Ascension

4. august 2008 af Henrik Andersen

Ascension billede

Karim Hussain overrasker og provokere med hans symbolladede og barske historie, om hvad der sker den dag gud dør, og menneskeheden bliver gjort til små individuelle guder.

På planeten jorden dør menneskehedens gud. En mystisk og ukendt entitet overtager guds plads, og i det øjeblik Gud dør frigives al den guddommelige energi i universet, og den giver ethvert menneske guddommelige kræfter. Alle bliver udødelige, hvis det er det de ønsker. Det går selvsagt helt galt, og snart har menneskeheden næsten udslettet sig selv.
3 meget forskellige kvinder har hver for sig haft en drøm om, at Guds afløser befinder sig øverst oppe i en meget høj bygning. De begiver sig på en slags pilgrimsfærd, for nu må der være nogen der sætter en stopper for al elendigheden, og det må frem i lyset hvem den fremmede entitet i virkeligheden er. Der må et ansigt på rædslerne.
Det bliver en opslidende tur op af de endeløse trapper, og den ene af kvinderne (Marie-Josee Croze) er oven i købet højgravid og må føde undervejs. De 3 målfaste kvinder ved at turen måske bliver det sidste de gør i denne verden, men de må gøre et sidste desperat forsøg for menneskehedens skyld, for at rette op på en verden der er blevet vanvittig.

Karim Hussain har lavet en drømmeagtig fremtids vision, der bringer tankerne hen på den Russiske instruktør Tarkovskij, og hans mange tankevækkende værker.
Det er modigt gjort af Karim Hussain at han vil fortælle en så stor historie med så få virkemidler som han faktisk gør. Filmens eneste medvirkende er stort set de 3 kvinder, som man følger på vej op af den endeløse trappeopgang i en nedlagt fabriksbygning. Undervejs støder de på en del døde mennesker, og disse udgør de andre medvirkende i den tunge og symbolladede historie.

Karim Hussain er kendt for at bryde tabuer og provokere med sine film. Og ligesom i Subconscious Cruelty bliver hans fans heller ikke skuffede denne gang. En af kvinderne er gravide, men da intet levende kan blive født så tæt på den onde skabning der nu sidder på guds plads, føder hun et dødfødt spædbarn. Denne døde baby, der har navlestrengen viklet om halsen bærer hun efterfølgende rundt på resten af historien. Det er utroligt væmmeligt lavet, og vil med sikkerhed blive set på med væmmelse af mange.

Med sit langsomme tempo og relativt snørklede dialog vil en stor del af publikum sikkert blive hægtet af undervejs. Og endnu flere vil slet ikke kunne komme i tanke om at sætte Ascension i deres DVD afspiller. Men det kan nu alligevel godt anbefales at man giver den en chance. Leg med på idéen om at Gud er død, og menneskene nu hver især er små guder, og hør de 3 kvinder fortælle om deres fortid. Det er flot, rørende og grufuldt i al sin enkelhed. Karim Hussain er en mester i at skabe stemningsfyldte billeder, der på en gang både fascinere og skræmmer, og er det ikke en af de ting som vi mennesker holder så meget af? At blive fascineret af det utænkelige og modbydelige. Jeg kan i hvert fald kun anbefale at man giver Karim Hussain og hans film en chance, da de altid rummer mange fortolkningsmuligheder og lag der dukker frem efter flere gennemsyn.

Men husk at Ascension nok ikke lige er den rette film at smække i DVD afspilleren til lidt ligegyldig lørdags underholdning med lillemor i sofaen. Mere spændende ville det helt sikket blive hvis du tilbød Jehovas vidner at se den, næste gang de hamre på din dør. Der vil helt sikkert være til mange timers spændende dialog efter de sidste rulletekster er listet op over skærmen, og som en bonus slipper man med størst sandsynlighed for deres besøg en anden god gang. Med mindre de selvfølgelig vil sætte hårdt ind på at frelse din sorte sjæl fra film som Ascension.

Ekstramateriale.

Denne meget flotte dobbeltdisc udgave af Ascension indeholder en masse spændende ekstramateriale. På selve filmen er der et rigtigt godt kommentarspor med Karim Hussain selv. Han speed snakker som en anden Quentin Tarentino og kommer med mange guldkorn omkring produktionen undervejs. Det er virkelig værd at høre hvis man holder af filmen og af film i almindelighed, og vil vide mere omkring tilblivelsen af dette minimalistiske udstyrsstykke.

Desuden indeholder ekstrtamaterialet: Et Making Off program, noget om soundtracket, nogle slettede og alternative scener af mindre interesse, og diverse fotogallerier og trailershow for andre udgivelser fra Another World Entertainment.
Spændende er det også at kortfilmen: The City Without Windows ligger på Disc 2. Den er helt bestemt også et kig værd.

Alt i alt et spændende og informativt ekstramateriale der giver god baggrunds viden omkring produktionen.

Ekstramaterialet får 5 ud af 6 mulige stjerner.