Berlinalen 2011 - dag 3

13. februar 2011 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinalen 2011 - dag 3 billede

Så er vi godt i gang med årets Berlinale med en god og travl dag!

Med en kold fadøl i allerbedste tyskerstil, kan jeg nu reflektere på dagens begivenheder i positivt lys. Naturligvis var der lidt småproblemer i dagens program igen, hvilket bestod i, at Cubix-biograferne har lavet deres egne regler mht. at lade pressen ind til Berlinalens forestillinger. Noget der i den grad vakte vrede og højrøstede diskussioner ude foran salen, men vi blev lukket ind i allersidste øjeblik. Adrenalinen nåede dog lige at sætte i gang, hvilket passer fint, da alt dette skete til aftenens sidste forestilling, og man derved holdte sig vågen uden problemer bagefter.

Dagens startede en anelse forvirrende. Planen var egentlig at se de to film i hovedkonkurrencen til at starte med, men da begge så ret tørre ud på papiret, gav jeg hellere “Tropa De Elite 2” fra Panorama-sektionen en chance. Den første film vandt guldbjørnen i hovedkonkurrencen for nogle år tilbage, men jeg var dog ikke synderligt imponeret over den første. Den anden film var dog en anden sag. Den startede ganske vist lidt rodet, men den sidste halve time var spændingsmættet action i topklasse. Straks derefter blev det tid til noget helt andet. “Life In A Day”, også fra Panorama, er en dokumentarfilm, der er sat sammen af en fyr, der har efterlyst optagelser fra alle på en enkelt dag. Eminent sat sammen skabte filmen her en nærmest livsfilosofisk tone undervejs, og med alt fra fødsler til døden blev vist, burde alle kunne finde noget at identificere sig med og dermed tænke lidt over. Ganske vist gik filmen en anelse overbord med sentimentaliteten og pompøsiteten til tider, men som helhed var det et interessant og helstøbt værk.

Tidligere på dagen havde jeg skaffet en billet til en markedsforestilling, der er blevet rost til skyerne verden over. “The First Grader” er baseret på virkelige hændelser, og følger en førsteklasse i Kenya, der får en ny elev på 81. år. Til tider en feel-good film, der nærmer sig decideret familiehygge, men på andre tidspunkter en thriller eller et mørkt krigsdrama med ganske voldsomme scener, virkede filmen som et værk på grænsen til at være afbalanceret, men igennem gode præstationer, et godt narrativ og en medrivende historie, får den også stemplet som anbefalelsesværdig af denne anmelder.

Herfra gik det lidt ned af bakke. “The Mortician”, igen fra Panorama, følger Method Man i et moderne film noir, der hurtigt udvikler sig til en overfladisk og klichefyldt sag. Den tilføjede tredje dimension i formatet gjorde absolut intet for filmen, og selvom filmen havde en god første halve time og flotte billeder, vakte den meget rysten på hovedet af denne anmelder. Karaktererne træder pludselig ud af karakter, den pinlige historie tager hurtigt stemningen fra filmen og som helhed fungerede den slet og ret ikke. Den næste film blev en Forum-film ved navn “The Utopians”, som nærmest ikke kan beskrives med ord. Historien er ligegyldigt og underligt splittet og opbygget, men stemningen var derimod sært fascinerende. Om jeg kunne lide filmen eller ej, er jeg stadig lidt i tvivl om.

Dagens sidste film blev (endelig) “Tomboy” (igen igen fra Panorama). Det var denne gang tredje gang, jeg prøvede heldet med denne forestilling, og da den førnævnte episode var tæt på at smide mig fra den igen, så jeg den i køen som en forbandelse. Som sagt kom jeg dog ind, og fik den allerværste plads i salen, men på trods af dette var “Tomboy” ren nydelse. Den franske coming of age film følger en drengepige, der fortæller hendes nye vennekreds at hun netop et en dreng. Muligvis et tema der er udforsket en del gange før, men filmen havde en stærk præstation i hovedrollen og det helt rigtige tempo samt den helt rigtige stemning. Afdæmpet og troværdigt river den sit publikum med ind i fortællingen.

6 film på en dag er rekorden i år indtil nu, men allerede nu er vi begyndt at snakke om, at planlægge en dag med 8 film, bare for at slå de andre års rekorder på 7 film på en dag. Bare for at gøre det. I morgen ser endnu engang lys ud med mange interessante filmoplevelser i vente, så jeg vil holde inde med skrivningen for nu.