Arrow: Sæson 1

11. februar 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Arrow: Sæson 1 billede

En moderne Robin Hood saga?

Der er ingen tvivl om at Nolans fabelagtige Batman-trilogi satte nogle ringe i vandet, hvad angår superheltefilmatiseringer. De efterdønninger af Gothams realistiske beskytter får selvfølgelig ikke lov at stå alene, og derfor har DC Comics selvfølgelig sørget for at ride videre på bølgen. Her i 2014 står serien ”Gotham”, omhandlende politikommissær James Gordon, til at få premiere, men i 2013 var det den langt mere ukendte superhelt Green Arrow, som fik chancen i serieformat. Det er der kommet en utrolig spændende og nervepirrende serie ud af.

I 5 år har man formodet at playboy og milliardærsønnen Oliver Queen har været død efter, at han sammen med sin far kæntrede på familiens yacht. En dag dukker Oliver dog op. Han har overlevet de 5 år på en øde ø, og han er nu vendt tilbage til Starling City, en by som er styret af magtfulde og korrupte mænd. Med sig fra øen har Oliver dog en mission. Han lovede sin far inden han døde, at han ville ”rydde op” i byen ud fra en liste faren har lavet. For at være byens beskytter må han dog forvandle sig til helten Green Arrow. Det viser sig dog hurtigt at Green Arrow ikke kan klare det hele alene, og at både nye og gamle bekendtskaber kan besværliggøre hans mission om at ændre byen til et sikrere sted.

Når man ser Arrow kan det være svært ikke at sammenligne helten med Robin Hood. De har rigtig mange af de samme karakteristika; de er begge klædt i grønt, de er begge eminente bueskytter og de kæmper begge for de gode. De nævner også selv flere gange i serien at Arrow er en Robin Hood type. Politiet synes selvfølgelig han er en anarkistisk ballademager, mens byens borgere ser ham som en helt. Arrow er dog ikke som alle andre superhelte. Han har som person langt flere hemmeligheder med i rygsækken, og han er ikke bleg for at slå ihjel.

Fremdriften i serien er overordnet set listen med de mange navne som Arrow enten må true eller likvidere. De første par afsnit kørte meget på navnelisten, og jeg frygtede, at serien ret hurtigt ville blive for triviel, hvis hvert eneste afsnit blot afspejlede et nyt navn på listen. Heldigvis sørger serien ret hurtigt for at afvige fra dette, og det er især de mange sideplots som sørger for dette. Alle disse sideplots er spændende og tilføjer konstant nye ting til historien. Vores syn ændres hele tiden, og det viser sig hurtigt, at mange ting ikke er, som de var foregivet for at være.

Samtidig med den kronologiske historie så er der i hvert afsnit nogle flashbacks fra Olivers oplevelser på øen. Her viser det sig selvfølgelig også, at øen ikke er helt almindelig, og jeg fik nogle dejlige associationer til de første par sæsoner af Lost. Billedsiden i serien er superlækker, og de mange actionscener er velkoreograferede og det er vildt fedt at se når Arrow slås i stilen Kyudo, som er en blanding af bueskydning og material arts. Samtidig er Stephen Amell som spiller Oliver Queen/Arrow noget af en ”hunk” og der er masser af træningsseancer til de kvindelige seere. Samtidig er der også masser af smukke kvinder til mændene.

Arrow er klart anbefalingsværdig, hvis man skal starte med en ny serie. Serieformatet gør at plottet og karaktererne virkelig får lov at udfolde sig på måder som almindelige spillefilm ikke kan. Serien er virkelig velspillet og fyldt med overraskelser og cliffhangere, der hele tiden gør, at man gerne vil se det næste afsnit. 23 afsnit er måske lige et rigeligt antal afsnit for én sæson, men med så spændende et plot og interessante karakterer, så gør det ikke noget. Sæson 2 ruller allerede over skærmen i USA, og vi kan kun glæde os til den også kommer til Danmark.

Ekstramateriale
Arrow kommer i en 4-Discs udgave. Ud over at der på hver disc er en omgang Deleted Scenes (sammenlagt 26 minutter), så indeholder Blu Ray udgaven af Arrow følgende ekstramateriale: Arrow Comes Alive: En 30 minutter lang dokumentar om tilblivelsen af serien og udviklingen fra tegneserie til tv-serie. Fight School/Stunt School: 19 minutter lang dokumentar om kampscenerne og mændene bag dem. Cast and Creative Team at the 2013 PaleyFest: 26 minutter omhandlende personerne bag til et Warner Brothers release party. Her er der bl.a. også en omgang Q&A. Til sidst er der 2 minutters Gag Reel. Der er altså masser af ekstramateriale at give sig i kast med, alt sammen spændende og lærerigt. Ekstramaterialet får 4/6.

Warner Bros..

Titel: Arrow: Sæson 1
Original Titel: Arrow
Premieredato: 4. februar 2014
Instruktør: John Behring, Guy Norman Bee, Nick Copus, Glen Winter, Michael Schultz, Wendey Stanzler, Eagle Egilsson, David Barrett, Kenneth Fink, John Dahl, David Grossman, Vincent Misiano, David Nutter, Michael Offer, Bethany Rooney
Skuespillere: Stephen Amell, Katie Cassidy, David Ramsey, Willa Holland, Susanna Thompson, Paul Blackthorne, Emily Bett Rickards, Colin Donnell, Manu Bennett, Colton Haynes, John Barrowman
Spilletid: 965 min.
Selskab: DC Entertainment, Warner Brothers Television, 2014