Bamses Billedbog 26

23. juni 2006 af Kent Baden

Bamses Billedbog 26 billede

Nummer 26 i serien af dvd-udgivelser med den folkekære Bamse og hans venner

Det er fornøjeligt at se, hvor lidt introen til Bamses Billedbog har ændret sig igennem årene. At sidde tyve år efter seriens start og opleve, at serien stadigvæk formår at underholde de små er glædeligt. I en verden der ellers er karakteriseret ved omskiftelighed, er det befriende og pudsigt at kunne konstatere, at Bamses Billedbog stadigvæk er godt tv for børn. Givetvis så godt at nogle vil erhverve sig hele denne foreløbige stribe af dvd’er, der nu tæller 26 stk. Man skal bare være klar over, at man kun får to afsnit pr. dvd, hvor man har valgt ikke at fylde hele dvd-skiven. End ikke noget ekstramateriale er at finde på udgivelserne.

Første afsnit: Man skal passe på de vilde dyr

Bamse er ude i skoven med Aske og Luna, og de har planlagt at skulle stege æbler med kanelsukker. Til det formål har Aske medbragt sin primus, hvorimod Lune hellere vil stege æblerne på et bål. Ingen af de to vil give sig, og de skændes højlydt. Ked af diskussion forlader Bamse dem, men han får heldigvis en idé, der kan få Aske og Luna på bedre tanker. Slutteligt får vi en historie fra billedbogen om Villy Rap (”The Bike”), og vi snydes heller ikke for en klassiker af en Bamse-sang, efter alle tre er blevet gode venner igen, og der danses lystigt i skoven. Episoden har en klar morale, som børn vil kunne forstå. Har man Bamse-præferencer, bør det nævnes, at han spilles af Søren Hauch-Fausbøll i dette afsnit fra 1988.

Andet afsnit: Hvor Er Lillebjørn

Med følgende improviserede ”sang” af Bamse: ”Jeg er så glad, fordi jeg er mig, og alle må forkæle mig” starter afsnittet. Han er på vej hen til Luna og møder Kylling på vejen. Bamse har en plan om, at de skal lege far, mor og børn, hvor han skal være den lille og blive forkælet. Luna sidder og savner sin hjemmestrikkede bamse Lillebjørn og opdager slet ikke, at Bamse gør sig til. Bamse har (forventeligt) allerede slænget sig i græsset og siger kælent: ”Nu må I godt begynde at ae mig, og nusse og kilde… Jeg er en sød lille bamse”. På dette tidspunkt er jeg solgt og griner højlydt. De begiver sig alle tre ud i skoven for at finde Lillebjørn, som Kylling ender med at finde. Bamse synes Lillebjørn nærmere ligner en høm høm, og man fornemmer straks jalousien. Et herligt afsnit der også byder på Villy Rap (”A Shower”) og en sang. Afsnittet er fra 1994 og Bamse udgøres af Lars Bom.

Afsnittene er formegentlig samlet efter indhold/tema, så man kan ikke være sikker på kronologisk rækkefølge i afsnittene. Selvom Ælling er angivet bagpå coveret af denne udgivelse, er den ikke medvirkende i de to ”gamle” afsnit, hvilket gav mig forklaringsproblemer over for min datter. Idéen med at samle afsnittene tematisk er der intet i vejen med, men det er lidt en falsk varebetegnelse at anbringe Ælling på coveret, når den ikke indgår i afsnittene. Der er selvfølgelig tale om standarddesign og en ensartethed af covers, men i dette tilfælde er uheldigt, hvis børn køber nummer 26 i håb om at se Ælling. En bagatel i voksenhøjde, men åbenbart ikke i børnehøjde, og udgivelsen er trods alt primært henvendt til børn.

Kort fortalt – jeg elsker indholdet, om end det er skrabet, men ærgrer mig over indpakningen.

Titel: Bamses Billedbog 26
Original Titel: Bamses Billedbog 26