Austin Powers In Goldmember (DVD)

8. februar 2003 af David Lund

Austin Powers In Goldmember (DVD) billede

Austin Powers fornøjer for tredje gang.

Austin Powers (Mike Myers) får endelig hans ærkefjende Dr. Evil (Mike Myers) bag lås og slå. Desværre har Dr. Evil allerede udtænkt en plan, og da Austin Powers skal adles af Dronningen, bliver hans far Nigel Powers (Michael Caine) kidnappet af superskurken Goldmember (Mike Myers). Austin rejser tilbage i tiden for at redde ham, og teamer op med han ex-kæreste Foxxy Cleopatra (Beyoncé Knowles). Sammen må de stoppe Dr. Evil og Goldmembers nye plan om at overtage verdensherredømmet.

Austin Powers er i tredje omgang lidt af en blandet pose slik, selvom der dog stadig er mest af det gode. Hvis du ikke fik set den i biografen, er DVD’en ganske fornøjelig, og filmen virker som helhed bedre på den lille skærm. Da jeg anmeldte den sidst i biografen, var jeg lidt usikker på den høje karakter jeg gav, men jeg står stadig fast ved den. Austin Powers In Goldmember genbruger måske en del jokes, men de bliver gjort på en forfriskende måde at man straks tilgiver den det. De nye ting er mindst ligeså fornøjelige som de gamle, og det gør at det let er en film man bedre kan lide anden gang man ser den.

Jay Roach (de tideligere Austin Powers film og Meet The Parents) instruerer på en dejlig hippie-måde. Han swinger godt med Mike Myers, og man kan godt forvente mere samarbejde mellem de to. Som komedie-instruktør gør han et godt arbejde med at lægge små detaljer ind rundt omkring, og lader Mike Myers udfolde sine kreative evner.

Det er endnu engang Mike Myers’ (Austin Powers, Dr. Evil, Goldmember, Fat Bastard) film. Som altid viser han, at han har et enormt komisk talent, og han leger konstant med alle sine roller. De udtryk og bevægelser han kan give er ganske enkelt utrolige. Beyoné Knowles (Foxxy Cleopatra) er blandt en af de to nye i serien. Hun spiller rollen godt, og det er ikke svært at se hvor hun får inspirationen fra. Michael Caine (Nigel Powers, den anden nye skuespiller) er en stor udfordring for Mike Myers, og det er ofte tæt på han overgår Mike Myers. Alt i alt kan man sagtens mærke at alle har haft det utroligt sjovt med at lave denne film, og det har skam også sin virkning på sit publikum.

Austin Powers In Goldmember er næppe så banebrydende som den første Austin Powers film, men det er en god forsættelse der sagtens kan måle sig med to’eren. Et solidt grin for ethvert fan af genren og ethvert fan af Mike Myers.

DVD Ekstramateriale:

Kommentarsporet af Jay Roach og Mike Myers giver et godt indblik i filmen, de fokuserer meget på detaljer, cameos, tributer og parodier. Desværre er det næppe så sjovt som man kunne forestille sig, men stadig værd at se. Beyond The Movie er 4 små dokumentar programmer der går bag om Austin Powers filmene. De er okay, men for korte, og de siger ikke noget man ikke har hørt i kommentarsporet. De 14 slettede scener med en Outtake Montage er virkelig sjove. De fylder mere på til historien, og efter min mening burde de alle være med i filmen. De kan ses med eller uden et kommentarspor. The World Of Austin Powers fokuserer på jokes, improvisation og hvor idéerne kommer fra, dette er guf for fansene. Visual Effects giver et hurtigt men nytteløst indblik i en enkelt effekt scene. Udover alt dette er der 4 musikvideoer (Beyoncé, Britney Spears, Ming Tea og Dr. Evil And Mini-Me) og 5 trailers inklusiv den fantastiske Mini-Me trailer, der er en parodi på den første Austin Powers films åbningsscene. DVD’en er godt spækket med gode ting, selvom man godt kunne bruge et lidt dybere indblik i dokumentarfilmene. Jeg vil nu stadig give ekstramaterialet 5/6 stjerner, for der er mange gode ting at gå i krig med.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: Austin Powers In Goldmember
Original Titel: Austin Powers In Goldmember