Art Of Nature - Scandinavia

25. marts 2005 af Jesper Skovlund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Art Of Nature - Scandinavia billede

Slå reallyden til, men vær så indstillet på, at havets buldren eller solsortens sang kan gå hen og ødelægge den gode stemning.

Lige så trivielle videoer/DVD-er med pausefisk, pejs, kalenderlys etc. kan være ligeså fascinerende er de ud fra en filmteoretisk synsvinkel. For alle synliggør de mere eller mindre originalt filmens udgangspunkt, nemlig at film i bund og grund handler om tid som bevægelse. Der går en lige linje fra Lumiere-brødrenes banebrydende sekvenser af 1 minuts varighed fra 1895, over Andy Wharhols Sleep (1963) (en mand sover i 5 en halv time – i en indstilling) og Empire (1964) (Empire State Building ses i samme indstilling i 8 timer) til pausefisk og lign. Og dog …

Det sidste skud fra stammen hedder Art of Nature. I 12 faste indstillinger på 15 minutter hver vises naturscenerier fra henholdsvis Norge, Sverige og Danmark, 4 til hver. Meningen er, skal man tro coveret på dobeltdvd-en, at man laver sin sorte TV-skærm om til et natursceneri med eller uden musik og/eller reallyd – og med eller uden loop. Titlerne og billederne signalerer postkort: Robåd, Øen, Bøgeskov, Vandfald etc. Her er ingen fare for dramatiske forstyrrelser i den mondæne stue eller kontormiljø med bred fladskærm på væggen. Og ingen skal derfor klandre tilrettelæggerne for manglende opfindsomhed endsige fantasiløshed. Kunsten er jo ligesom med PC-ens screensaver ikke at tiltrække alt for megen opmærksomhed, men blot at glide ind i miljøet som noget smukt at kigge på en gang imellem. Selvom udgivelsen hedder Art of Nature kan man tage det helt roligt – kunst er her ikke tale om.

Traditionelt fortæller film en historie – tiden som bevægelse bliver til historie. Men bevægelsen her er ligesom i de øvrige film i ”serien” minimal og derfor er historien der fortælles kun lige akkurat eller næppe tilstede. Tilrettelæggerne af denne udgivelse forsynder sig kun en enkelt gang overfor dette minimumskrav til en film, nemlig med sekvensen Bøgeskov hvor end ikke det mindste vindpust er at aflæse i bladene - men dog en enkelt lysændring i baggrunden. Men udover dette fejlskud har tilrettelæggerne gjort det godt og sørget for at robåden, vandet og lyset, køerne i det fjerne, græsset etc. bevæges og derfor omend på den mest subtile og i virkeligheden mest banale måde fortæller en form for historie. Læg i øvrigt mærke til at motivet vand indgår i mange af billederne – elementets beroligende virkning har tilrettelæggerne et godt øje for.

Undertegnede anbefaler, at man slår Jan Glæsels newage-musik fra, selvom den er dybt solidarisk med postkortene, og slår reallyden til. På den måde begynder postkortene næsten at leve og chancen for at man kan gå hen og blive helt glad for den nordiske natur er således næsten tilstede. Men vær så indstillet på, at havets buldren eller solsortens sang kan gå hen og ødelægge den gode stemning.

Ekstramateriale på udgivelsen er der selvsagt ikke. Fraklip og kommentatorspor ville jo have forvandlet denne seriøse udgivelse til forstyrrende gas (men derfor kan man jo godt i sit urolige sind lege med tanken om væltede kameraer og pludselige begivenheder der griber forstyrrende ind i naturens umådeligt stille og harmoniske liv. For ikke at tale om kommentarer fra produktionsholdet der bare kedede sig så meget under optagelserne).

I virkeligheden er der ingen grænser for lignende kommende udgivelser. På denne udgivelses hjemmeside (se nedenfor) fortæller tilrettelæggerne, at den oprindelige idé var at vises scenerier fra den ganske verden. Mon ikke denne nordiske udgivelse finder sit (kult)publikum og baner vejen for de store planer.

Lumiere og Wharhol insisterede på stoflighed og sanselighed i deres indstillinger- af ét minuts eller timers varighed – tilrettelæggerne af Art of Nature insisterer vel nærmest på det modsatte.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.