Ant-Man

26. november 2015 af Nikolaj Sonqvist

Ant-Man billede

Myremanden fikser Superhelte-metaltræthed for en stund

Fra Robin Hood til kriminel myre
I 1989 skaber biokemikeren Dr. Hank Pym (Michael Douglas) en formel (Pym-partiklen), der kan ændre størrelsen på ting og samtidigt give overmenneskelig styrke. Gennem hans modificeret dragt, tester Hank formlen på sig selv og en af bivirkninger er, at han nu kan kontrollere hære af andre myrer. Hank ønsker dog ikke at nogen nogensinde skal få fingrene i formlen, da hvis den falder i de forkerte hænder, kan betyde en trussel for verdensfreden.

Tilbage til nutiden bliver den uddannede elektromekaniker Scott Lang (Paul Rudd) løsladt fra fængslet. Scott havde fundet ud af, at hans arbejdsplads VistaCorp systematisk havde snydt sine kunder, og han hacket sig derefter ind i VistaCorps systemer og tilbagebetalte de penge, som de i årenes løb havde stjålet fra deres kunder. Hvis Scott levede i Sherwoodskoven, havde han været Robin Hood.

Scotts liv ligger i ruiner, da han ikke kan få noget job med en plettet straffeattest, men værre er, at hans ægteskab er slut og han ikke må se sin datter, før han begynder at betale børnebidrag. Hans tidligere cellekammerat giver ham et tip om et pengeskab og de samler en gruppe for at røve det. I pengeskabet finder Scott Pyms dragt, og da Scott endelig prøver den derhjemme, bliver hans liv aldrig det samme igen. Og ikke kun fordi det kommer til at foregå i mikrostørrelse. Pym overtaler nemlig Scott til at begå et kup, der kan redde hele verden.

En sjov kub-myre
Marvels Ant-Man optrådte første gang i 1962 i “Tales to Astonish #27”, og blev året efter en del af det originale Avengers-hold sammen med Iron Man, The Wasp, Thor og Hulk i ”Avengers #1”. Men hvor de flere af Marvels andre superhelte for længst er blevet filmatiseret, lod Ant-Man sig vente på sig, og med god grund: for en superhelt som myrer lyder som et en svær sællert! Ant-Man er heller ikke en helt konventionel Marvel-produktion, da filmen blander elementer fra kupgenren med komediegenren og derfor skiller sig ud fra den andre superhelte-filmatiseringer.

Ifølge Kevin Feige, Marvel Studios præsident og produceren bag Ant-Man, bliver Marvel ved med at være en pengesucces, fordi filmene altid handler om karaktererne og kernen i filmene handler om at kunne relatere og forbinde sig med disse fejlbehæftede individer. Publikum elsker dem i hvert fald. For Feige er superheltefilmene ikke en genre i sig selv, men snarere bygget op omkring en blanding af forskellige subgenrer, hvor superhelteelementerne bliver tilføjet.

Det er præcis den følelse man får af Ant-Man. Filmen føles original og som et friskt pust midt en lang række af middelmådige og entydige superheltefilm, som hvert år spyttes ud ”overthere”. Filmen er nemlig et kærkomment genremiks med både komedie og action, hvilket også virkede nødvendigt i en film om en mand, som kan skrumpes til myrestørrelse. Det er Manden der blev mindre (The Incredible Shrinking Man, 1957) møder Skat, børnene er skrumpet (Honey, I Shrunk the Kids (1989) møder Mission: Impossible (1996).

Humoren er heller ikke til at tage fejl af. Selvom instruktøren Peyton Reed (Bring It On, 2000, The Break-Up, 2006 , Yes Man, 2008) har et blandet CV, består manuskriptholdet bl.a. af Edgar Wright (Shaun of the Dead, 2004, Hot Fuzz ,2007, Scott Pilgrim vs. the World Scott Pilgrim vs. the World, 2010), Adam McKay (Step Brothers, 2008, Anchorman 1 og 2, 2004 og 2013, og The Other Guys, (2010), samt Paul Rudd (The 40 Year Old Virgin, 2005, Role Models, 2008 og I Love You, Man, 2009). Disse fyre skriver ikke Iron Man eller Captain America.

Ingen myrekryb
I enhver superheltefilm er der selvfølgelig også en skurk og han er her i skikkelse af Darren Cross (Corey Stoll), som er lederen af Pym Technologies og han har opfundet Yellowjacket med lignende teknologi, men hans formål er skabe en hær på størrelse med insekter. Og selvfølgelig opstår der amoriner mellem Scott og Hanks datter Hope van Dyne (Evangeline Lilly).Så de klassiske superhelteelementer er på plads i en film, som både giver et frisk pust på superheltegenren, men som også holder sig tro til Marvel-universet. I det hele taget har Marvel formået at løse et fjollet superhelte-koncept fornuftigt uden at give nogen myrekryb.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Ant-Man
Original Titel: Ant-Man