for latterkramper er utroligt stor.

Ekstramateriale
Der er en ganske pæn portion bonusmateriale at finde på DVD udgivelsen af ”Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen”. Mest interessant er et kommentatorspor med instruktør Adam McKay, producent Judd Apatow, Will Ferrell, Steve Carrell, Paul Rudd og David Koechner. Kommentatorsporet er helt som forventet et yderst morsomt bekendtskab. Filmskaberne fyrer en masse interne jokes af, og man får fornemmelsen af at været trådt direkte ind i en mandeklub, hvor humor er gud. Der er også blevet plads til lidt anekdoter om tilblivelsen af filmen, men heldigvis er kommentatorsporet mest sjov og ballade. Der er naturligvis også blevet plads til en gag reel, der faktisk er hysterisk morsom. Det er tydeligt, at selvom slutresultatet måske ikke levede op til forventningerne, så har skuespillerne i hvert fald haft det sjovt. Ydermere finder man fraklip fra flere af filmens centrale scener, deriblandt det førnævnte delfinshow samt nyhedsstudiet.
Det hører til sjældenhederne, at ekstramaterialet faktisk er bedre end selve filmen. Men det er ikke desto mindre tilfældet med ”Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen”. Kommentatorsporet er i sig selv nok til at ekstramaterialet ender på 4 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount

Titel: Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen
Original Titel: Anchorman 2: The Legend Continues