Arrow: Sæson 3

3. november 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Arrow: Sæson 3 billede

Har Arrow mere at skyde med?

Rigtig mange serier har måttet erkende, at de i deres bestræbelser på at tjene flere penge og please publikum har lavet flere sæsoner end nødvendigt. Siger jeg dette, fordi Arrow er nået dertil? Nej! Men Arrow er ved at være nået til det punkt, hvor den skal passe på ikke at træde for meget vande. Mange i min omgangskreds har udtrykt lettere utilfredshed med serien, der efter deres mening har tilbøjelighed til cheesy dialog og en lidt for stor selvhøjtidelighed. For mig er det en del af seriens charme, der samtidig bliver krydret med et karikeret, men underholdende univers, nogle farverige karakterer og ikke mindst spænding i spandevis og tonsvis af cliffhangere, der lige gør at man må se det næste afsnit. Den 3. sæson af Arrow indeholder mere af det hele, så hvis man har været fan af seriens to første sæsoner, vil man helt sikkert også kunne lide denne 3. installation.

Efter at Arrow i sidste sæson afværgede Slade Wilson/Deathstrokes mirakuru angreb på Starling City, er Arrows status gået fra udskældt selvtægtsmand til helt blandt både befolkningen og politiet. Team Arrow bestående af Arrow, John Diggle, Felicity Smoak og Roy Harper/Arsenal bliver dog hurtigt udsat for en ny stor fjende, der lurer i det fjerne; ingen ringere end Ra’s Al Ghul og hans berygtede League of Assassins. Olivier Queen og gruppen bliver for alvor sat på prøve og deres venskab og kærlighed imellem testes i den grad, når Arrow står over for sin største fjende til dato.

Af de nye karakterer i Arrow-serien, er der et par stykker som træder frem. Ray Palmer spillet af Brandon Routh er en milliardær der opkøber Olivers familiefirma. Routh er tidligere kendt inden for DC Comics superhelteunivers, da han portrætterede Clark Kent/Superman i Superman Returns fra 2006 og lad det være sagt med det samme; selvom Routh ikke spiller Superman i Arrow, så har han ikke ladet superheltekostumet ligge derhjemme. Af andre karakterer kan nævnes Maseo (Karl Yune), der både dukker op i Olivers mange flashbacks og i nutiden. Som Ra’s Al Ghul er Matt Nable også ganske karismatisk, om end hans historie og baggrund synes en smule glemt i serien.

I mine anmeldelser af både seriens 1. og 2. sæson har jeg nævnt, at hver sæson indeholdte lidt for mange afsnit, faktisk hele 23 af slagsen. Dette kommer i den grad også til udtryk i denne sæson, fx ved at man er nødt til at genbruge en skurk, der fanges i sæsonens første afsnit og slipper fri i et senere afsnit, uden at skurken hverken er særlig spændende eller vigtig for det samlede plot. I midten af sæsonen går luften også lidt af ballonen, da Oliver af visse årsager ikke er i byen og derfor næsten ikke er med i afsnittene. Han er trods alt hovedkarakteren og også den mest spændende, så derfor virker de afsnit også som et udtryk for manglende kreativitet. Om det er fordi man ikke har kunnet fylde flashbackene ud med blot Olivers historie skal ikke kunne siges, men der bliver også plads til flashback historier til både Thea Queen, Malcolm Merlin og Deadshot, men det har dog en ganske positiv effekt, fordi man får noget spændende baggrundhistorie for de nævnte karakterer.

Arrow sæson 3 udmærker sig dog ved stadig at være enormt spændende, fyldt med velkoreograferede actionscener og massevis af cliffhangere, der gør, at det kan være svært at slukke for fjernsynet igen, ligesom der stadig er plads til crossovers med The Flash, der kommer på besøg i et par afsnit.

Arrow er til tider cheesy dialog og enormt karikerede karakterer, men det er alt sammen en del af den tegneseriecharme som Arrow nu en gang er. Hvis man ikke er til den slags, har man sikkert droppet serien for længst, mens jeg som stor fan af disse superhelteserier allerede glæder mig til 4. sæson, der i øjeblikket spiller i USA.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Arrow Sæson 3 indeholder følgende ekstramateriale:
• Second Skins: Creating the Uniforms of Arrow
• Nanda Parbat: Constructing the Villain’s Lair
• 2 Key Commentaries with Executive Producers Marc Guggenheim and Wendy Mericle
• Arrow at Comic-Con 2014
• The Man beneath the Suit: The Atom’s First Fight
• Gag Reel
• Unaired Scnes

Warner Home Video.

Titel: Arrow Sæson 3
Original Titel: Arrow
Premieredato: 5. oktober 2015
Instruktør: John Behring, Guy Norman Bee, Nick Copus, Glen Winter, Michael Schultz, Wendey Stanzler, Eagle Egilsson, David Barrett, Kenneth Fink, John Dahl, David Grossman, Vincent Misiano, David Nutter, Michael Offer, Bethany Rooney
Skuespillere: Stephen Amell, Katie Cassidy, David Ramsey, Willa Holland, Paul Blackthorne, Emily Bett Rickards, Colton Haynes, Brandon Routh, Karl Yune, Rila Fukushima, John Barrowman
Spilletid: 974 min.
Selskab: DC Entertainment, Warner Brothers Television, 2015