Andrew LLoyd Webber - Masterpiece

30. november 2003 af Per C. Halling

Andrew LLoyd Webber - Masterpiece billede

Dette er på den ene side en ret spændende udgivelse, men på den anden side også en lidt skuffelse, læs her hvorfor !

Julen er tiden for både en masse Greatest Hits udgivelser, men også diverse koncerter og musicals, for det er ikke bare noget som sælger godt, det er også godt til at komme i god stemning op til jule aften selvom temaet måske ikke lige er jul.

Andrew Lloyd Webber’s værker er rigtig gode til dette formål. Gennem 70’erne og 80’erne lavede han den ene succesfulde musical efter anden og trak fulde ikke blot i England, men også verden rundt og i forskellige oversættelser var hans musik og tekster noget alle tog til sig, hvad enten det handlede om Jesus, Katte, Toge, Historiske personer, Kærlighedens mange ansigter eller blot musik til flotte danseoptræden eller en klassisk dødsmesse. Han har med sin musik mere end nogen anden formået at ramme noget som er universelt uanset hvilken kulturel- eller politiskbaggrund man har, men et land i verden havde han dog ikke erobret endnu – Kina. Det er egentligt sjovt at hans musik aldrig har været sat op der, for andre fjern østens lande som fx Singapore, Japan og Hong Kong har taget hans musik til på lige fod med resten af verden.

Man besluttede derfor i 2001 at kontakte Kinas kulturminister for at høre om det var muligt at få lov til at sætte en koncert op med uddrag af hans forskellige værker. Samtidig besluttede man også at man ville bruge en blanding af kendte lokale sangere, men også artister, koreografer osv. som kendte til Webbers værker på forhånd men også stjerner på vej. Denne blanding af folk fra hele Verden er både koncertens styrke, men også dens svaghed, som jeg vil komme ind på senere. Det skulle vise sig at blive lidt af en prøvelse for alle for der var med. Man fik tilladelsen, men det eneste ledige sted var en stor gammel historisk bygning The Great Hall of The People, som kan beskrives som en krydsning mellem Folketinget og Tivolis koncertsal. Dette betød, at man både under prøverne og forberedelserne var nødt til at splitte holdet op i mange mindre grupper, som så blev nødt til at træne hver for sig uden at kende til de reelle forhold, men også at en del af udstyret sad fast i tolden, satte hele holdet på en gevaldig prøve, så både tidsplaner og planlægning blev gang på gang lavet om. Dette kan man få et lille indblik i den godt 40 minutter lange Backstage in Beijing som er en slags ”Making of …”, der også er at finde på disc 1. Men med benhård og entusiastisk indsats fra alle og lykkedes det alligevel at blive klar til tiden.

Selve koncerten er sandt festfyrværkeri af sange og musik fra hele Andrew Lloyd Webbers karriere Fra Jesus Christ Superstar, Evita, Song and Dance, Phantom of The Opera, Sunset Boulevard og Cats og slutter af med venskabssangen Friends for Life, der som det eneste nummer bliver sunget på både Engelsk og Kinesisk. Der bliver virkelig gået til den fra alle aktører med sang og dans og en energi, der virkelig kan tage pusten fra én. Det er flot når man tænker på alle de problemer de var i gennem op til koncerten.

Man skal følge godt med, for der er ingen angivelse af hvad de enkelte sange hedder under koncerten, kun et skilt som angiver, hvor musikstykket kommer fra, mindre vigtig hvis man kender alle hans sange, men lidt irriterende, hvis man som jeg, ikke kender dem alle, og det kan det også virke lidt rodet, for der bliver ikke rigtig holdt nogen pauser i mellem de enkelte numre i de næsten 2 timer og timer koncerten varer. Jeg talte tidligere om at cast’et var sammensat af kunstnere fra hele verden, det har den virkning at man føler, at koncerten sagtens kunne have været optaget i København med vores egne sangere, dansere og orkester. Problemet er når man smækker den medfølgende CD på stereoanlægget, kan man se, hvor meget den visuelle side betyder ved koncerter af denne art. Her lyder koncerten på en måde kedelig og i visse sange som dårlige coverversioner af hits man godt kender original udgaven af. Man kan derfor ikke lade være med at sammenligne med original udgaverne og tager derfor hurtigt disken ud for at putte originalen på i stedet.

Nu har vi kigget lidt på indholdet af koncerten, så lad os gå videre med at kigge på hvad DVD/CD sættet ellers har at byde på og den tekniske kvalitet.

Ekstra Materiale

DVD’en

DVD har som de fleste film en ”Making of …” - Den hedder ”Backstage in Beijing”, der er en næsten 40 minutter lang præsentation af det store arbejde med at få det hele til at hele til at hænge sammen forud for, under og efter koncerten. På tros af de mange problemer er det alligevel utroligt at se så positive og entusiastiske de alle sammen er og det gør dette program en smule utroværdig og da det samtidigt ikke er opdelt i kapitler, gør at man enten stopper på vejen og/eller heller ikke vender tilbage til det lige med det samme igen. Der er masser interviews og klip fra koncerten, så hvis man ser den først, sammen ved en god middag kan den være en udmærket opvarmning til selve koncerten.

Resten af ekstra materialet er temmelig ligegyldigt ! 2 minutter, hvor alle siger, hvor fedt det var at være med og 2 minutter om holdets tur til Den Kinesiske Mur, en okay Accapella version af ”The Music of The Night” og en totalt malplaceret featurette om Motorola som var hoved sponsor på showet.

CD’en

Jo - du læste rigtigt, der er ekstra materiale på CD’en da denne jo også udsendes separat. Smider du CD’en i din computer får du 2 CD-Rom videoer – Den ene er med Kris Philips dom du kan genopleve i nummeret ”The Music of The Night” den anden er med Sandy Lam som fremfører ”I Don’t Know How To Love Him”.

3 stjerner ud af 6

Video

Denne koncert er skudt og præsenteret i 16:9 format dvs. 1.78:1 anamorphic widescreen og skudt i high definition og derfor kan det godt undre at kvaliteten ikke er bedre. Kvaliteten spænder lige fra fra at stå skarpt og farverigt og fyldt med gode detaljer til at stå uskarpt og kedeligt og grumset. Sjovt nok er koncertklippene i ”Backstage in Beijing” nogen gange bedre end i selve koncerten.

Man kan også se, at de virkelig har gjort hvad de kunne, for at gøre den visuelle side flot på tros af det noget specielle spillested og det trækker op

4 stjerner ud af 6

Audio

Hele 3 forskellige lydspor er der blevet plads til selvom man godt kunne have undværet det ene lyden kan du vælge at høre i DTS, Dolby Digital 5.1, eller 2.0 surround.

Der er ikke den store forskel på DTS og Dolby Digital 5.1 sporet, det eneste er at DTS sporet er en lille smule højere mixet, lidt mere dynamik om man vil, ellers er begge spor ens. Front kanalerne fylder orkesteret, centeren vocalerne og baghøjttalerne til publikum og det giver en udmærket følelse af at være tilstede under koncerten, selvom nogle gange ryger musikken også ud I baghøjtalerne og det skaber noget rod I det samlede lydbillede. Når man har lyttet til et af disse 2 lydspor, skal man helst undgå at lytte 2.0 surround sporet, for det kommer så til at lyde både meget lavt og tamt. Den samme skæbne rammer derfor også CD’en, hvis man sætter den på lige efter.

4 stjerner ud af 6

Menu og Tekster

Menuerne er ledsaget af overturen til Jesus Christ Superstar, men baggrundsbilleder fra turneen og ellers ikke noget at skrive hjem om.

Der er ingen mulighed tekster på denne DVD, hverken under koncerten eller ekstra materialet og det er et stort minus, for ikke nok går man glip af ekstra materialet, men man har heller ikke mulighed for at synge med eller studere teksterne nærmere. Ved hvert nummers start får du kun et skilt med musicalens titel og du er derfor nødsaget til, enten at hive DVD-coveret frem eller trykke på menu for at se hvad nummeret hedder.

2 stjerner ud af 6

Track Liste

Der er godt med sange/musiknumre på både DVD’en og CD’en:

DVD’en

1) Superstar Overture 2) Superstar 3) I Don’t Know How To Love Him 4) Any Dream Will Do 5) Evita Suite 6) Buenos Aires 7) And The Money Kept Rolling In 8) Don’t Cry For Me Argentina 9) The Heart Is Slow To Learn 10) Beautiful Game Overture 11) Let Us Love In Peace 12) Gethsemane (I Only Want To Say) 13) Take That Look Off Your Face 14) Jellicle Ball 15) Macavity 16) Memory 17) Aspects Of Aspects 18) Love Changes Everything 19) Whistle Down The Wind 20) Pie Jesu 21) Phantom Overture 22) Phantom Of The Opera – Journey 23) Wishing You Were Somehow Here Again 24) All I Ask Of You 25) Masquerade 26) Music Of The Night 27) Car Chase 28) Sunset Boulevard 29) The Perfect Year 30) As If We Never Said Goodbye 31) No Matter What 32) Friends For Life – Amigos Para Siempre

CD’en

1) Superstar 2) Don’t Cry For Me Argentina 3) Beautiful Game Overture 4) Gethsemane (I Only Want To Say) 5) Take That Look Off Your Face 6) Jellicle Ball 7) Macavity 8) Pie Jesu 9) Wishing You Were Somehow Here Again 10) Masquerade 11) The Perfect Year 12) As If We Never Said Goodbye 13) Friends For Life – Amigos Para Siempre

Konklusion

Dette er en meget flot udgivelse og giver utrolig meget for penge, specielt hvis man er førstegangs køber og ønsker en grundig introduktion til, hvad Andrew Lloyd Webber har lavet gennem de sidste 3 årtier. Til dem er dette CD/DVD-sættet godt til både at underholde og vise at hans musik er fremragende uanset, hvem der synger og under hvilke forhold der synges og spilles.

Når det er sagt, er der jo også fans derude, som allerede kender til hans musik og som også vil vide om de skal punge ud for at få denne koncert. Til dem vil jeg sige, at de skal heller købe den et par ældre optagelse fra Royal Albert Hall, hvor en lang række af de originale stjerne troppede op med deres glansnumre. Den er teknisk set noget dårligere, mere lig de album og bånd man har spillet om og om igen og har lidt mere den rigtige musical ånd fra Londons teatere og spillesteder.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: Andrew LLoyd Webber - Masterpiece
Original Titel: Andrew LLoyd Webber - Masterpiece