Arrow: Sæson 2

15. april 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Arrow: Sæson 2 billede

Den grønne bueskytte vender stærkt tilbage…

Der er en krig i gang. En tegneseriekrig mellem Marvel og DC Comics. Begge studier forsøger at opbygge hele universer, hvori deres film og serier kan indgå, gerne blandet ind i hinanden, både karaktermæssigt, men også i blandingen mellem film og serier. På filmsiden er Marvel klart i førersædet med hele Avengers-teamet som frontfigurer, men på seriesiden er det som om, at DC Comics står stærkest i øjeblikket, og her er Arrow helt klart en af de afgørende og vigtigste faktorer.

Advarsel, der spoiles for sæson 1! Oliver (Stephen Amell) har forladt Starling City, men der går ikke længe inden Diggle (David Ramsey) og Felicity (Emily Bett Rickards) må hente ham tilbage, fordi der er brug for den grønklædte selvtægtshelt i en by, der er på randen af kaos, efter at Olivers mor og Malcolm Merlyn (John Borrowman) har forsøgt at nedlægge en del af byen. Oliver vil dog denne gang gå anderledes til værks. Han har nemlig stadig skyldfølelse efter Tommys død, og går derfor ikke ind for at slå sine fjender ihjel længere. Både nye og gamle venner og fjender dukker op her i anden sæson, der stadig trækker tråde tilbage til Olivers hemmelig fortid på øen.

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor DC Comics insisterer på at have op til 23 afsnit pr. sæson i Arrow, for jeg frygter, at det kan virke uoverskueligt for mange potentielle seere. For de allerede overbeviste, så stryger anden sæson derud af med en endnu større intensitet end den første sæson, og jeg slugte hele sæsonen på blot tre dage, fordi den netop formår at opretholde en vanvittig spænding og enorm mængde twist, der heldigvis aldrig virker forcerede. Samtidig bliver vi introduceret for masser af nye karakterer som Black Canary, Red Arrow, Deathstroke samt gamle karakterer som Bronze Tiger og Deadshot

Arrows største force er dog helt klart dens udvikling af seriens univers, for DC Comics formår virkelig at åbne op hele DC Comics superhelteunivers. Vi møder bl.a. Barry Allen, der senere hen bliver til The Flash og som også har fået sin egen serie, hvor Arrow også optræder i. Vi møder også Suicide Squad, som DC Comics i øjeblikket også er ved at gøre til en film og til sidst er der konstante referencer til The League of Assassins som bliver ledet af Ra’s al Ghul, der som bekendt har trænet Batman. På den måde har DC Comics åbnet op for en kæmpe verden af både film og serier, der springer ind og ud af hinanden, hvilket giver en intertekstualitet, der er enormt spændende for den tegneserieglade seer. Marvel er i øjeblikket i gang med noget af det samme med Marvels Agents of S.H.I.E.L.D og den nye Daredevil, men på seriefronten er det altså stadig DC Comics, som indtil videre har skabt det mest spændende og indholdsrige superhelteunivers.

Sæson 2 af Arrow slutter hæsblæsende, men dog uden den store cliffhanger. Det gør dog ikke, at man ikke har lyst til at se mere. Så længe man formår at udvide universet og karakterne oprigtigt og logisk, så er jeg mere end klar på flere sæsoner af Arrow, der samtidig også har givet mig lyst til at se nogle af de andre DC Comics serier som The Flash og Gotham.

Ekstramateriale
Ca. halvanden times ekstramateriale følger med Blu-Ray udgaven af Arrow Sæson 2.
- From Vigilante to Hero