Berlinale 2010 - Vinderne

26. februar 2010 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinale 2010 - Vinderne billede

Tyrkiet blev årets store vinder med filmen "Honey".

Selvom Danmark havde hele to film i hovedkonkurrencen i år (“En Familie” og Submarino”), måtte danskerne nøjes med en smule anerkendelse til en kortfilm og et nik fra en uafhængig jury i år. “Ønskebørn” fik et såkaldt special mention i Generation 14plus programmet (ungdomsfilm for børn over 14 år), og “En Familie” vandt en pris for bedste film i hovedkonkurrencen uddelt af den uafhængige FIPRESCI-jury.

De store priser er altid en smule svære at forudsige, og det var derfor den tyrkiske “Bal” (“Honey”), der vandt årets prestigefyldte guldbjørn. Filmen er den tredje del af en trilogi, og omhandler det problemfyldte barn Yusufs opvækst og søgen efter sin far. Sølvbjørnen for Jury Grand Prix gik til den rumænske “Eu Cand Vreau Sa Fluier, Fluier“ (“If I Want To Whistle, I Whistle”), der i øvrigt også løb med Alfred Bauer prisen, imens Roman Polanski snuppede en sølvbjørn for bedste instruktør for “The Ghost Writer”. Shinobu Terajima vandt en sølvbjørn for bedste skuespillerinde i den monotone “Caterpillar”, imens både Grigori Dobrygin og Sergei Puskepalis vandt en hver for bedste skuespil i filmen “Kak Ya Provel Etim Letom” (“How I Ended This Summer”). Derudover fik Pavel Kostomarov en søvbjørn for kameraarbejdet i samme film, og Wang Quan’an og Na Jin scorede en sølvbjørn for bedste manuskript for “Tuan Yuan” (“Apart Together”).

For bedste debutfilm fik Babak Najafi 50.000 euro for “Sebbe”. I kortfilmskategorien vandt “Händelse Vid Bank” (“Incident By A Bank”) en guldbjørn, og “Hayerida” (“The Descent”) en sølvbjørn. I børne- og ungdomsprogrammet bliver krystalbjørne uddelt, og her vandt “Shui Yuet Sun Tau” (“Echoes By A Rainbow”) en for bedste børnefilm, og “Neukölln Unlimited” en for bedste ungdomsfilm. De bedste kortfilm i selvsamme program gik til “Franswa Sharl” for bedste kortfilm for børn, og “Az Bad Beporsid” (“Ask The Wind”) for bedste kortfilm for unge. Årets eneste publikumspris i Panorama gik til “Waste Land”.

Endnu et år er gået, og priserne er fordelt ligeså uforudsigeligt som altid. Med det enorme program fik vi endnu engang ikke set mange af filmene der vandt, men vinderne er trods alt altid nemmere at finde på udgivelse end de mange andre små film vi fik set. Kvalitetsmæssigt var vi godt tilfredse med årets program, og vi glæder os allerede.