Australsk minifilmfestival i Danmark

3. november 2003 af Per C. Halling

0 stjerner Skriv en kommentar

Australsk minifilmfestival i Danmark  billede

I perioden 14 til 27. November 2003 vil der i København, Odense, Århus og Aalborg køre en lille serie med nyere australske spillefilm. Gå ikke glip af chancen for at se film fra dette

Det er ikke så tit vi får mulighed for at se film fra Australien og det er faktisk ret synd, for dette land producere ganske udmærkede film. Ikke store blockbusters, men små både alvorlige, men også ofte lune film, med humor og moraler, der er til at tage og føle på. Flere af deres instruktører (Fx Peter Weir og Baz Luhrmann) og skuespillere (fx Mel Gibson og Nicole Kidman) har gjort det rigtig godt udenfor Australien, så der er jo egentlig mærkeligt, at vi ikke ser flere film derfra for sproget er jo engelsk ???

Her kommer lidt om de forskellige film, som du kan opleve på festivalen. Hvis du vil vide mere om den enkelte film skal du bare klikke på titlen. Så kommer du til den enkelte films hjemmeside eller en anden side, som giver dig ydeligere informationer.

Australian Rules

I Prospect Bay mødes to samfund the Goonyas (som er domineret af hvide) and the Nungas (som er domineret af sorte)over en fælles interesse, football. Her følger vi den 16-årige spiller Gary Black, som egentlig helst ville sidde og læse i sine bøger, og han bedste ven, som er aboriginer og holdets stjerne. Dumby. For første gang i årevis sker det utænkelige, de vinder en vigtig kamp, men da holdets bedste spiller skal kåres, bliver det ikke holdet bedste spiller Dumby som bliver hyldet, men derimod trænerens egen søn, der ikke blot får pokalen, men også æren for denne sejr. Filmen er fra 2002 og instrueret af Paul Goldman.

Crackerjack

Den dovne og opportunistiske Jack Simpson er desillusioneret over sit ekstremt kedelige job og den måde, hvorpå han lever sit liv. Det eneste som giver ham lidt motivation i dette kedelige og indholdsløse liv er en række gratis parkeringspladser, som han lejer ud og regere som en lille konge fra den lokale bowlingklub. Filmen er også fra 2002 og instrueret af Paul Moloney.

Rabbit-Proof Fence

Dette er den sande og meget gribende historie om Molly og Daisy Craig, der sammen med deres kusine Grace (der alle er aboriginaler) flygter fra deres ”fangeskab” de australske myndigheder, der forsøgte at udrense denne befolkningsgruppe ved at tvangsfjerne børn af blandede familier og genplacere dem hos en hvid familie og dermed få et ”rigtig” liv. Ofrene for disse meget ubehagelige tvangsfjernelser er også kendt under øgenavnet ”The Stolen Generation”. På rolle listen finder vi bl.a. Kenneth Branagh, musikken er skrevet af Peter Gabriel og filmen er instrueret af Philip Noyce, som bl.a. har stået bag film, hvis film lavet uden for Hollywood er langt bedre.

Ved alle forevisninger af denne film vil Hanne Brache fra Syddansk Universitetscenter komme og fortælle om aboriginalernes svære forhold inden filmen.

The Dish

Denne lille komedie, som også bygger på en sand historie, er fra 2000 og foregår i dagene op til den første månelanding det vil sige i sommeren 1969. Her følger vi en lille gruppe Australske forskere, som bliver kontaktet af NASA som gerne vil have at de modtager billeder til denne verdensbegivenhed. Problemet er bare at teleskopet skal placeres midt i en fårefarm. Dette kommer en masse sjove og pudsige situationer ud af. Bl.a. mellem amerikansk og australsk kultur og ikke mindst deres måde, at se verdensbegivenheder på. Filmen er instrueret af Rob Sitch

Walking on Water

Dette er er en lille stor film om folks reaktioner når en af deres nærmeste pludselig går hen og dør. Det er en historie om tab, sorg, skjulte følelser der kommer alt fra vrede til passion. Forhold afsluttes, livslange venskaber ødelægges, mens andres skabes. Det er en stærk og usentimental film som viser de mange aspekter af det at miste en man holder af. Filmen er både morsom, men også alvorlig og det er denne blanding, som australierne virkelig gode til at lave film på, så de går lige i hjertet. Den er fra 2002 og instrueret af Tony Ayres.

Take Away

Tony Stilano og Trev Spackneys er to lokale Fish N Cips restaurant ejere i en lille by uden for Melbourne. De har deres små ture med hinanden, men ellers lever de fredeligt lige indtil burger giganten ”Burgies” beslutter sig for at åbne en restaurant i lige ved siden af. Dette er en sjov film om den lille mands kamp mod store kapitalstærke kæder. Ja man kan jo blot tænke på sagen herhjemme med pølsevognen og en af burgergiganterne. Filmen er, som er fra i år, er ikke en af festivalens bedste, og instrueret af Marc Gracie.

Black and White

Filmen beretter den sande historie om, hvordan Max Stuart i 1958 i den lille by Ceduna på Australiens sydkyst , blev tvunget til at underskrive og tilstå drabet på en lille 9-årig pige. Han blev dømt på tros af han nægtede sig skyldig og beviserne var svage. Sagen blev taget op igen da blandt andet mediakongen Rupert Murdoch gik ind i sagen. Det er ikke bare en spændende og gribende film, men også en film, der vil også vil være god til skolebrug for det er jo emner, som evigt aktuelle. Filmen er fra 2002 og instrueret af Craig Lahiff.

og som rosinen i pølseenden . . .

Chopper

Ang Lee’s HULK er jo lige på trapperne på DVD, så her er der mulighed for at se Eric Bana, der spillede Hulken, fra en noget anden side. Dette er en film baseret på en selvbiografi fra den kriminelle Mark "Chopper" Read. Det er historien om en skrubeløbs forbryder som dræber uden tøven, bl.a. for sætte sig i respekt hos fx sine medfanger og for at få ro i sindet. Da han endelig kommer ud og hjem til kæresten og skal til at starte på en frisk kan han slet ikke ligge denne voldelige side fra sig og han har derfor en helt masse efter sig, som gerne vil gøre det af med ham. Medierne får fat i historien og så tager den fart og det bliver ikke mindre kedeligt, da han pludselig beslutter sig for at gå i terapi, for hvem gider at høre en historie på om en forbryder, der går til behandlinger. Dette er en på mange måde anderledes film, som kun har være ude på hylderne i større videobutikker, men her er chancen, så for at se den i biografen. Den er fra 2000 og instrueret af Andrew Dominik.

Hvor vises filmene så ???

Filmene kan ses i følgende biografer, du kan ringe og bestille billetter til filmene og høre om hvilke dage de spiller de enkelte, som desværre kun vises en gang i hver by, enkelte dog 2 gange i København:

Park Bio, Østerbrogade 79 i København, telefon 3538 3362

Café Biografen, Brands Klædefabrik i Odense, telefon 6613 1616

Øst for Paradis, Paradisgade 7 - 9 i Århus, telefon 8619 3122

og sidst men ikke mindst . . .

Biffen, Srandvejen 19 i Aalborg, telefon 9816 9977

Det er en lille festival og jeg er sikker på at du ikke kender de fleste af dem, som enten har stået foran eller bag kameraet, men du bør bestemt ikke snyde dig selv for denne mulighed for at se lidt anderledes, men bestemt ikke kedelige film. Du nok ikke skal regne med at se de fleste af dem igen, sådan i de almindelige biografer, for af en eller anden grund udkommer de ofte kun ud enten på video, som fx The Nugget og The Quiet American, som vi tidligere har anmeldt her på ON-Z, eller bliver sendt på Tv en sen aftentime, hvor de fleste er gået i seng og det fortjener de ikke.

God fornøjelse !

Titel: Australsk minifilmfestival i Danmark
Original Titel: Australsk minifilmfestival i Danmark