Angel

26. august 2007 af Søren Rasmussen

Angel billede

Lollita med en seks-løber

Donna Wilkes spiller skolepigen Molly Stewart der efter skoletid bliver til den prostituerede Angel. Angel trækker på det berømte Hollywood Bouleward, som også danner ramme om fortællingen. Det er her man finder det kulørte persongalleri som gør Angel til lidt mere end bare en b-film med tilfældig nøgenhed og exploitation tendenser. Omkring Angel møder vi nemlig en kærligt skildret og farverig flok mennesker der lever i samfundets skyggeside. Skæve eksistenser der danner Angels familie og beskyttere.

En seriemorder hærger Los Angeles i Jack the Ripper stil. Det prostituerede miljø er jagtmarken og mordene bevæger sig ind i Angels omgangskreds. Da en af Angels veninder bliver offer er Angel pludselig politiets eneste vidne. Politimanden Hugh må nu beskytte Angel for at fange morderen men efterhånden som han lærer hende at kende finder han ud af at morderen måske ikke er det eneste han skal redde Angel fra.

Der er i første omgang noget meget sygt over filmens tilgang til prostitution. At hovedpersonen så absolut skal være en skolepige gør det bestemt ikke bedre og virker i første omgang bare som en god undskyldning, for at vise ungemøer der løber nøgne rundt i badet. Men Angel er en film der også har et budskab og det tager form efterhånden som handlingen udvikler sig. Angel vil fortælle noget om bevæggrundende i bunden af samfundet. Den vover sig tæt på det perverse og de mennesker der lever i de tilhørende miljøer. Den går også tæt på morderens perversion og udforsker hans syge sind så på mange måder er Angel en meget anderledes film.

Selvom den er en lidt skæv oplevelse er Angel værd at se. Jeg giver den 3 stjerner ud af 6 mulige.

On Air Video.

Titel: Angel