Anja & Viktor

3. august 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Anja & Viktor billede

Alle dem vi kender fra “Kærlighed Ved Første Hik” er blevet store, og har endnu engang en masse problemer de skal have løst – på en sjov måde.

Anja (Sophie Lassen-Kahlke) har fået arbejde på et reklamebureau, hvor hun blandt andet skal hjælpe instruktøren Tobias (Peter Gantzler) med at lave nogle reklamefilm. Med det hårde liv der leves i reklamebranchen kommer Anja oftest meget sent hjem fra arbejde, og har ikke længere så god tid til kæresten Viktor (Robert Hansen). Anjas tidligere kæreste Peter (Joachim Knop) er blevet et stort navn i reklamebranchen, og hans billede pryder mange af de store billboards i København. Da han finder ud af at Anja også er begyndt at arbejde i branchen ser han pludselig sit snit til at vinde Anja tilbage.

Han hjælper derfor Anja og veninden Gitte (Mira Wanting) med at få en lejlighed i det centrale København – sjovt nok i samme opgang som han selv bor. Det er selvfølgelig ikke noget der passer Viktor, og han søger derfor den ledige stilling som vicevært i den bygning hvor både Peter og Anja bor. Da han får jobbet (med lidt hjælp fra de evige ballade-magere Esben (Rasmus Albeck) og Brian (Sebastian Jessen)) er det noget der får delte følelser frem hjemme i Viktors familie. Hans forældre er kede af at han rejser, mens Espen straks sætter sig på det ledige værelse der nu kommer, så ham og Brian kan få noget mere plads til deres store interesse: PIGER:

I København har Viktor nok at se til. Peter giver ham ikke et øjebliks fred, og samtidig med at Anja arbejder utrolig meget, er der på Viktors gymnasium en pige der falder for ham, nemlig Tanja (Neel Rønnholt). Mens hun gør hvad hun kan for at score Viktor, har Viktors tro følgesvende Nikolaj (Jonas Gülsdorf) og Torkild (Karl Bille) travlt med at få deres diskotek på benene. Torkild er oven i købet tiltrukket af Tanja. Efter en vild fest ender Tanja hjemme hos Viktor, og så har vi balleden.

Hvad der yderligere sker af pudsige og underholdende sager i denne gode danske kærligheds komedie synes jeg du selv skal finde ud af. For ”Anja & Viktor” er en meget værdig efterfølger til den store succesfilm ”Kærlighed Ved Første Hik”. Filmen er suverænt godt lavet, og alle skuespillerne leverer en stor præstation. Og det er tilmed lykkedes at få alle skuespillerne til at stille op igen, og det er et stort plus at man straks kan forholde sig til hvem der hvem.

Sophie Lassen-Kahlke spille Anja, og hun gør det lige så godt som hun gjorde første gang. Hun har evnen til at spille den søde pige, som alle kan lide, og hun gør det perfekt. Hun er utrolig overbevisende i hendes skuespil, og jeg er rimelig sikker på at vi her har Danmarks kommende filmdronning. Hun er en sand mester. Det gør det absolut heller ikke dårligere at hun har et fantastisk samspil med især Robert Hansen, som spiller Viktor. Man kan nemt fornemme den kemi der en mellem de 2 unge skuespillere. Deres suveræne samspil vidner om et langt og dybt kendskab til hinanden, men de har jo også været på filmskole i USA sammen. Robert leverer også en god indsats, som absolut er med til at få filmen til at hænge godt sammen.

Lillebroder-parret Esben og Brian er heldigvis med igen, for uden dem ville der ikke have været nogen film. De formår med deres drengestreger at pifte passer af humor ind i filmen, og specielt Rasmus Albeck, der spiller Esben, er en stor oplevelse. Men uden Sebastian Jessen ville det ikke være det samme, og de to hænger sammen i denne film, nøjagtig som de gjorde det i den første. Og igen med stor succes.

Nikolaj og Torkild, som jo er Viktors tro følgesvende, spilles af hhv. Jonas Gülsdorf og Karl Bille. De har ikke helt samme indflydelse på handlingen som de havde i den første film, men alligevel formår de at markere sig positivt. De passer også godt sammen, og leverer begge en god præstation.

Neel Rønnholt er den nye i denne film. Hun er debutant, og blev opdaget af Regner Grastens datter på dennes skole. Og man må sige at det er noget af en debut at få. Direkte ind fra sidelinjen i en efterfølger til en stor dansk succes. Neel klarer dog presset rigtig flot, og man mærker slet ikke at hun er ny i faget. Hun passer godt ind sammen med de andre.

Dansk films kasse-succes-mager Regner Grasten har igen haft en finger med i spillet, og for min skyld måtte han gerne have nogle flere fingre med danske film, for når han står bag kan man næsten altid være sikker på en succes. Denne gang har han ladet Charlotte Sachs Bostrup stå for instruktionen, og det er da som nævnt kommet en rigtig god film ud af.

”Anja & Viktor” er en rigtig god dansk komedie. Med dens forgænger havde den en del at leve op til, og jeg synes da heller ikke at den er helt på højde med ”Kærlighed Ved Første Hik”, men det er så absolut en værdig efterfølger, og den eneste du snyder ved ikke at se den er DIG SELV!

Titel: Anja & Viktor
Original Titel: Anja & Viktor
Premieredato: 3. august 2001