Australia

18. april 2009 af Jesper Poulsen

Australia billede

Me No White Fella, Me No Black Fella Either...

Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman – The Hours, Dogville, Det Gyldne Kompas) rejser fra herregården i England til Australien i et forsøg på at få sin mand, Lord Ashley, til at vende snuden hjemad. I Australien har Lord Ashley et kvægavler-foretagende kørende gennem farmen Faraway Downs, og det ønsker Lady Ashley solgt, så hun kan få sin mand hjem i vante omgivelser. Da hun ankommer til Australien sættes hun på de første prøver med dette barske land, hvor hun ledsages mod Faraway Downs af den hærdede kvægdriver, kendt som ”Drover” (Hugh Jackman – X-men, The Prestige, The Fountain). Farmen Faraway Downs er den eneste i regionen som ikke ejes af King Carney (Bryan Brown – Cocktail, F/X), og i ren misundelse beder Carney sin skjulte håndlanger Neil Fletcher (David Wenham – Ringenes Herre, Van Helsing, 300) om at stoppe Lord Ashleys avls-projekt. Da Lady Ashley endelig ankommer til Faraway Downs, finder hun sin mand myrdet, øjensynligt af en aboriginer, da disse og ”den hvide mand” strides om værdierne i den australske kultur. Chokeret indser Lady Ashley dog at hun bliver nødt til at klare kvægavlen for en stund, efter sin mands bortgang. Og det noget umage makkerpar Drover og Sarah, må tage kampen op mod King Carney i duellen om at få sin hord ombord på færgen i Darwin. Ud over den udfordring, får parret straks flere ting at tænke på. En ung aboriginer-knægt bærer nemlig rundt på en hemmelighed, og krig, magt og kærlighed bliver aktive med- og modspillere i eventyret fra Down Under.

Australia var jule-månedens store film, som delte vandene i to. Enten kunne man lide filmen, eller også hadede man den. Episk drama med en flot billedside, action, drama, romantik, helte, skurke – eller stort opslået kliché som ikke byder på noget nyt, og overpræsterer på grænsen til det pinlige? I min verden handler det grundlæggende om konteksten. For det første har instruktør Baz Luhrman altid været en meget visionær fyr, for det andet har han helt sikkert ønsket sig en nationalhyldest hvor intet manglede og hvor filmen ramte et stort publikum, for det tredje at skabe et ambitiøst værk i lyset af de slukkede drømme med hans Alexander Den Store-projekt som aldrig realiseredes. Er filmen underholdende? Ja, gu fanden er den det. Rummer den en sammenhængende historie? Ja, det tør svagt antydes. Er filmen oversvulstig? Ja, i uhørt grad. Er det sundt? Tja… Problemet med Australia er sådan set at man få 2 film i 1. En slags Asterix og Obelix, dog uden trylledrik, men med aboriginer-magi, kombineret med Pearl Harbor. Filmen burde måske nok have stoppet efter de første 2 timer, men miljø og årstal taget i betragtning og henvisningen til Den Forsvundne Generation, tages alvorligt nok, ja måske endda også sovse-meget-alvorligt.

Det skægge ved Australia er figurernes overlap. Hvor Nicole Kidmans rolle som Sarah Ashley er lidt af en udviklingshistorie med at kunne rumme et fremmed kontinent, så er hun lige så hysterisk i starten som hun er afbalanceret til sidst. Drover er helten og den rå, barske bisse som står op for de indfødte australiere. Han får i sidste halvdel af filmen også sit ansvar at forholde sig til. David Wenham som Neil Fletcher er bare gemen og øretæveindbydende fra start til slut. Et fantastisk cast af australske skuespillere som var et soleklart kriterium for Baz Luhrman.

Normalt ville jeg til hver en tid, være klar til at stille mig på bagbenene og rynke på næsen over film som denne, som hvis man holdt en muggen ost foran min næse. Men vi drages som mennesker af store eventyr, skæbnefortællinger og det gode mod det onde. Det er et faktum. Australia har en stor portion fejl og mangler, men resultatet er stadig enormt forløsende. Faktisk kunne hele seancen koges ned til om Australia er meget mere end en rigtig god film, og nej – mere end det er den ikke. Prisvinder? Legende? Mesterværk? Overhovedet ikke! At jeg så alligevel kvitterer med 5 stjerner til den samlede udgivelse, skyldes flere ting. Ekstra materialet er yderst interessant og veldoseret og som en lille genistreg – som man nok vil få at se til langt flere udgivelser fremover – ja, så følger der en digital kopi af filmen med som ekstra skive, lige til at stikke på sin bærbare, tranformere over til mobilen eller hvilket som helst andet tingel-tangel som kan afspille film.

SF/Fox.

Titel: Australia
Original Titel: Australia