<b>Det er ok at være anderledes</b>

3. oktober 2006 af Maria Moni Skriv en kommentar

<b>Det er ok at være anderledes</b> billede

Komikerparret Wikke og Rasmussen har begået endnu en børnefilm, som hedder: ”Der Var Engang En Dreng – som fik en lillesøster med vinger”

Jeg sidder i Biocity i Odense sammen med 4. klasse fra Marie-Jørgensens skolen og venter på at Wikke og Rasmussen skal dukke op. Vi har lige været inde og se deres nyeste film, som vakte stor begejstring blandt skolebørnene. Lobbyen summer af forventning, og pludselig sker der noget. Det er instruktørparret, som er ankommet, og eleverne stormer op til bordet for at få fingre i en autograf.

Da børnene er færdige med at stille spørgsmål, er det blevet journalisternes tur. Det er en veloplagt og meget nærværende Michael Wikke, som sætter sig ned overfor mig og meget venligt besvarer alle mine spørgsmål.

Ideen bag filmen
- Hvordan fik i ideen til filmen?
- vi kunne godt tænke os at lave en historie, som handler om, at det er ok at være anderledes. Vi havde læst en bog, som vi havde fået anbefalet, der hed: ”Drengen med sølvhjelmen”. Den var lidt for mørk og gotisk for os. Dog kunne vi meget godt lide grundidéen, som var en familie, der fik en ny lille datter med vinger. Så det var sådan det startede.

Fokus på historien
- Hvordan kan det være, at filmen er udformet som et eventyr?
- Vi arbejder jo altid i en verden, som ikke er superrealistisk. Det er fordi, vi synes, at i eventyret kan du fortælle historien meget mere enkelt og klart, frem for at lave en socialrealistisk film. Når man nu har noget, der hedder film, så synes vi, at man skal bruge mediet optimalt. Vi har mulighed for at skabe en verden, som fremkalder historien meget mere. Hvis man laver filmen ude i den virkelige verden, bliver man konstant påvirket af informationer, som trækker én væk fra vores historie. Derfor vælger vi at arbejde i eventyruniverset.

Humoren er vigtig
- Hvad betyder humoren for jer?
- Humoren betyder meget for os, ikke kun i vores film, men også når vi arbejder. Vores samarbejde er båret af et rigtig højt humør. Vi har det sjovt med det vi laver, og vi vil have det sjovt med det vi laver! Det betyder ikke, at vores film skal være ren underholdning, der skal også være en mening bag, og det føler vi også, at der er i denne film. Vi forsøger også at hæve niveauet fra film til film. Vi har haft flere penge denne gang, og derfor synes vi også at denne film er lykkes utrolig godt. Vi har haft det lille økonomiske overskud, der har betydet, at vi har kunnet følge idéerne hundrede procent til dørs og lave filmen, som vi gerne ville.

Sangene er en del af handling
- Hvad betyder sangene for filmen?
- Vi har jo altid brugt sange, helt tilbage i 80erne. Sangene er også noget, som vi har forsøgt at udvikle denne gang. I stedet for at sangene blot er et optrin, til noget der kommer senere i handlingen, har vi denne gang forsøgt at gøre sangene til en del af handlingen. Det har vi gjort ved at lave noget af dialogen om til sange. På den måde er sangene med til at skubbe handlingen frem i stedet for at stoppe den.
Vi synes selv, at sangene er blevet rigtige gode og sjove. Bl.a. duetten mellem Caroline Henderson og Nicholas Bro. Det hele startede egentlig med at vi ville lave en film med Nicholas Bro. Vi kunne godt tænke os at give ham en anden rolle, end dem han normalt spiller. Vi ville gerne lave en film, hvor han fik lov til at være en romantisk helt.

Fremtiden ser ”mørk” ud
- Hvilke planer har I for fremtiden?
- Vi får jo hele tiden så mange idéer, så der kommer jo nok et eller andet. Vi kunne godt tænke os, at vores næste projekt skulle være inden for krimigenren. Dog har vi det forfærdelig svært med håndvåben, vold og lig. Derfor er det lidt af en udfordring, vi begiver os ud i. For hvordan pokker kan man lave en spændende krimifilm uden de ingredienser? Det bliver i hvert fald en meget smallere film, i en helt anden stil end vi er vant til. Det er det, der så utroligt ved filmmediet, at der er så mange forskellige måder at fortælle en historie på.

Der Var Engang En Dreng – som fik en lillesøster med vinger har premiere fredag d. 13. oktober