ASIA – Live in Moscow 1990

13. december 2003 af Per C. Halling

ASIA – Live in Moscow 1990 billede

ASIA er et rigtig 80’er rock band som leverede det ene hit efter andet, her har du muligheden for at opleve dem i en af deres bedste koncerter, som tidligere kun har været tilgængelig på CD.

Bandet blev stiftet i 1981 af Emerson Lake and Palmer trommeslageren Carl Palmer, John Wetton på bas fra King Crimson, Yes/Buggles Geoff Downes på keyboard og Yes guitaristen Steve Howe, som dog havde forladt gruppen, til fordel for et solo projekt med Genesis’ Steve Hacket, umiddelbart før denne koncert og rejse rundt i Europa. Pat Thrall som erstattede ham gør et udmærket arbejde, men det kan godt høres på denne indspilning fra Olympic Stadium i Moskva fra september 1990.

Disse 2 koncerter spillede de for fulde huse og overskuddet fra koncerterne gik til velgørende formål, hvilket gav dem en lang række fans i østen. Men optagelserne fra disse 2 koncerter viser at de udover var et af 80’ernes bedste rock band, også er et rigtig godt live band, som virkelig giver deres fans fuld valuta for rublerne. Dette får man specielt at se og høre i de 2 solo’er, der er på DVD/CD’en.

Den første solo er fra Geoff Downes, som virkelig driller publikum med at spille en akustisk version af MTV hittet Video Killed the Radio Star blandet med et nyskrevet nummer. Lidt sjovt i en tid, hvor musikvideoen og diverse andre musikkanaler virkelig havde overtaget en del af den kontakt bands havde med deres fans. Soloen på CD’en er ikke den samme som den på DVD’en, men de er begge værd at lytte til.

Det anden solo kommer fra trommeslageren Carl Palmer, som midt i nummeret The Heat Goes On går helt amok og slår på alt hvad, der kan slås på af store/små trommer og andre slaginstrumenter. Det er sjov at se, hvordan han leger med trommerne og har fuldstændig kontrol publikum under hele soloen, og ikke mindst hvordan det hele går amok, da han smider blusen. Igen, her er der en forskel på den version, som er på DVD’en og den på CD’en.

Resten af koncerten bliver mest båret af bassisten og forsangeren John Wettons vocal og Pat Thralls som virkelig gør hvad han kan for at vise, at han er en værdig afløser for Steve Howe, hvilket han klarer meget flot, for selvom han ikke får sin egen solo, er han ganske dominerende på langt de fleste numre.

Under hele koncerten er der indklippet billeder fra Moskva både før og nu, men også musikvideoen Prayin’ For A Miracle indgår og leder tankerne hen på Billy Joels – Leningrad, med sine sort/hvide billeder og melankolske sang og tekst. Den kan dog i dag godt virke lidt forældet, hvor Leningrad dog stadig er en klassiker. Den minder os om de første år efter Berlin murens fald og, hvordan øst og vest ”blev venner” igen og mange af vestens kunstnere for første gang spillede i lande, som ellers havde været underlagt meget streng censur, hvor vestlig musik var forbudt. Der er også indsat små interviews hist og her, der bliver brugt som intro til nogle af sangene, men de er desværre alt for korte til at blive interresante. Man burde have undladt dem og bragt hele interviewet som ekstra materiale.

Nu har vi kigget lidt på selve koncerten, så lad os tage et kig på den tekniske kvalitet af denne DVD

Video

Det er ikke den mest spændende kvalitet og det kan ses, at den er masteret fra en Japansk LaserDisc og det får den til at se ud som en kopi af en kopi. Det virker som en lang musikvideo, med de lidt tågede (uskarpe) billeder, som kendetegnede musikvideoerne fra dengang og er okay, hvis man ser den i det lys. Den kan dog slet ikke levet op til de knivskarpe billeder, der er fra de koncerter, som optaget i dag. Billedet er i 4:3 (1.33:1) og fyldt med nærbilleder og det tager lidt af koncert følelsen og giver den et lidt TV-præg.

3 stjerner ud af 6

Audio

Du kan vælge mellem hele 3 lydspor Dolby Digital 2.0, 5.1 og DTS, hvor der ikke er den store forskel og forklaringen herpå viste sig at meget simpel. Jeg blev virkelig forundret og også lidt skuffet, da jeg fandt ud af, at DVD’en var masteret fra en MONO kilde og man havde så mixet lyden til en slags stereo. Lyden lyder stor og bombastisk, men desværre også flad og 2 diminsionel og dette bliver rigtig tydeligt, hvis du lytter til den i DTS.

3 stjerner ud af 6

Menu og Tekster

Et loop fra et af deres numre ledsager en roterende pyramide og så 2 undermenuer, hvor på den ene kan du vælge lyd og den anden den sang du gerne vil høre. Ikke det mest spændende.

Denne DVD er masteret fra en Japans LaserDisc og det ses bl.a. ved at, der er japanske tekster bl.a. under diverse interviews og virker temmelig irriterende, men der er ingen almindelige undertekster.

0 stjerner ud af 6

Ekstra Materiale

Der er slet ikke noget, og som sagt tidligere ville det have trukket op på denne udgivelse, hvis de indklippede interviews og kommentarer havde været, lagt på disken som en featurette/making of.

0 stjerner ud af 6

Track Lister

Der er lidt forskel på indholdet a sange, men den største forskel finder du i som tidligere nævnt i at Geoff Downes keyboard solo ikke er den samme.

DVD’en

1) Only Time Will Tell 2) Sole Survivor 3) Baby Blue (incl. Keyboard Solo) 4) Days Like These 5) Rendezvous 6) The Heat Goes On (incl. Drum Solo) 7) Book Of Saturday 8) Prayin’ For A Miracle 9) Go 10) The Smile Has Left Your Eyes 11) Open Your Eyes 12) Heat Of The Moment

CD’en

1) Time Again 2) Sole Survivor 3) Don’t Cry 4) Geoff Downes Keyboard Solo 5) Only Time Will Tell 6) Rock And Roll Dream 7) Starless 8) Book Of Saturday 9) The Smile Has Left Your Eyes 10) Wildest Dreams 11) The Heat Goes On 12) Go 13) Heat Of The Moment incl. Carl Palmer’s solo 14) Open Your Eyes

Konklusion

Hvis du er ASIA fan og leder efter en god live optagelse, så er denne så afgjort pengene værd og bestemt bedre end Asia - America: Live in the USA DVD’en selv den teknisk set er er bedre og er af nyere dato. ASIA – Live in Moscow 1990 er god for den er optaget på et tidspunkt, hvor de var på toppen af deres karriere og de virkelig virker oplagte og live-versionerne af de enkelte numre er bedre end, hvis man bare havde købt en Greatest Hits CD. På grund af den som nævnt skuffende lydkvalitet og kedelige billedside på DVD’en tror jeg i fremtiden mest jeg kommer til at lytte til CD’en, frem for at se koncerten igen.

Hvis du ikke har hørt om ASIA før, vil jeg anbefale, at du starter med at købe deres debut album ASIA, som virkelig er et godt 80’er rockalbum.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: ASIA – Live in Moscow 1990