Appaloosa

9. januar 2009 af Mie Bach

Appaloosa billede

Western, venskab og vanskelige kvinder.

Viggo Mortensen og Ed Harris spiller sammen igen efter den kæmpe succes ”History of Violence” fra 2005 af David Cronenberg. Dineren er byttet ud med en salon, Illinois med New Mexico, og i ”Appaloosa” duellere de to hovedrolleindehavere ikke, men kæmper derimod for den samme sag. Handlingerne i de to film udspiller sig med over 100 års mellemrum, men målet er den sammen, nemlig kampen mod det onde og lovbryderne.

Året er 1882, og USA er præget af lovløshed. Den lille mineby Appaloosa har problemer med den magtfulde ranch ejer Randall Brag (Jeremy Irons), der tyrannere byen, og man har ligeledes hans folk mistænkt for, at have slået Appaloosas sherif ihjel. Derfor bliver den agtede duo Virgil Cole (Ed Harris) og hans højre hånd Everett Hitch (Viggo Mortensen) tilkaldt for at genoprette orden i byen, og de får hurtigt bevist deres selvsikkerhed, mod og ”coolness”. Deres hårde attitude er dog ikke nok til at løse problemerne, som yderligere blusser op, da makkerparret finder en af Brags tidligere folk, der er villig til at vidne mod Randall Brag for mordet på sheriffen.
Cole og Hitch er overlegne til deres job, men ved ankomsten af den enlige Allison French (Renée Zellweger) kommer de ud på ukendt territorium, da der pludselig er en, som stiller spørgsmålstegn ved om, det er etisk korrekt at slå folk ihjel som levevej? Hertil har Virgil Cole dog kun at sige: ”Mit arbejde er ikke at dræbe folk. Jeg opretholder lov og orden. Drab er nogle gange et bi-produkt”, men han må dog bøje sig for Mrs. Frenchs charme og ynde, og forelsker sig i hende.

Selvom man måske ikke lige er typen, der elsker western film og en god skudduel, bør man alligevel give ”Appaloosa” en chance, da den indeholder langt mere. De to hovedrolleindehavere spiller fantastisk, og beskriver venskaber mellem Cole og Hitch meget overbevisende. Dialogen er præget af en indforståethed, der til tider er utrolig humoristisk, og humoren bliver en af filmens udprægede kvaliteter. Et eksempel på dette er scenen, hvor Cole og Hitch møder Mrs. French første gang. Her bliver to hårde mænd, der plejer at nedprioritere deres følelsesliv for en stund forvandlet til forfjamskede pubertetsdrenge, der konkurrere om, hvem der kan gøre bedst indtryk på den nye pige i klassen.

”Appaloosa” er instrueret, produceret og skrevet af Ed Harris efter romanforlæg Robert B. Parker. Filmen er ikke et klassisk trekants drama, men en fortælling om to mænds venskab og kamp for retfærdighed, og hvordan man giver kærligheden en chance, når man kun er vant til at stole på sin højre hånd.

Titel: Appaloosa
Original Titel: Appaloosa
Premieredato: 9. januar 2009