Berlinale 2010 - Dag 3 og 4

15. februar 2010 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinale 2010 - Dag 3 og 4 billede

Så er vi godt i gang!

Travlheden får dagene til at gå hurtigt, og der er masser af filmiske oplevelser at snakke om allerede nu på den kun fjerde dag af årets Berlinale. 2010 har mange helt fine film i hovedkonkurrencen, hvor de to andre år jeg har været afsted, har budt på mange under middel. Det er dog hovedsageligt de film der ikke er i konkurrencen, der virkeligt imponerer. Årets indtil videre bedste film har vi kåret dokumentaren “Exit Through The Gift Shop”, der helt kort handler om street art, men en lidt længere forklaring ville være, at den handler om en ganske vanvittig mand, der ikke kan lade være med at filme. Han falder over noget street art i Los Angeles’ gader, og filmer alt hvad han kan - uden noget formål. Da han til sidst prøver at lave en film ud af tusinder timers optagelse, bliver det til noget rod, og den anerkendte street art kunstner Banksi, tager selv fat i optagelserne, og vender i filmen her fokus rundt, på manden der egentlig startede projektet. Filmen kommer omkring mange hjørner, og stiller ikke kun spørgsmål ved om alt kunst kan kaldes kunst, men giver sin egen definition af livet som helhed, og dette gør den med et tempo der sagtens kunne minde om en fiktionsfilm fra Hollywood. Skulle jeg anmelde denne film, havde det været til topkarakter. En anden lidt mere ventet film blev vist i går. Martin Scorseses “Shutter Island” placerer sig tættest på hans klassikere “Chinatown” og “Frantic” - dog uden at være ligeså god. Filmen starter dog fuldstændigt genialt med en tone og stemning der er godt tyk, men filmen bliver mere og mere vandet som tiden skrider frem, og slutningen er nok svær at sluge for de fleste. Med lidt held nåede vi ind til pressekonferencen, hvor fokus naturligvis var på Scorsese (og hans mafiosofilm) og Leonardo DiCaprio (der faktisk er en ganske morsom mand). Thomas Vinterbergs film film “Submarino” blev ligeledes vist i går, men vi nåede den desværre ikke, men har efterfølgende hørt, at den skulle være intet mindre end fantastisk og grum, og den skulle have gode vinderchancer.

Da vi i går tog en tur ind på et tysk ungdomshus, blev klokken hurtigt mange, og vi sov desværre over os her til morgen. Dog nåede vi “Greenberg” der også er i hovedkonkurrencen, hvor instruktøren før f.eks. har lavet “The Squid and The Whale”. I “Greenberg” er han stadig lidt i samme boldgade, med fremragende dialog og en masse dejligt sære situationer. Ben Stiller giver sit livs præstation indtil nu, og den efterfølgende pressekonference var ganske morsom. Pressen stillede alle de forkerte spørgsmål, og til tider forstod man knap nok disse spørgsmål, hvilket udløste mange grin hele vejen rundt. Panoramaprogrammet bød på “Red Hill” - en australsk nutidig western. Filmen var ordinær og klicheramt, og bød ikke på meget andet end et par enkelte gode actionscener her og der. Forumprogrammet havde den koreanske “The Actresses” som vel knap nok kan kaldes en film. Den havde 6 populære koreanske skuespillerinder, der mere eller mindre bare spiller sig selv, og improviserer dialog i 2 timers tid uden nogen historie. Langtrukken og ligegyldig film.

Indtil nu har vi heldigvis ikke set nogen dissideret elendig film, og langt de fleste holder sig omkring middel. Der er dog masser af forventninger