Anja efter Viktor

4. april 2003 af Henrik Østergaard

Anja efter Viktor billede

Så er Danmarks favorit kærestepar tilbage, og vi skal igen udsættes for flere amorpile og grinebidere for at alt igen kan blive lykkeligt.

Siden at vi forlod dem i deres forrige film”Anja og Viktor” er Danmarks svar på Julia Roberts og Richard Gere stadig kærester. Men der er knaster i forholdet. Anja(Sopfie Lassen-Kahlke) er nemlig ved at blive temmelig træt af, at Viktor(Rober Hansen) kun er interesseret i forbold og i at feste og bælle bajere sammen med vennerne Torkild og Nikolaj(Karl Bille og Jonas Gülstorff), og så ovenikøbet i Anjas og veninden Gittes(Mira Wanting) fælles lejlighed, hvor Viktor nu også bor. Så da lejligheden bliver hærget efter en temmelig vild fest, har Anja fået nok, og Viktor ryger på porten. Både fra forholdet og fra lejligheden. Viktor er nu virkelig nede i kulkælderen, og han beslutter sig derfor at hive sig selv op i sokkeholderne og komme videre.

Seks måneder senere møder Anja Viktor igen, og han stråler nu af lykke. Han arbejder som bartender på en tjekket bar og ser rasende godt ud. Viktor takker Anja for at have givet ham sparket, det var nemlig lige det, der skulle til for at han kunne tage sig sammen og blive voksen. Anja indser nu, at hun har begået en fejl og vil have Viktor tilbage. Men der er bare et problem. Viktor har en ny kæreste, og hun er stinkende rig. Men som altid er vennerne og skæbnen klar med en hjælpende hånd.

Igen er hele holdet fra Kærlighed Ved Første Hik 1 & 2 tilbage til endnu en tur i Anja&Viktor-rutchebanen. Desværre er vitserne det også. Der bliver nemlig kørt i stort set det samme spor med, den uheldige Viktor der kommer ud i alle mulige og umulige situationer, mens hans skøre venner, Nikolaj og Torkild, og hans og Anjas frække lillebrødre, Esben og Brian(Rasmus Albeck og Sebastian Jessen), på deres helt egne og specielle måder prøver at hjælpe ham, og mens Anjas ekskæreste Peter(Joachim Knopp) prøver at udnytte situationen. Men som det ofte er med vitser, er vitsen knap så sjov anden gang man hører den.
Det eneste nye er Viktor og vennernes nye hashrygende ven, Tato-Mogens, overspillet en smule af Zlatko Buric, der viser sig at være lidt mere normalt glad for Peter. Desuden er Viktor nye kæreste, overklasseløget Malene, og hendes veninder ganske underholdende når de virkelig sætter gang i deres fisefornemme fornemmelser.

I dette tredje udspil i Anja og Viktor-trilogien er der desuden skruet ekstra op for amorinerne i forhold til den forrige film. Dette kræver til gengæld en del ekstra af skuespillerne, men her ser man at dette kan Sofie Lassen-Kahlke og Robert Hansen altså slet ikke magte, uanset hvor søde og smukke de end så er. Det fører dertil at man simpelthen ikke tror på de flere kærlighedsscener i filmen. Men okay, der er alligevel noget charmerende ved filmen og karaktererne. Som et gensyn med gamle venner. Bipersonerne gør det da også igen hæderligt i deres vante roller, men dette må altså også være det sidste man kan klare af deres overgearede komedie spillestil, før det bliver for meget.
Man får altså det man kunne forvente, men så bestemt heller ikke en disse mere. Men grundet det slappe skuespil og de samme vitser igen igen, kommer den ikke helt op på samme niveau som dens to forgængere.

Titel: Anja efter Viktor
Original Titel: Anja efter Viktor
Premieredato: 4. april 2003