Any Day Now

29. oktober 2014 af Stine Grønborg Sandvej

Any Day Now billede

Any Day Now er en rørende fortælling baseret på en sand historie om homoseksuelles rettigheder eller mangel derpå.

Der har efterhånden været en masse gode film med fokus på homoseksuelles kamp mod offentlighedens uvidenhed, mistro og afstandstagen. Heath Ledger og Jake Gyllenhall slog et slag for denne kamp i den smukke men triste Brokeback Mountain, som følger to mænds hemmelige forhold fra 60’erne og ind i 80’ernes USA. Any Day Now tager udgangspunkt i 70’erne; et årti præget af homoseksuelles kamp for deres rettigheder, og årtiet hvor politikeren Harvey Milk, blev myrdet på grund af sin seksuelle overbevisning.

Filmen, hvis manuskript har 32 år på bagen, er fokuseret omkring Rudy (Alan Cumming) – en fattig men livsglad bøsse som om aftenen arbejder som Drag Queen i en lokal bar. Rudy bor i et kvarter fyldt med narkomanere og småkriminelle, og en dag opdager han, at hans kvindelige nabo har en 14-årig søn, Marco, som har Downs syndrom, og som bliver efterladt alene, når hans mor tager i byen for at feste og tage stoffer. Rudy, som samme aften har mødt den reserverede skabsbøsse og advokat, Paul (Garret Dillahunt), vælger at tage sagen i egen hånd, og tager drengen i sin varetægt, da Marcos mor kommer i fængsel. Rudy og Paul flytter sammen, og opdrager Marco som var han deres egen søn, og alt er godt, indtil omverdenen bliver opmærksomme på, at parret er elskere. Marco bliver taget fra dem og overladt til myndighederne, og Rudy og Paul må nu gennemgå en lang og sej kamp imod det snæversynede, amerikanske retssystem for at få Marco tilbage.

En af Any Day Now's stærkeste elementer, er uden tvivl hovedpersonerne. Alan Cumming stjæler billedet som drag'en Rudy, og leverer sin karrieres hidtil bedste præstation. Garret Dillahunt fremstår til gengæld en smule neutral ved siden af Cumming, men er dog stadig både charmerende og troværdig som den pæne og konfrontationsangste Paul.

Selvom Any Day Now foregår i 70’erne, er historien om Rudy og Paul’s kamp mod systemet stadig meget vedkommende. Der er stadig stor modstand mod homoseksualitet i flere stater i USA, og filmen formår derfor på glimrende vis at tegne et billede af et holdningsfarvet retssystem hvor Marco’s ve og vel, bliver tilsidesat til fordel for dommerens og anklagernes modvilje mod bøsser generelt.

Any Day Now er både rørende og velspillet, og den fortjener derfor fem, store stjerner.

Ekstramateriale: Ingen

Filmen er venligst stilet til rådighed af Koch Media