Berlinale - dag 2

7. februar 2009 af Peter Johansen Skriv en kommentar

Berlinale - dag 2 billede

Så er festivallen igang, idag med flyvende babyer og dumme spørgsmål fra norske journalister!

Berlinale – dag 2

Efter den sædvanlige morgencrossaint og kaffe og uden de slemme tømmermænd, startede vi dagen godt med den danske ”Lille Soldat”, der er med i hovedkonkurrencen. Filmen, der er instrueret af Annette K. Olesen og har Trine Dyrholm og Lorna Brown i hovedrollerne, handler kort fortalt om Lotte, der efter at have været udstationeret som soldat, bliver chauffør for sin fars callgirl, Lily.
Filmen minder en smule, og som det også blev sagt til den efterfølgende pressekonference, om Scorceses ”Taxi Driver”. Pressekonferencen, som David så, foregik med skuespillere, producere, manuskriptforfatteren og en instruktør, der, med undtagelse af en veloplagt Lorna Brown, kæmpede lidt med det engelske, men filmen blev godt modtaget.

Mens David sad der, sad jeg selv med svedige håndflader i en luksussuite og ventede på mit interview med Ulrich Thomsen. Det er mit allerførste interview, jeg var nervøs og en lille smule starstruck, da skuespilleren indfinder sig. Efter en hurtig introduktion, kom vi heldigvis godt i gang.
Vi snakkede blandt andet om, hvordan Ulrich så forskellen mellem en stor, international produktion, som den aktuelle ”The International”, hvor han spiller en korrupt bankdirektør og så de mindre, danske produktioner, han også har været med. Ulrich svarede, at de største forskelle ligger i primært de penge, der er skudt i og at der, som i denne film, bliver brugt tid på mange forskellige lokationer. Jeg går mere i dybden med dette interview og det komplette interview vil være at finde i sin egen artikel indenfor de næste par dage.

Derfra røg vi direkte over i Palats-biografen, hvor der blev vist ”The Reader”, instrueret af Stephen Daldry, der tidligere har givet os film som ”Billy Elliot”. I hovedrollerne finder vi Kate Winslet, Ralph Fiennes og David Kross. Filmen handler om Michael Berg, der i sine unge år, i 50’ernes vest tyskland, indleder en hed affære med den ældre Hannah Schmitz, der viser sig at have været SS-vagt i Auschwitz. Filmen, der i det store og hele var en smule skuffende, er uden for konkurrence.
På den efterfølgende pressekonference, blev der stillet mange spørgsmål, primært til Fru Winslet og forfatteren bag novellen filmen er bygget på, Bernhard Schlink. De fleste spørgsmål var meget standard, men en nordmands spørgsmål til Winslet, der blev indledt med ”Du er den skuespillerinde, jeg har set flest gange uden tøj på” fik de fleste tilhørere til at krumme tæer.

Den næste film og uden tvivl den største overraskelse indtil videre var den franske ”Ricky”, instrueret af Francois Ozon, bedst kendt for ”Swimming Pool”. ”Ricky” er med i hovedkonkurrencen. Filmen er en bizar blanding af flere genrer. Den starter som et familiedrama, får undertoner af en gyser, for derefter fuldstændig at tage kukket fra hele salen, med et så bizart twist, at jeg dårligt har lyst til at nævne det. Mor har lille datter, mor møder fyr, bliver gravid, får baby, hvem er det der slår baby?, far flytter, baby får vinger… ja, det lyder mærkeligt og det var det så sandelig også. At hverken David og jeg havde læst noget om den, virkede kun til vores egen fordel og det var tydeligt at mange andre i salen, mente det samme.

Efter en dejlig og billig omgang sushi tog vi med toget til Berliner Zoo, hvor aftenens næste forestilling fandt sted. Her så vi først den norske (off)roadmovie, ”Nord” instrueret af debuttanten Rune Denstad Langlo. Den fantastisk underspillede norske humor er et af hovedtrækkende i denne film, der kort fortalt handler om Jomar, en psykisk ustabil, hashrygende, stordrikkende tabertype, der, efter at finde ud af at han har en 4-årig datter, tager gennem Norges sneklædte vildmark på snescooter for at finde hende. Som enhver god roadmovie, handler det ikke om destinationen, men om rejsen og det må jeg sige er gjort særdeles vellykket. Filmen er en del af Panorama-konkurrencen, blev særdeles godt modtaget af publikum. Det bliver spændende at se, hvordan den klarer sig.

Aftenens sidste forestilling, den argentinske ”El Niño Pez” ( The Fish Child), instrueret af Lucía Puenzo, er en lesbisk gangsterhistorie. Men, mens dette lyder godt på papiret, var slutproduktet noget meget kedeligt, usammenhængende pladder. Jeg er ikke ked af at indrømme, jeg sov mig igennem det meste af filmen.

Lørdag bliver en spændende dag, da vi som det første skal på markedet og se om vi kan skaffe billetter til ”Moon”. Ellers skal vi se en masse. Jeg kan da lige tease et par titler; ”In the Electric Mist” med Tommy Lee Jones og ”Storm”.